Media & Advertising

Industria mondiala a jocurilor trebuie sa gaseasca rapid iesirea din criza

30.06.2006, 15:34 9

Industria ciclica a jocurilor video a atins pragul de jos, lucru ce se poate observa si in evolutia actiunilor firmelor ce activeaza pe aceasta piata.
Cele mai mari patru companii producatoare de jocuri video tranzactionate pe bursa au suferit de la 1 mai pana in prezent o pierdere cumulata de peste 6 mld. dolari (4,7 mld. euro) in capitalizarea de piata, ceea ce inseamna o scadere de 25%, in timp ce declinul bursei electronice NASDAQ a fost de doar 8,3%, iar cel al indicelui bursier S&P 500 a fost de doar 4,2%.
Declinul sever reflecta faptul ca investitorii constientizeaza ca industria jocurilor video isi va reveni mult prea lent fata de asteptari din perioada de tranzitie catre noua generatie de console Xbox 360 de la Microsoft, Sony PlayStation 3 si Nintendo Wii, scrie The New York Times.
Analistii considera ca industria este perturbata de cresterea costurilor de dezvoltare, ca si de nesiguranta si de oportunitatea limitata a jocurilor online.
"Sunt mai multe motive de ingrijorare decat oricand legate de industrie, si asta se reflecta in preturile actiunilor", a spus Justin Post, analist al industriei jocurilor video la banca de investitii Merrill Lynch.
Cu toate acestea, subliniind complexitatea evaluarii industriei, Post a stabilit un rating de cumparare pentru actiunile a doua dintre cele patru companii, Electronic Arts si Activision. Ca multi alti analisti, el sustine ca potrivit trendului pe termen lung, industria va inregistra un boom si singura intrebare care se ridica este legata de momentul in care acesta va incepe sa se reflecte in pretul actiunilor.
Potrivit The New York Times, semnele prezentelor necazuri au inceput sa se cunoasca inca din noiembrie 2005 dupa ce Microsoft a introdus Xbox 360, marcand tranzitia catre o noua generatie de console de joc, mai puternice si cu o grafica mult mai buna decat modelele anterioare.
Intarzierile in ciclul de productie au facut ca Microsoft sa nu poata acoperi cererea, astfel ca o parte a cumparatorilor nu au reusit sa cumpere consola si implicit nici jocurile destinate acestui tip de console. Pentru a intelege gravitatea problemelor, Electronic Arts sustine ca veniturile pentru 2007 ar putea fi cu 70% mai mici decat s-a previzionat.
In luna mai jucatorii din aceasta industrie s-au intalnit la Los Angeles la o reuniune anuala, iar expozitia de promovare a Electronic Entertainment a fost una extravaganta.
Dar in loc sa fie prilejul unui avant, expozitia a parut ca mai mult complica lucrurile. Sony a anuntat ca va scoate pe piata consola proprie, PlayStation 3, in noiembrie pentru un pret de 499 dolari (395 euro), cel mai mare pret stabilit vreodata pentru o consola.
Din ianuarie, analistii de pe Wall Street si-au revizuit in jos estimarile veniturilor din industrie pentru 2006 cu 60%, a spus Daniel Ernst, analist al Soleil-Hudson Square Research. Majoritatea lor spun ca dezvoltatorii de jocuri nu vor cunoaste o importanta crestere decat abia in 2007.
Ernst a declarat ca cea mai optimista abordare este ca pana la sfarsitul acestui an consumatorii vor detine 15 mil. de console de noua generatie- 12 mil. Xbox 360, iar restul console PlayStation si Wii. Din generatia precedenta s-au vandut aproximativ 150 mil. de console.
La randul lor, tranzitiile din trecut au fost dureroase. Consumatorii, in asteptarea unor noi sisteme, tind sa franeze cumpararea de jocuri pentru vechile sisteme. Industria jocurilor video este extrem de atipica, in sensul ca la fiecare 3 sau 4 ani, inainte de aparitia noilor console, producatorii ating un prag minim al castigurilor, dar acesta este urmat de un boom.
In acest moment asta asteapta si directorii companiilor din domeniu, boom-ul.
"Sunt mai multi consumatori de jocuri video ca oricand", a spus Bobby Kotick, director executiv al Activision, ale carui francize includ Doom, Quake si Tony Hawk. "Oamenii care erau la adolescenta in anii 1980 joaca acum impreuna cu copiii lor. Cand ma uit la urmatorii zece ani comparativ cu ultimii zece, vad doar oportunitati mai mari".
El a spus ca noile console puternice si jocurile de calitate mai buna ii vor atrage pe consumatori, iar producatorii de jocuri pot profita prin realizarea de jocuri pentru o gama mai larga de terminale (nu doar console, ci si pentru diverse sisteme cum ar fi Sony PSP), si ca o fuziune intre mai micii dezvoltatorii ar putea lasa o cota de piata mai mare pentru restul.
Kotick recunoaste si provocarile, inclusiv faptul ca este o nevoie acuta de a produce jocuri intr-un mod mai eficient. El a spus ca industria se va concentra mai mult pe jocurile cu potential de hit (cu o vanzare de cateva milioane de copii), fata de abordarea actuala de a crea numeroase jocuri din care sa vanda 1 mil. de copii sau mai putin.
Ceea ce devine clar este ca aceasta tranzitie include si unele aspecte care afecteaza timpul in care industria isi va reveni si cat de mult va creste. Un factor agravant este cresterea intre 30% si 50% a costurilor de dezvoltare a jocurilor de top- in prezent producerea de jocuri pentru noile console si pentru puternicele procesoare costa intre 10 mil. si 15 mil. dolari.
Cresterea costurilor va scadea din rata profitabilitatii, care ar putea sa fi atins un punct de maxim pentru unele dintre companii, printre care si Electronic Arts.
O forta care ar putea echilibra balanta este cresterea veniturilor din jocurile jucate pe Internet- care este permisa de Xbox 360 si se asteapta ca si PlayStation 3 sa permita folosirea consolelor pentru downloadul de jocuri. Aceasta ar putea insemna o scadere a costurilor de distributie. In schimb, aceasta probabilitate poate fi un motiv pentru scaderea pretului actiunilor GameStop, un retailer de jocuri video.
De la inceputul lui mai actiunile sale au scazut de la 48 dolari pana la 39,43 dolari. Kotick considera ca jucatorii nu vor face o rutina din descarcarea de pe Internet in curand, si asta datorita limitarilor lungimii de banda si celor ale hard-drive-ului.
"Ideea jocurilor descarcabile in intregime de pe Internet este atat de departe in viitor, incat este aproape de neperceput ca oportunitate", a continuat Kotick. Dar el spune ca sunt alte oportunitati de crestere a venitului care pot fi valorificate imediat. Printre aceste oportunitati s-ar putea numara vanzarea de downloaduri ale unor niveluri suplimentare sau de noi caractere, arme si misiuni.
Pe langa actualele probleme pe care le au cei din industrie a aparut si grija fata de cresterea inflatiei care ar putea duce la o crestere a ratelor dobanzii, ceea ce ar reduce consumul. "Oameni merg mai rar la Wal-Mart si mai putine jocuri video sunt vandute", a spus Evan Wilsin, analist al industriei de jocuri de la Pacific Crest Securities. "Nesiguranta planeaza peste toate actiunile companiilor care intra in sfera cheltuielilor consumatorilor."
Pe termen lung, analistii sustin ca semnalele sunt de crestere a popularitatii jocurilor si crestere a numarului de adulti care folosesc jocurile video.
"As cumpara aceste actiuni cu ambele maini," a spus Wilson. In interiorul industriei, el situeaza Activision si THQ ca fiind cele mai bune oportunitati din prezent, spunand ca cele doua au sansa de a castiga din cota de piata a rivalilor.
Aceste actiuni sunt percepute ca un grup doar pana intr-un anumit punct, sugerand ca investitorii se uita la perspectivele pe termen lung ale fiecarei companii. Din luna mai, actiunile Electronic Arts au scazut pana la 42,30 dolari, de la 56,80 dolari; Activision a ajuns la 11,58 dolari de la 14,19 dolari; THQ de la 25,63 dolari a ajuns la 21,49 dolari, iar Take-Two a scazut la 13,10 dolari de la 17,05 dolari.
Recent stirile proaste au lovit Take-Two. Compania a inregistrat pentru al doilea trimestru pierderi de 50 mil. dolari, comparativ cu pierderea de doar 8 mil. dolari inregistrata pentru aceeasi perioada a anului 2005. Unii analisti isi mentin scepticismul fata de alte posibile hituri ale companiei, in afara francizei de success Grand Theft Auto.
Ernst, de la Soleil-Hudson, spune ca mai exista potential pentru cresterea dezamagirii investitorilor in acest an.
"Daca 2006 este un an prost, prin comparatie 2007 va arata incredibil", a spus el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO