Media & Advertising

Judy McGrath: MTV a ochit pietele din afara Statelor Unite

17.12.2004, 00:00 19



Noua sefa de la MTV trebuie sa isi construiasca un nume eclipsand celelalte canale de muzica, scrie Financial Times.



Judy McGrath nu este cunoscuta pentru calitatile muzicale deosebite sau pentru talentul de compozitor. Ea a devenit faimoasa in momentul in care a fost numita in functia de presedinte si director executiv al postului de muzica MTV. Dupa ce a condus pentru 100 de zile cel mai mare post muzical din lume, McGrath inca se simte ca si cum ar merge pe urmele unui superstar- in aces caz Tom Freston, predecesorul sau. Cea care in trecut a fost analist de moda si care a petrecut 20 de ani la canalul de muzica, a fost promovata in aceasta vara, cand Freston a devenit presedinte si co-director operational la Viacom, reteua care detine si MTV. Aceasta numire a fost determinata de plecarea lui Mel Karmazin, care a demisionat de la Viacom dupa patru ani de relatii tensionate cu Sumner Redstone, chairman-ul de 81 de ani al grupului media.



Freston- supranumit "tatal MTV"- imparte puterea cu Les Moonves, chairman-ul de la CBS. Fostul sef MTV controleaza in prezent toate retelele Viacom, studiourile Paramount si editura Simon&Schuster. Moonves supravegheaza CBS, productia pentru televiziune a Paramount, operatiile de publicitate outdoor ale Viacom si divizia de radio Infinity. Intr-un final se asteapta ca Redstone sa il numeasca pe unul dintre ei succesor. McGrath nu se incumeta sa faca un pronostic, declarand ca "Tom (Freston) si Les (Moonves) inca invata sa se comporte in noile roluri; Tom se identifica cu aceasta lume si este la fel de integrat ca oricand la MTV".



Noul presedinte al MTV a declarat ca Freston va continua sa fie implicat in hotararile strategice, iar ea va lua deciziile cotidiene. McGrath a adaugat ca este de fapt un "operator de retea". "Inteleg foarte bine ce resurse umane si materiale implica. Acesta este un avantaj competitiv pe care trebuie sa il obtinem. Din moment ce am trait in aceasta lume sunt foarte atasata. Dar va trebui sa iau decizii de investitii foarte dificile", a explicat sefa MTV.



Asemenea decizii, care reprezinta subiectul negocierilor bugetului pe 2005, vor fi prezentate in fata consiliului operational condus de Freston si Moonves. MTV spera sa creasca investitiile in programe originale si in noi canale. Aceasta strategie a facut ca reteaua sa se extinda in 164 de tari in 18 limbi diferite, obtinand o cifra de afaceri globala de 1,83 miliarde de dolari (1,37 miliarde de euro) din activitatea operatorului de cablu Viacom, vanzarile totale ajungand la valoarea de 4,66 de miliarde de dolari (3,51 miliarde de euro).



McGrath a sustinut continuarea expansiunii, iar recent a anuntat deschiderea unui nou canal MTV in Africa. Ea crede ca MTV trebuie sa exploateze cererea tot mai mare pentru televiziune muzicala, in special prin canale locale, care pot genera venituri suplimentare din publicitate.



Compania si-a consolidat deja pozitia, fiind capabila sa ajunga in peste 400 de milioane de case din intreaga lume. Dar McGrath nu este satisfacuta. "Trebuie sa continuam sa investim in programe si in dezvoltare desi rezultatele pe care le primim din piete precum cea americana sunt inca stabile si puternice". Cheltuielile pentru dezvoltarea programelor in Anglia, care este una dintre cele mai puternice piate ale MTV, s-au dublat anul trecut, contribuind la cresterea volumului publicitatii cu 35% si a veniturilor totale cu 25 de procente. Programele postului englez MTV, precum seria "Dirty Sanchez" au fost vandute postului din Statele Unite.



McGrath nu se scuza pentru continutul comercial al canalului, aducand pur si simplu in discutie dublarea veniturilor din ultimul an. "Operatiunile de pe piata americana continua sa creasca extraordinar de bine. Si piata internationala evolueaza cu 5, 6 procente anual".



Totusi modelul MTV este sub asediu. Posturile concurente s-au extins in toata lumea. The Music Factory sau The Hit, din Anglia, sau Music Choice din Statele Unite sunt doar cateva dintre canalele concurente care au lansat noi servicii muzicale.



Directorul executiv al MTV considera ca postul trebuie sa raspunda pe mai multe planuri, prin investitii in elaborarea continutului care pot creste veniturile din publicitate sau prin reducerea costurilor cu distributia programelor, in special in Statele Unite. Compania elaboreaza servicii de difuzare a videoclipurilor la cerere, distribuind canale precum MTV2, Nicktoons sau VH1 Classic prin intermediul Comcast, cel mai mare operator de cablu din America. McGrath a emis posibilitatea unor noi achizitii, dupa ce anul trecut grupul a preluat Viva Media, canalul de muzica din Germania.



Vor fi lansate noi canale de muzica, consolidand portofoliul care contine 13 posturi lansate anul trecut, se va lua cu asalt internetul si piata divertismentului pe telefonul mobil. MTV a realizat deja peste 90 de site-uri web, dar McGrath subliniaza un nou plan al extinderii: "Ne-am dedicat foarte mult timp dezvoltarii tehnologiilor wireless si broadband, realizand noi platforme. Consideram ca exista perspective de crestere aici".



MTV planuieste realizarea unui serviciu propriu de descarcare de muzica de pe internet, care este posibil sa includa si videoclipuri, pentru a concura cu serviciile rivalilor de la Napster sau Apple. "Construim o platforma care sa ne permita sa satisfacem toate dorintele audientei; muzica va capata mai multa valoare, ceea ce va atrage publicitatea", a declarat McGrath. Grupul cauta o cale sa isi transmita continutul prin intermediul tehnologiei 3G pe telefoanele mobile, semnand un contract cu operatorul Vodafone. Vodafone a declarat ca clientii acestui nou serviciu, despre care optimistii au declarat ca va ajunge sa aiba 10 milioane de clienti in 18 luni, vor putea downloada pana la 30 de videoclipuri pe luna, precum si show-urile MTV.



Printre alte initiative mai putem mentiona si contractul pentru servicii online incheiat cu Virgin din Statele Unite, lansarea unui canal pentru homosexuali si lesbiene-Logo, anul viitor in februarie, si un canal de stiri muzicale, MTV Overdrive. Compania ia in considerare si lansarea unor posturi in limbi straine in Statele Unite si spera ca MTV India sa emita si in Anglia. Eforturile coincid cu strategia de consolidare a prezentei din China, unde MTV a semnat un joint venture in Shanghai si Beijing si spera sa fie urmarit in 10 milioane de case din regiunea sudica a Guangdong pana la sfarsitul anului.



McGrath crede ca viitoarea dezvoltare depinde de alegerea partenerilor potriviti. Dar ea insista ca strategia este proiectata pentru a consolida si nu pentru a inlocui afacerile traditionale ale retelei. Se vizeaza de asemenea diminuarea dependentei retelei de castigurile din Statele Unite, care reprezinta in prezent peste 80% din total.



"Viteza de dezvoltare a MTV este accelerata", spune ea. "Mare parte din potentialul de crestere este in Statele Unite. Nu vom incerca sa schimbam acest lucru peste noapte, dar vom continua sa ne extindem".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO