Media & Advertising

Grupul McCann Erickson a facut afaceri de 56 mil. dolari anul trecut

27.01.2006, 21:08 29

Intr-un hol pe unde trec zilnic sute de persoane preocupate de vanzari si idei care vand, conferinte de presa, media si bani din nou, sta un baiat de 23 de ani cu o geanta plina cu rachete de tenis, imbracat in trening. Victor este unul dintre tinerii pe care McCann Erickson ii sponsorizeaza, pentru a-i ajuta sa ajunga in top 100 mondial.

Dupa zece minute in care si-a luat contractul, tanarul a plecat din agentie, lasand in urma un dosar pe langa multe altele adunate de McCann la capitolul sponsorizari si donatii: 56.763 de dolari in 2004 si 100.772 de dolari in 2005, pentru operatiile unor copii cu boli grave (din 2004, in fiecare ianuarie se alege un caz de la spitalul Budimex), pentru sportivi sau pentru victimele unor tragedii, precum tsunami si inundatiile. Si daca pare o valoare prea mica pentru un grup precum McCann si pentru lucruri nepretuite, trebuie precizat ca 100.000 de dolari reprezinta aproximativ jumatate din profitul net al unei divizii a grupului, luata separat.

In plus, Bogdan Enoiu, Managing Director al grupului McCann, implicat in evenimentul Seara Campionilor din 2005, a contribuit la strangerea de fonduri pentru victimele inundatiilor din Romania.

B.V. McCann Erickson, divizia din grup care se ocupa de advertising si media (McCann/Creative Services si Universal McCann), a depasit in 2005 cifra de afaceri de 53 de milioane de dolari, cu un profit net de 1,4 milioane de dolari, conform cifrelor din bilantul pe care compania il va depune la Ministerul Finantelor.

Pe o piata a publicitatii estimata de marile agentii de media la 250 de milioane de euro (300 mil. dolari), McCann reprezinta acum aproximativ 20%, dupa ce, in 2005, cifra de afaceri a companiei a crescut cu peste 60% fata de anul precedent. In acest timp, ritmul de crestere al pietei de publicitate din Romania este de 20-30% pe an.

La 10 ani dupa afilierea la reteaua internationala McCann Erickson, parte a grupului Interpublic, agentia a crescut in aceasta perioada (1996-2005) cu 550%, dupa ce in primul sau an a avut o cifra de afaceri de 8,17 milioane de dolari.

De altfel, B.V. McCann Erickson a fost agentia de publicitate cu cel mai mare profit in 2004, cu 1,18 milioane de dolari profit net, situandu-se inaintea Ogilvy & Mather si a Leo Burnett Romania.

Discutand despre venitul propriu-zis, acesta a ajuns pentru B.V. McCann la 5 milioane de dolari in 2005, reprezentand 10% din cifra de afaceri.

Cifrele sunt vesti bune si pentru celelalte divizii mai mici si mai noi din cadrul grupului, ele avand cifre de afaceri in unele cazuri chiar duble fata de companii concurente.

Astfel, Future Brand, divizia de branding, a avut in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 570.000 de dolari, Momentum, divizia de BTL, a atins cifra de afaceri de 2.087.899 de dolari, MRM, divizia de customer relationship management, aproximativ 250.000 de dolari, iar McCann PR, 553.852 de dolari. In total, grupul a atins cifra de afaceri de 56,477 mil. dolari si a inregistrat un profit net de 2,1 mil. dolari.

"Pozitionarea noastra este cel mai puternic grup de comunicare", explica Bogdan Enoiu.

El arata ca McCann a inregistrat o crestere organica, dezvoltand mai ales clientii existenti, desi a castigat si unii noi.

In spatele cifrelor atinse de grup stau branduri la a caror evolutie a contribuit acesta: Kandia, Connex si Connex Vodafone, Dorna, Untdelemn de la Bunica, multe dintre ele ajungand lideri ai categoriilor din care fac parte.

Strategia din spatele succesului McCann este dezvoltarea afacerii fiecarui client in parte, ceea ce duce automat la o crestere a bugetului acestuia. "Prin faptul ca facem un job bun si in creatie, si in managementul clientului de zi cu zi, il facem sa ramana. Cand esti la 20% din piata este foarte greu sa mai castigi clienti noi, pentru ca ai toate categoriile ocupate", arata Enoiu.

"Secretul e sa fii o agentie full service foarte puternica. Asta inseamna ca, indiferent de categoriile in care actionezi, trebuie sa fii competitiv. Mai ales la media. Faptul ca ai competitivitate pe media iti aduce clienti si la creatie si invers. Scopul unei agentii e sa iti ofere cat mai multe dintre serviciile pe care le presteaza. Poti sa intri numai la media, dar pasul urmator este sa aduci acasa si contul de creatie, si contul de PR, si de evenimente. Cand esti foarte plin inseamna ca ti-ai facut jobul foarte bine in toate si poti sa cresti organic pe discipline", explica acesta.

Cel mai mare client McCann de anul trecut a fost Connex Vodafone, care a trecut prin doua procese de rebranding. Valoarea contului este estimata de Enoiu la 10 milioane de euro pentru 2005. Printre clientii noi din 2005 ai McCann se numara A&D Pharma - Sensiblu, Flanco, Pambac, Johnson Wax si KÅ¡ber pe media, Cotidianul pe creatie, dar si Connex Vodafone, castigat in decembrie 2004, cont care a ramas pentru inca un an la McCann. In plus, Bogdan Enoiu spune ca la McCann se plateste pe idee de doi ani de zile si da ca exemplu sloganul Connex "Tu faci viitorul", care i-a adus 50.000 de euro.

Fiind o companie mare, cu aproximativ 150 de angajati, McCann risca sa sufere din cauza birocratiei mai mari. De aceea s-a recurs la o structurare pe grupuri, pentru o cat mai mare flexibilitate. Unul dintre modelele din care Enoiu

s-a inspirat pentru a organiza agentia este felul in care Donald H. Rumsfeld (secretarul apararii din Statele Unite ale Americii) a regandit fortele armate americane.

"Ne-am structurat in miniagentii. Si Rumsfeld incearca sa regandeasca fortele armate americane pentru noile tipuri de pericole asimetrice. Ca sa facem fata la challenge-ul pietei trebuie sa dam dovada de mare flexibilitate", explica Enoiu.

Adrian Botan, director de creatie, si Mihai Trandafir, director de media, arata la randul lor ca impartirea pe grupuri de clienti ajuta la flexibilitatea activitatii. "Ca sa obtinem flexibilitate trebuie sa ne descentralizam", spune Botan. "Ai nevoie de doua chestii: de o viziune, ca toata lumea sa aiba aceeasi directie, si ai nevoie de mici lideri la nivel local, departamental, care sa iti preia din responsabilitati. Si la client service, si la creatie, si la media se intampla acelasi lucru", adauga el.

Daca "investitia initiala nu a fost decat de creier", dupa cum spune Enoiu, ceea ce a ajutat grupul sa se dezvolte in timp a fost reputatia castigata, de multe ori si datorita premiilor de la festivaluri. Premiile de la Effie, AdÕOr, Epica, Eurobest, Golden Drum nu au facut decat sa consolideze imaginea agentiei.

Aflata in competitie pe partea de creatie cu Leo Burnett de cativa ani, McCann a reusit sa fie mereu printre primele agentii, fie ca a fost vorba de media in primii ani ai sai, fie de creatie putin mai tarziu.

Enoiu si-a propus sa incheie deceniul cu McCann pe aceeasi pozitie de lider de piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO