Media & Advertising

Google este cel mai influent brand global in 2003

06.02.2004, 00:00 4



Google este in 2003, pentru al doilea an consecutiv, brandul care a influentat cel mai mult societatea globala de consum, conform unui studiu realizat de Interbrand, prin intermediul website-ului www.brandchannel.com. Sondajul anual Reader's Choice Brand of the Year a adunat voturile a peste 4.000 de persoane din 85 de tari, care au desemnat marcile cu cel mai mare impact, pozitiv sau negativ, asupra stilului lor de viata.



Prin extinderea operatiunilor si influentei sale, compania privata a inregistrat vanzari de circa 900 milioane dolari anul trecut, pregatindu-se pentru prima oferta publica de vanzare in 2004. Insa, pe masura ce Google se pregateste sa exploreze optiunile diverselor afilieri si incearca sa obtina profit din vanzarea AdSense, exista cateva aspecte care ameninta suprematia Google. In cursul acestui an, partenerul sau actual Yahoo intentioneaza sa-si lanseze propria tehnologie Inktomi, pentru a concura impotriva lui Google. Pentru moment este imposibil de estimat impactul acestei manevre, insa analistii din domeniu preconizeaza ca Google va ajunge sa totalizeze doar 55% dintre cautarile derulate pe internet, fata de 80% in prezent.



Urmatorii doi ani sunt deosebit de importanti pentru Google, care va trebui sa-si pastreze avantajele competitive si dupa listarea la bursa. Daca va reusi sa-si mentina statutul de expert in categoria motoarelor de cautare pe internet, Google poate intra in randul "legendelor" brandingului international, al caror consumatori sunt fideli pana la fanatism marcii alese.



Pentru al doilea an consecutiv, Apple a esuat in a-si adjudeca prima pozitie a preferintelor globale, mentinandu-se pe locul doi ca si in 2002. Prezenta sa intre primele cinci marci globale demonstreaza totusi ca brandul american de tehnologie a reusit sa-si pastreze loialitatea consumatorilro de IT prin dezvoltarea constanta de inovatii revolutionare. In prezent, produsele si serviciile Apple sunt prezente intr-o multime de domenii alevietii de zi cu zi, de la business la divertisment, si includ iPod mini, iTunes, Xserve, iChat AV, iSight si iCal. Apple continua sa dezvolte produse atractive, dar incepe sa piarda teren in fata unor produse similare, inferioare calitativ, produse de alte marci de pe piata.



Al treilea loc in preferintele celor intervievati il detine, in mod surprinzator, producatorul auto MINI, care si-a facut o intrare spectaculoasa in top 5, devansand Coca-Cola pe pozitia a patra, dupa ce in 2002 ocupase doar locul 11. Factorul de nostalgie, combinat cu un confort modern, a stimulat vanzarile MINI in pietele traditionaliste din Europa, in vreme ce pietele noi, din America de Nord, s-au lasat seduse de perspectiva unui vehicul mai mic, usor de manevrat si de parcat in metropolele superaglomerate.



O evolutie la fel de impresionanta a avut-o si Samsung, care a ajuns pe locul 5, dupa ce s-a clasat pe pozitia 12 in 2002 si pe 49 in 2001. Este o rasplata binemeritata pentru marca asiatica, care a investit o multime de resurse in ameliorarea calitatii, mesajului si distributiei produselor sale in intreaga lume. La nivel global, Samsung s-a clasat inaintea lui Sony (ocupantul locului 9), dar a fost devansat de gigantul japonez pe regiunea Asia-Pacific.





America de Nord: Apple, cafea si gogosi



Pentru prima data, Apple s-a clasat pe primul loc intre marcile care au influentat cel mai mult populatia Americii de Nord, fiind urmat de retailerul regional Target, de Google, Starbucks si de producatorul american de gogosi Krispy Kreme. Cei doi noi-veniti in top 10 al acestei regiuni sunt studiourile de animatie Pixar pe locul 8 (fost colaboratoral Disney, care s-a situat abia pe pozitia 18) si eBay, pe locul 10, in urcare de pe pozitia 13.





Europa & Africa: fotbal si mobila



Pentru prima data din 2001, Nokia a pierdut suprematia acestei regiuni, fiind depasita de producatorul de mobila IKEA, si in mod surprinzator de linia aeriana a miliardarului britanic Richard Branson, Virgin, clasata pe locul al doilea. MINI s-a multumit cu locul patru, intrecandu-si "la mustata" producatorul BMW, situat pe locul al cincilea. Surprinzator, in top 10 al celor mai de impact marci se situeaza clubul spaniol de fotbal Real Madrid si brandul italian de imbracaminte Diesel.





Asia-Pacific: tehnologie si masini



In aceasta regiune primele locuri au apartinut producatorilor de electronice si electrocasnice Sony, Samsung si LG. In vreme ce Sony este liderul prin traditie al acestei regiuni, Samsung si LG si-au renovat si consolidat brandurile abia in ultima perioada, amenintand reputatia Sony ca cea mai inovatoare marca. Competitia acerba intre aceste trei marci care forteaza limitele tehnologiei si creativitatii ofera consumatorilor variante excelente de alegere.



Pe locul trei s-a situat Toyota, cel mai profitabil producator auto, intrecut doar de General Motors din punctul de vedere al vanzarilor. Pe urmatoarele locuri s-au clasat Singapore Airlines, perstigioasa editura australiana de ghiduri de calatorie Lonely Planet, linia aeriana australiana Virgin Blue si Honda.





America latina: constructii, in primul rand



Cemex, a treia companie de ciment din lume, este plasata pe primul loc de cei intervievati la sectiunea America Latina. Adepta folosirii celor mai inalte tehnologii pentru fabricarea marfurilor sale, Cemex s-a preocupat si de gestionarea brandului sau pe toate fronturile si prin achizitii diverse. In prezent Cemex opereaza in peste 30 de tari, compania mexicana bucurandu-se de o mare influenta globala. Compania este si cel mai mare datornic al Mexicului, cu datorii ctotale de 5,7 miliarde dolari.



Pe locul al doilea se situeaza o alta emblema a Mexicului, berea Corona, produsa de grupo Modelo, urmata indeaproape de marca cubaneza de lichior si rom Bacardi. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO