Media & Advertising

Mai multa publicitate dar mai putini spectatori in salile de cinema

10.11.2006, 13:56 73

In ciuda tendintei de scadere a numarului de spectatori in cinematografele romanesti, veniturile din publicitate realizate de acest mediu sunt in crestere continua si vor atinge, potrivit estimarilor, 1,5 mil. euro pana la sfarsitul acestui an. Romanii nu mai merg la film cum obisnuiau sa o faca in urma cu cinci-sase ani - o confirma datele statistice ale institutiilor abilitate; iar cand se duc la cinema, prefera, intr-o majoritate covarsitoare, sa vada filme americane, apoi ceva filme europene si, intr-un procent de-a dreptul nesemnificativ, productii autohtone. Si numarul cinematografelor este in scadere spectaculoasa, astfel ca, in 2005, acesta a fost de 85 la nivel national, cu 45,2% mai mic decat in anul anterior, conform Centrului National al Cinematografiei. Paradoxal insa cu aceste date ingrijoratoare pentru industria cinematografica romaneasca in general, publicitatea care intra pe marile ecrane sau in salile si holurile de cinema urmeaza o cu totul alta logica. Banii care au mers, in 2005, pe publicitatea in cinema au insumat aproape un milion de euro, in valori nete, adica aproximativ 0,4% din bugetele totale de publicitate din Romania, dupa cum estimeaza agentia de media Initiative. Mizand pe un public captiv, care nu are unde sa plece sau la ce sa se uite in timp ce ruleaza spoturile pe ecran, companiile care exploateaza publicitatea la cinema sunt optimiste in ceea ce priveste viitorul acestui tip de advertising. De aici, si previziunile Initiative de crestere a cheltuielilor cu publicitatea pe marele ecran, pana la 1,5 mil. euro pentru acest an. Variatia in functie de sezon a frecventarii cinematografelor influenteaza direct publicitatea pe acest mediu. Astfel, perioadele de varf pentru veniturile din publicitate sunt aprilie-iunie si noiembrie-decembrie. In prezent, o campanie de comunicare pe cinema (on screen si off screen) poate costa intre 3.500 si 10.000 de euro pe luna, in functie, bineinteles, de amploare, spun reprezentantii Cable Direct, regia care administreaza spatiul publicitar in salile complexului Movieplex, ale retelei Glendale si in alte cateva cinematografe din tara. Fara sa dea detalii despre venitul din publicitate realizat anul trecut pentru cinematografele de care se ocupa, reprezentantii Cable Direct spun ca anul acesta s-a inregistrat o crestere de 30% fata de 2005. La randul lor, reprezentantii grupului MediaPro, care a achizitionat anul trecut Hollywood Multiplex, spun ca, odata cu intrarea in portofoliu a acestui complex, veniturile au inregistrat o crestere semnificativa din doua motive: portofoliul cu care a venit HMO si faptul ca, detinand mai multe cinematografe, face campanii diversificate, nu numai intr-un cinematograf, ci in toate cele trei pe care le detine - Cinema Pro, HMO si Lotus Oradea. "Pana anul acesta, s-a preferat publicitatea -on screen-, insa este din ce in ce mai evident ca clientii au inceput sa se indrepte si catre panotaj in interiorul cinematografelor si proiecte speciale", arata directorul de PR al MediaPro, Maria Apostol. In 2006, veniturile din publicitate nu reprezinta mai mult de 10-15% din veniturile totale ale cinematografelor. Si in opinia reprezentantilor Cable Direct cea mai uzitata forma de publicitate este cea on screen (spotul care precede filmul), insa in ultima perioada off screen advertising a castigat teren, in cadrul unor proiecte speciale. "Acest tip de publicitate care sustine o campanie on screen inseamna: branduirea tichetelor, a programului de filme lunar, product sampling, leafleting, poster cases, backlights, bar stickers, floor graphics si, nu in ultimul rand, branding-ul unei sali de cinema (chair branding si entrance poster). Tot mai multi advertiseri opteaza pentru un mix al celor doua tipuri de publicitate, care asigura o expunere foarte buna pentru traficul din cinema", explica Alexandra Derevici, Cinema Sales Manager la Cable Direct. La randul sau, Catalina Advertising, casa de vanzari pentru salile din portofoliul Regiei Autonome de Distributie si Exploatare a Filmului Romania Film (RADEF), spune ca anul trecut a realizat venituri din publicitatea in cinema de ordinul sutelor de mii de euro. In cazul acestor sali, cele mai uzitate forme de publicitate sunt spoturile pe ecrane si evenimentele. Directorul general al Catalina Advertising, Bogdan Zaman, estimeaza ca veniturile realizate din publicitate reprezinta 30% din veniturile totale ale cinematografelor RADEF. Celelalte venituri sunt realizate din vanzarea de bilete, evenimente si inchirieri ale locatiilor. In ceea ce priveste advertiserii care detin suprematia investitiilor in publicitatea din cinema in 2006, acestia sunt din domeniile auto, telefonie, alcoolice (bere cu precadere), tutun, FMCG. "Este adevarat ca numarul clientilor auto a crescut in ultimul timp, insa nu putem spune ca cei din FMCG au iesit definitiv sau si-au diminuat investitiile simtitor. Este surprinzator insa faptul ca domeniul cosmeticelor nu este unul dintre cele mai active in ceea ce priveste consumul de advertising in cinematografe", explica Maria Apostol. Printre advertiserii care s-au obisnuit pe marele ecran este Coca-Cola, care isi urmeaza targetul tanar oriunde s-ar afla acesta. Forma cea mai frecventa de publicitate utilizata de catre Coca-Cola in salile de cinema este spotul, iar criteriile prin care se aleg momentele si locurile de difuzare sunt asemanatoare celor din TV. "Se tine cont, bineinteles, de popularitatea cinematografului, de numarul de vizitatori, de popularitatea filmului etc.", spune Bianca Bourbon, Marketing Manager al Coca-Cola Romania, Bulgaria, Moldova. Timpul alocat difuzarii de spoturi pe marele ecran nu este, deocamdata, o problema, astfel incat sa reclame reglementari speciale in acest sens. In prezent, fiecare cinematograf isi stabileste o politica interna in ceea ce priveste timpul de publicitate la care sunt expusi cinefilii. Totusi, "(...) pentru a evita un exces de mesaje trimise catre platitorii de bilete, care nu au posibilitatea schimbarii canalului, se impun anumite limite ale timing-ului de expunere publicitara", este de parere Alexandra Derevici. "Deocamdata nu este cazul, nu depasim 10 minute. In cazul in care se vor depasi aceste minute, categoric ca trebuie limitat numarul lor, nimeni nu da banii sa vada reclame si, mai ales, aceleasi reclame pe care le vede si la TV", precizeaza si Bogdan Zaman. De alta parere sunt reprezentantii grupului MediaPro: "Daca luam in considerare indicatorul cost per mie, cinematografele nu se numara printre cele mai ieftine medii de promovare. In consecinta, operarea unui cinematograf este foarte costisitoare si, daca tinem cont de acest lucru, probabil ca ar trebui sa crestem atat pretul biletelor, cat si costurile la candy bar, dar si costurile de promovare. Deci, tinand cont de toate aceste lucruri, nu consideram ca ar trebui sa existe reglementari in legea cinematografiei".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO