Media & Advertising

In Moscova exista mai multe bannere decåt in Anglia

27.05.2005, 15:04 14

Decizia lui Ruperth Murdoch, presedintele conglomeratului media News si a lui Martin Sorrel, CEO al companiei de marketing WPP Group de a miza pe Rusia, piata cu cel mai rapid ritm de crestere in advertising, reprezinta in ultimul timp unul din subiectele de conversatie din mediul international, informeaza The International Herald Tribune.

Luna trecuta, WPP a anuntat formarea unui joint venture cu Video International, una din cele mai mari agentii de advertising din Rusia. Ambele companii spera sa poata obtine o parte din cele 5 mld. dolari (aproximativ 4 miliarde de euro) pe care Zenith Multimedia, o firma de achizitii media detinuta de Publicis Groupe, preconizeaza ca advertiserii o vor cheltui in Rusia, anul acesta.

Dar, asa cum demonstreaza situatia lui Mikhail Khodorkovsky, fondatorul Iukos, care acum asteapta verdictul in procesul de frauda si evaziune fiscala, soarta afacerilor din Rusia poate fi schimbatoare, ceea ce constituie un motiv de ingrijorare pentru investitorii de aici. "Nu este o piata pe care se poate opera cu usurinta. Ai nevoie de experienta pe plan local", a spus Sorrell, intr-un interviu recent.

Spre deosebire de alte filiale ale companiilor de advertising care s-au deschis in Rusia, Video International a fost fondata local, cu sprijinul lui Mikhail Lesin, un fost ministru. Cu toate acestea, concurenta dintre agentii a condus la dezvoltarea acestora. Biroul din Moscova al Leo Burnett, divizie a Publicis Groupe, are in prezent 120 de angajati, fata de numai 10 cånd a inceput acum zece ani.

Multe altele s-au schimbat intre timp, este de parere, Vladimir Novoselsky, managing director al filialei din Rusia a Leo Burnett. Anul trecut , 61.000 de branduri erau promovate intr-o tara in care cu zece ani in urma numarul acestora era mult inferior. Exista acum in Moscova mai multe bannere decåt pe tot teritoriul Angliei, a adaugat el.

"Din pacate, noi numim asta o jungla. Trebuie sa fii foarte creativ ca sa iesi in evidenta", a continuat Novoselsky. Intr-adevar , consumatorii rusi au capatat din ce in ce mai mult simt practic si apreciaza reclamele sofisticate, spirituale si subtile asa cum sunt cele realizate in Vest. Insa Duma, camera inferioara a Parlamentului rus, a impus noi restrictii la reclamele la alcool, acestea putånd fi difuzate numai intre 10 p.m si 7 a.m. Se pare ca in spatele cresterii cheltuielilor publicitare exista unele constrångeri. Mai mult de doua treimi din aceasta crestere, este de parere Novoselsky, a fost determinata de "inflatia media", adica de majorarea pretului timpului in care o reclama ruleaza la televizor sau a spatiului din ziare si mai putin de cresterea volumului reclamelor.

Mai accentuata este aceasta problema in cazul televiziunilor datorita numarului limitat al canalelor cu acoperire nationala, de aceea cererea pentru bannere a depasit oferta, a continuat el.

Publicis Groupe a infiintat o noua agentie la Paris condusa de Fred Raillard si Farid Mokart, care s-au ocupat de curånd de echipa de la Goodby si Silverstein&Partners din San Francisco. Agentia a fost numita Marcel, dupa Marcel Bleustein-Blanchet, fondatorul Publicis si, datorita lui Maurice Levy, actualul CEO al Publicis, Parisul este acum pe harta europeana a companiei alaturi de Londra sau Amsterdam.

WPP Group a achizitionat Grey Global Group si l-a numit CEO al operatiunilor sale britanice pe Tamara Ingram, care a condus Added Value, o filiala a WPP.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO