Media & Advertising

Industria locala de film trebuie sa construiasca resurse pe masura ce se extinde

Industria locala de film trebuie sa construiasca resurse pe masura ce se extinde

Gub Neal: Producatorii straini fac economii venind sa filmeze in Romania

28.07.2006, 15:23 12

Cand a venit pentru prima data la Studiourile MediaPro din Buftea, in urma cu cinci ani, facea o jumatate de ora din centrul Bucurestiului. Acum, aceeasi distanta o parcurge intr-o ora din cauza traficului.
Drumurile - putine si cu gropi - reprezinta una dintre problemele cu care producatorul Gub Neal, castigatorul unui premiu Emmy pentru "Prime Suspect V", s-a confruntat in Romania. S-a tot intors insa sa faca filme aici datorita costurilor mici de productie, locatiilor si receptivitatii romanilor in a lucra cu straini. Avand deja o experienta de cinci productii realizate in Romania, Gub Neal vede avantajele pe care industria cinematografica de la noi le are acum si le va pastra imediat dupa intrarea in Uniunea Europeana, dar recomanda studiourilor autohtone sa faca investitii, iar autoritatilor sa ofere facilitati fiscale producatorilor. Altminteri, Romania isi va pierde locul privilegiat pe harta productiei de film europene.
Cofondator al companiei independente de productie Box TV, Gub Neal lucreaza in prezent la Buftea la "The Wind in the Willows", o adaptare dupa una dintre cele mai iubite carti pentru copii din toate timpurile in Marea Britanie. In distributie se afla, printre altii, Bob Hoskins, Matt Lucas si Imelda Staunton, iar telespectatorii britanici o vor putea vedea pe BBC de Craciun. Este a cincea productie realizata in Romania de Gub Neal si a patra la Studiourile MediaPRO, dupa "Boudica" (in 2002), "Gunpowder, Treason and Plot" (2003) si "Sweeney Todd" (2005).
"Sunt doua motive principale pentru care m-am intors in Romania. Unul este cel economic: preturile sunt fantastice. Celalalt tine de mediul de aici, de la Studiourile MediaPRO, care este foarte bun pentru genul de filme pe care il fac eu - ambitioase, cu continut bogat si multa istorie, care presupun construirea unor decoruri elaborate", spune producatorul britanic. "Mai este si un al treilea element. Pentru mine este foarte placut sa muncesc cu o echipa internationala, in care romanii isi gasesc usor locul prin temperamentul lor. Resursele umane sunt foarte valoroase in Romania, asa cum nu cred ca se intampla in Ungaria, Cehia sau altundeva. Acest lucru este o avutie nationala, desi probabil nu va dati seama. Aveti o certa inclinatie catre un mod de lucru prietenos, flexibil. Din acest punct de vedere, experienta mea aici a fost intotdeauna buna. Romania are inca probleme cu infrastructura nationala - drumuri, transporturi etc., dar aceste lipsuri materiale sunt compensate de generozitatea oamenilor".
Daca ar fi filmat "The Wind in the Willows" in Marea Britanie, Box TV ar fi evitat cheltuielile deplasarii actorilor si echipei. Chiar si asa, economiile pe care le face in Romania sunt "substantiale", decurgand din costurile mai mici ale constructiei decorurilor, ale echipei secunde si altele. "Sa spunem ca "The Wind in the Willows" costa 4 milioane de lire sterline. Pentru a atinge un standard similar de productie ne-ar costa cel putin 2-3 milioane de lire sterline in plus in Marea Britanie", explica Gub Neal.
Totusi, pe langa transportul aerian si cazarea actorilor si echipei, filmarea in Romania implica pentru un producator strain si o durata mai mare a fazelor de preproductie si productie. "Si asta pentru ca procesul aici este mai ieftin, dar mai putin rapid. Pur si simplu asa este. Are de-a face cu clima, cu problemele cu infrastructura nationala, cu transportul. Oamenii ajung mai greu dintr-un loc intr-altul. Soselele sunt groaznice", spune raspicat producatorul britanic, atingand o problema pe care o ridica mai toti investitorii straini din Romania.
Pentru a atrage asadar mai multe productii de film si televiziune din afara, autoritatile trebuie sa construiasca drumuri. Dar sa faca si ceva mai ieftin si mai lesnicios: sa ofere facilitati fiscale producatorilor. "Ministrii considera, probabil, ca, de vreme ce au norocul ca preturile sa fie mai mici in Romania, nu trebuie sa stimuleze fiscal producatorii. Dar nu toata lumea alege ceva pentru ca e mai ieftin, iar cei care investesc multi bani in Romania ar avea mai multa incredere daca ar primi o reducere", crede Gub Neal. "Ungaria - care este, tehnic vorbind, cu 30% mai scumpa decat Romania - a instituit o reducere de 20%. Prin urmare, este inca mai ieftin sa filmezi in Romania decat in Ungaria, dar, datorita acestei reduceri, oamenii au senzatia ca primesc o prajiturica de ciocolata si se simt mai multumiti. E o chestiune psihologica (...) Faptul ca acum autoritatile nu fac nimic nu cred ca ajuta. E o politica de laissez-faire. O piata prea libera, dupa gustul meu".
Strainii cheltuiesc anual circa 50 de milioane de dolari pe serviciile de productie din studiourile romanesti, potrivit profesionistilor din domeniu. Cifra va creste, cel mai probabil, in anii imediat urmatori. Industria cinematografica din Romania si-a demonstrat competitivitatea si nu va fi afectata de intrarea in Uniunea Europeana, crede Gub Neal. "Serviciile industriei de film si televiziune se vor desfasura in acele parti ale pietei europene care sunt cele mai convenabile din punct de vedere economic", spune producatorul in replica la nemultumirile unor concetateni britanici care arata cu degetul outsourcing-ul de productii cinematografice. "In viitorul apropiat, Romania va avea in continuare o pozitie puternica pe marea piata europeana datorita preturilor competitive, iar acesta este un element pozitiv atat pentru economie, cat si pentru cultura romaneasca. Perspectivele sunt mai bune pentru industria de film decat pentru alte industrii din Romania, care se vor confrunta cu probleme pe piata europeana", adauga seful Box TV.
Numai ca asa cum autoritatile n-ar trebui sa se culce pe urechea preturilor mici, studiourile n-ar trebui sa uite sa faca investitii pe masura ce vor lucra tot mai mult. "Profitati de ocazie si faceti din ce in ce mai multe filme si productii de televiziune, dar aveti grija sa investiti!" - asa suna atentionarea lui Gub Neal catre studiourile de la noi. El sugereaza ca acestea sa investeasca in pregatirea de manageri, in extinderea productiei de televiziune sau in construirea unui hotel in apropiere pentru a caza actorii si echipele straine.
"Industria de film si televiziune din Romania trebuie sa priveasca in perspectiva pe urmatorii cinci ani si sa construiasca resurse pe masura ce se extinde. Altminteri, piata va creste, iar resursele vor fi insuficiente. Si din acest moment lucrurile vor merge prost".

Studiourile MediaPro sunt cel mai important furnizor de servicii de divertisment de pe piata romaneasca si unul dintre cei mai mari din centrul si estul Europei. Joyeux Noel, nominalizat la premiile Oscar pentru cel mai bun film strain in 2006, si "Sex Traffic", serial BBC, castigator a nu mai putin de noua premii BAFTA in 2004, sunt doar doua din cele peste cincizeci de productii internationale si romanesti filmate la Buftea in ultimii opt ani. Studiourile au fost gazda unora dintre cei mai importanti artisti ai momentului in productia internationala de film, precum: Constantin Costa-Gavras, Franco Zeffirelli, Jeremy Irons, Sissy Spacek, Donald Sutherland, Andy Garcia, Dennis Hopper, Fanny Ardant, Robert Carlyle, Dolph Lundgren si, in aceste zile, Bob Hoskins.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO