Media & Advertising

Industria advertisingului are de suferit in urma migratiei consumatorilor spre mediul digital

Industria advertisingului are de suferit in urma migratiei consumatorilor spre mediul digital

Advertisingul on-line l-a depasi pe cel outdoor anul trecut, iar in curand il va depasi si pe cel din reviste

07.07.2006, 12:54 15

Festivalul International de Publicitate de la Cannes a atras, la fel ca pana acum, geniile creative de la agentiile de publicitate, care au improspatat Riviera Franceza cu look-ul lor rebel si camasile tip Hawaii, in dorinta lor de a lua acasa unul sau mai multe premii, scrie International Herald Tribune.
Pentru cei care trag linia financiara a agentiilor de publicitate insa, in ultimii ani au fost destul de putine motive de bucurie, mai ales in statele europene aflate in apropiere de Cannes. Pentru mai multi ani decat si-ar fi dorit directorii din advertising povestea a fost cam asa in ultimul timp: s-au observat cresteri importante ale cheltuielilor in publicitate pe piete in curs de dezvoltare ca India, China si Rusia, perspective bune in America de Nord si Marea Britanie si rezultate foarte slabe in mare parte din piata europeana.
In ultimele saptamani insa au inceput sa apara semne de revenire, unele din cele mai slabe piete din Europa, Franta si Germania, dand dovezi de crestere. In acelasi timp, Anglia, cea mai activa in aceasta perioada mai slaba a advertising-ului european, pare sa fi intrat pe o panta descendenta.
Schimbarile aparente din Franta si Germania sunt o veste foarte buna pentru industria advertisingului, dar motivele din spatele scaderii de pe piata britanica, un indicator foarte important al trendurilor si tehnologiei cerute de consumatori, sugereaza ca trebuie analizate foarte bine motivele acestei rasturnari de situatie.
In cadrul unui raport al agentiei media Carat International, cu sediul in Londra, apar date ce scot la lumina faptul ca cheltuielile la nivel global pentru advertising vor creste cu 5,7 procente anul acesta, cu 0,7% mai mult decat cele in 2005. Cu toate acestea, agentia, care apartine Aegis Group, a fost nevoita sa-si revizuiasca in jos cu 0,1% predictia anterioara de crestere, pe fondul unor cheltuieli mai mici decat cele asteptate cu prilejul Campionatului Mondial.
Motorul principal de crestere este in acest moment publicitatea pe Internet, pentru care Carat a prevazut o crestere anuala de 25% la nivel global in 2006. Pe piata engleza, conform aceluiasi raport, advertisingul online l-a depasit pe cel outdoor anul trecut, urmand ca anul acesta sa-l detroneze si pe cel din reviste. In tarile cu retele de Intrenet foarte bine dezvoltate ca Suedia si Coreea de Sud, advertisingul pe Internet va ocupa locul trei pe piata, dupa cel de la televiziune si cel din ziare. In contrast cu cresterea usoara a pietei datorita Campionatului Mondial de Fotbal din Germania, Robert Lerwill, director executiv Aegis, a declarat ca ascensiunea mijloacelor de infomare in masa digitale "nu poate fi subestimata". "Ea va dura mult dupa fluierul de final al CM de pe Berlin Olympiastadion", a precizat el.
La fel ca in finala Cupei Mondiale, nu oricine poate castiga aceasta competitie. Raportul efectuat de Carat, precum si alte sondaje de opinie in randul analistilor de piata contin un efect comun al cresterii pietei de advertising pe Internet, anume scaderea celorlalte tipuri de media in ponderea generala. Carat, de exemplu, si-a revizuit in jos prognoza cheltuielilor din aceasta industrie pentru Europa, de la 4,8% la 4,5 procente, pe baza scaderii inregistrate pe piata britanica. In Marea Britanie, conform unui studiu efectuat de Nielsen Media Research, cheltuielile totale din advertising au scazut cu 2,9% in primul trimestru. Scaderea a fost evidenta mai ales la ITV, cel mai mare post comercial de televiziune local, unde veniturile din publicitate au scazut intr-un ritm deosebit de alert, analistii de piata asteptandu-se la noi deprecieri si pe viitor.
Conform raportului efectuat de Nielsen, cheltuielile advertisingului german au crescut cu 14,2% in luna mai, fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 1,88 miliarde de euro. Este cea mai mare crestere din iulie 2000. Piata din Franta a dat si ea semnale pozitive. In primele patru luni ale anului cheltuielile au crescut cu 10,3 procente, pana la 6,5 miliarde de euro, conform datelor furnizate de TNS Media Intelligence. Doar in aprilie, piata a crescut cu 11,5% fata de perioada similara a anului trecut.
Cel putin la prima vedere pare evident ca aceste reveniri pot fi puse pe seama Campionatului Mondial de fotbal, date fiind campaniile de marketing determinate de acest eveniment sportiv, care si-au facut simtita prezenta pe toate pietele europene. Analistii sunt de parere insa ca acest eveniment nu a facut altceva decat sa inlocuiasca o serie de cheltuieli care ar fi fost facute oricum.
Cresterea dinamicii pietelor de advertising din Franta si din Germania, piete destul de conservatoare in ritmul de crestere dupa boom-ul din "era internetului", incurajeaza industria, insa datele din Anglia ar putea indica mai bine trendurile de viitor.
O mare parte a probelemelor de la ITV este constituita din migrarea unei parti importante a audientei spre canalele de televiziune digitale. Odata cu acest fenomen, cheltuielile din advertising, bazate pe cotele de audienta, scad si ele. In acelasi timp, achizitionarea de videorecordere a cunoscut aici o crestere mult peste media zonei, ducand la parerea ca din ce in ce mai multi telespectatori isi inregistreaza programele preferate, sarind binenteles peste mesajele publicitare. Conform datelor Nielsen, piata britanica de advertising online este una din cele mai puternice, cu cheltuieli ce au atins cifra de 62 mld. euro in primul trimestru.
Jonathan Barnard, analist la ZenithOptimedia, a declarat ca rezultatele slabe ale industriei inregistrate in primele luni ale anului de sondaje indica un declin considerabil, probabil tocmai pentru ca nu au reusit sa includa in mod suficient cifrele foarte bune ale advertisingului digital.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO