Media & Advertising

Muzicienii se indreapta catre metode alternative de promovare a muzicii

10.11.2006, 14:17 74

Cantaretul american John Legend incearca noi metode de a atrage publicul, dupa ce si-a dat seama ca muzica sa nu se preteaza la politica multor radiouri americane. Inainte de a deveni un cantaret-textier premiat cu un Grammy, John Legend a lucrat timp de trei ani ca asociat consultant pentru Boston Consulting Group. "Inca ma vad ca un om de afaceri desi prima mea pasiune e muzica", spune Legend. "In fiecare zi avem probleme de afaceri pe care trebuie sa le rezolvam." Principala lui problema de afaceri: cum sa transformi un single intr-un hit, scrie The Wall Street Journal Europe. Legend, 27 de ani, a vandut mai mult de 1,7 milioane de copii ale ultimului lui album, "Get Lifted", in Statele Unite, dar nu a reusit inca sa lanseze o piesa care sa fie foarte difuzata la radio. Noul album, "Once Again", lansat saptamana trecuta, a primit cronici foarte bune. Newsweek l-a numit "unul dintre acele talente rare care devin mai bune cu fiecare nou album". Cu toate acestea, date ale Nielsen BDS indica faptul ca primul single de pe noul CD, "Save Room", care a fost lansat inaintea albumului, a fost mai putin difuzat luna trecuta decat celelalte lansari recente, printre care cantecele starului pop Justin Timberlake sau ale cantaretei Ciara. Single-ul lui Legend se afla in competitie stransa cu o melodie a parodistului Weird Al Yankovic. Aproape intodeauna, artistii primesc mai multi bani de pe urma vanzarilor de albume decat din vanzarea de single-uri. Dar difuzarea single-urilor la radio ajuta la accelerarea vanzarilor de albume. "Ma ingrijoreaza lipsa de difuzare a pieselor la radio", spune Legend. "Dar cred ca pot avea un hit si fara ajutorul radioului". Pentru a face asta, Legend se straduieste ca muzica sa fie auzita pe mai multe canale si a stabilit strategii de marketing in colaborare cu o gama larga de companii. Cantecul sau "Save Room" apare in reclamele la HBO. Albumul sau poate fi gasit la J.C. Penny si la Starbucks. Publicul tinta se va mari aproape de sfarsitul anului, cand albumul va fi impachetat special impreuna cu un CD cu melodii de sarbatori ingregistrate de Legend. Verizon Wireless a prezentat doua clipuri de 30 de secunde ale cantecelor lui Legend pentru ca publicul sa voteze single-ul care urmeaza sa fie lansat anul viitor. Bayles Original Irish Cream, care sponsorizeaza turneul lui Legend, a lansat un website care promoveaza muzica lui. Luna trecuta, cand MSN al Microsoft Corp. a facut echipa cu compania de radio Control Room pentru a lansa un proiect de emitere a concertelor online, Legend a tinut reprezentatia de debut. Un numar din ce in ce mai mare de muzicieni aplica strategii de marketing single-urilor si uneori le transforma in hituri fara a dispune de ajutorul radioului, cel putin la inceput. Radioul conteaza inca, arata un raport recent al Mercury Research, companie care studiaza aceasta industrie si a aflat ca mediul acesta este totusi pe primul loc unde oamenii descopera muzica noua. Dar alte metode iau avant. Spre exemplu, cantecul "How to save a life" al trupei rock din Denver, Fray, a devenit hit in top trei dupa ce a fost difuzat la emisiunea de televiziune "Grey?s Anatomy". Iar Panic! At the Disco, o trupa rock din Nevada, a primit un impuls precoce din partea site-ului destinat fanilor muzicii, Purevolume, si datorita site-lui de relationare sociala MySpace. Trupa a devenit castigatoarea surpriza a concursului MTV, Videoclipul anului 2006, depasind-o pe Madonna si pe Christina Aguilera. Atentia primita de pe Internet a grabit statiile radio sa difuzeze muzica celor de la Panic! At the Disco si pe fani sa le cumpere albumele si sa mearga la concerte. "Este noul fel prin care tinerii afla despre muzica altfel decat cu ajutorul radioului", spune Bob McLynn, managerul Panic! At the Disco. "In loc sa astepe ca radiourile sa difuzeze un cantec, tinerii merg la computer si fac rost de el singuri." Sa ajungi la radio a fost dintotdeauna o provocare, in special pentru artistii noi si cei carora le place sa riste. Dar unii experti spun ca devine dintre ce in ce mai greu. Mike Mills, unul din membrii veteranei trupe de rock REM, a spus ca a auzit un patron media ca "playlist-urile au fost corporatizate si nationalizate. Difuzarea artistilor noi sau locali a devenit imposibil". Unele mari companii de radio spun ca se afla in spatele albumului lui Legend. Clear Channel Communications, care a preluat 17,5% din publicitatea la radio anul trecut, spune ca difuzarea pieselor lui Legend in cadrul statiilor sale radio reprezinta mai mult de 23% din totalul difuzarilor. Tom Owens, vicepresedinte executiv al programelor si al altor continuturi la Clear Channel Radio, a spus intr-o declaratie ca "John Legend este un artist remarcabil pe care niciun post de radio nu l-a sustinut mai mult decat Clear Channel." Sirius Satellite Radio a difuzat, de asemenea, un concert live al lui Legend, saptamana trecuta. Legend, al carui nume real este John Stephens, nu detine CV-ul tipic al starului pop. Intr-o era in care multi artisti se bazeaza pe beat-uri generate pe computer, el este un instrumentist priceput. A inceput sa cante la pian cand avea patru ani si a studiat jazz, muzica clasica si soul. A absolvit Universitatea din Pennsylvania, cu specializarea engleza. "Get Lifted", debutul lui Legend la Sony Urban Music, a fost lansat in 2004 si combina versuri soul cu beat-uri hip-hop. A fost produs de catre rapperul Kanye West si are colaborari cu Mr. West si Snoop Dogg. "Aceste colaborari l-au ajutat sa se adapteze hip-hop-ului", spune Ebro Darden, director de programe adjunct si director muzical al influentului post de radio hip-hop Hot 97. Pentru noul sau album, Legend a ales un sound care sa evite trendurile muzicale curente. "Once again" contine melodii produse de West si de rapperul Will.i.am de la Black Eyed Peas, dar ritmul nu e de rap. Multe dintre melodii evoca soul-ul clasic al lui Marvin Gaye si Stevie Wonder. Multi din reprezentantii statiilor radio spun ca ascultatorilor le plac ritmurile care se retin usor si nu sunt atat de interesati de texte. "Personal, imi place ceea ce face Legend, dar nu a existat nicio melodie de pe albumul sau pe care sa o putem difuza", spune Tod Tucker, director de programe la KHTT, un post de radio din Tulsa, Oklahoma. "Suntem intr-o afacere in care trebuie sa dam oamenilor ce vor", adauga Tucker. Postul de radio are in playlist Fergie, Justin Timberlake si Ludacris. Darden de la Hot 97 spune ca si lui ii place single-ul lui Legend "Once Again", dar postul sau de radio nu planuieste sa il difuzeze pentru ca "are un feeling prea rock si alternativ." "Intalnesc o multime de directori de programe care imi spun -Chiar imi place piesa ta, dar nu se potriveste cu postul nostru-", spune Legend. "Ei nu cred ca fanii lor ar putea avea destul bun-gust ca sa le placa chestiile care le plac si lor." Televiziunea a fost mai receptiva fata de Legend decat radioul. El a aparut la Black Entertainment Television, la "Today" de la NBC, la "Oprah Winfrey Show", la "Late Show with David Letterman" si chiar la "Sesame Street."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO