Media & Advertising

Evenimentele speciale au marit audienta ziarelor. Publicatiile economice castiga teren

28.01.2005, 00:00 17



Publicatiile cu profil economic castiga din ce in ce mai mult teren, depasind, uneori, ziarele generaliste, Jurnalul National a avut cea mai mare crestere dintre cotidienele romanesti, iar ProSport si Gazeta Sporturilor duc o lupta din ce in ce mai stransa pentru atragerea de cititori... Toate aceste tendinte pot fi observate analizand rezultatele celui mai recent Studiu National de Audienta, ce cuprinde date culese timp de un an, in perioada 27 octombrie 2003 - 24 octombrie 2004.



Potrivit rezultatelor studiului, 83,3% din populatia urbana a Romaniei, cu varsta intre 14 si 64 de ani, consuma in mod curent presa scrisa, citind numar de numar cel putin una din publicatiile pentru care SNA ofera date. Potrivit datelor, piata presei scrise din Romania a crescut in ultimul an, iar o mare parte din aceasta crestere se datoreaza si evenimentelor speciale care s-au desfasurat in perioada cuprinsa in studiu: trei randuri de alegeri, jocuri olimpice, campionat de fotbal etc. Razvan Corneteanu, director executiv al Ringier Romania, a apreciat ca doar 15% din cresterea pietei scrise a avut o componenta organica, restul fiind bazata pe evenimentele speciale.



Topul primelor cinci publicatii din Romania (exceptand suplimentele gratuite) ramane nemodificat fata de livrarea anterioara de date (pentru perioada de studiu iulie 2003 - iulie 2004). Pe primul loc se afla tabloidul Libertatea, cu 1.124 mii cititori in medie pe editie, urmat de Practic in bucatarie (1.091 mii cititori), Pro TV Magazin (1.041 mii), editia de duminica a cotidianului Libertatea (931 mii) si Rebus - Flacara (773 mii cititori).



Cele 12 cotidiene centrale incluse in SNA sunt citite de 43,2% din populatia studiata (adica de 2,7 milioane persoane din cele 6,2 milioane supuse cercetarii).



Jurnalul National a inregistrat, la fel ca si la precedentele doua livrari de date, cea mai importanta crestere procentuala (aproape 19%), urcand pe locul al treilea in clasamentul cotidienelor cu distributie nationala. Marius Tudosiei, coordonator marketing la Jurnalul National, sustine ca evolutia acestui ziar "era una asteptata". "Faptul ca Jurnalul National editeaza zilnic cate un supliment gratuit tematic este o reactie la tendintele pietei. Cresterea audientei Jurnalului nu este o surpriza decat pentru cei care nu au putut previziona directia catre care se indreapta consumatorul de presa", a declarat Marius Tudosiei.



De mentionat este si cresterea in audienta a Ziarului Financiar, care a castigat aproape 5% fata de livrarea anterioara de date, ajungand la 174 mii cititori in medie pe editie. "Ne bucura ascensiunea Ziarului Financiar, care a ajuns la 174.000 de cititori pe editie, adica mai multi decat au unele ziare generale si chiar tabloide cuprinse in SNA", a declarat Dragos Stanca, director general PubliMedia International (grup care editeaza Ziarul Financiar, Pro TV Magazin, Playboy, Acasa Magazin).



Primele cinci cotidiene centrale, in functie de numarul mediu de cititori pe editie, apartin trusturilor Ringier si Intact: Libertatea (1.124 mii cititori), Evenimentul Zilei (728 mii), Jurnalul National (583 mii), Pro Sport (514 mii) si Gazeta Sporturilor (502 mii).



"Publicatiile Ringier - mare parte dintre ele - au avut cel mai bun an din istoria lor. Ma refer aici in special la Libertatea si Capital. Au beneficiat de evenimentele care au avut loc in 2004, dar si de imbunatatirile aduse linie editoriale", a declarat Razvan Corneteanu.



In topul saptamanalelor conduce autoritar Pro TV Magazin, singura publicatie din acest segment cu peste un milion de cititori pe editie. De asemenea, Pro TV Magazin a castigat cei mai multi cititori (22 mii) intre saptamanale, comparativ cu livrarea anterioara de date. Locurile imediat urmatoare sunt ocupate de editiile de duminica ale cotidienelor Libertatea si Evenimentul Zilei, cu 931 mii, respectiv 642 mii cititori pe editie.



Publicul revistelor masculine continua sa se indrepte in proportie covarsitoare catre Playboy, care detine, cu 418 mii cititori, mai mult de jumatate din aceasta piata. La mare distanta este urmat de FHM (220 mii cititori) si Hustler (184 mii cititori).



Interesante sunt si evolutiile inregistrate pe piata ghidurilor tv specializate. Publicatiile in format A4 editate de trustul Ringier (saptamanalul TV Mania si bilunarul TV Satelit) si-au redus numarul de cititori, scaderea fiind insemnata in cazul TV Satelit (-19 mii cititori). Ghidurile in format "de buzunar", Pro TV Magazin - editat de PubliMedia International - si TV Story - editat de Sanoma Hearst - , au castigat, fiecare, cate 22 mii cititori (culegerea datelor s-a incheiat inainte ca TV Story sa-si schimbe frecventa de aparitie si formatul in A4). Ierarhia ghidurilor TV este urmatoarea: Pro TV Magazin - 1.041 mii cititori pe editie, TV Satelit - 631 mii, TV Mania - 614 mii si TV Story - 268 mii. Este de remarcat faptul ca Pro TV Magazin detine in categoria ghidurilor TV 680 mii cititori exclusivi (care citesc numai aceasta publicatie si nici un alt ghid), mai mult decat audienta totala a TV Satelit sau TV Mania.



Majoritatea titlurilor locale au inregistrat cresteri ale numarului de cititori, dintre aceste remarcandu-se cele editate de Publimedia International. "Ca si companie care editeaza singura retea de ziare locale cu tiraje auditate BRAT si audiente masurate in SNA, ne bucura si performantele de la Oradea, unde Bihoreanul a castigat 8% audienta si de la Iasi, unde Ieseanul a depasit in audienta cotidianul Ziarul de Iasi", a declarat Dragos Stanca.



Publicul ziarelor economice a crescut cu peste trei procente fata de livrarea anterioara de date. Asfel, 522 mii persoane citesc editie de editie macar una din publicatiile economice incluse in SNA - cotidianul Ziarul Financiar si saptamanalele Capital, Adevarul Economic si Banii Nostri. Saptamanal, Ziarul Financiar atrage cei mai multi cititori (378 mii), urmat fiind de Capital (329 mii), Adevarul Economic (125 mii) si Banii Nostri (60 mii). Cu exceptia Adevarului Economic (care a pierdut un numar nesemnificativ de cititori), toate celelalte publicatii din acest segment au castigat in audienta.



Ziarul Financiar continua sa aiba cel mai mare procent de cititori cu studii superioare dintre toate publicatiile incluse in SNA (52,4%), cei mai multi cititori din categoria sociala AB - manageri principali si de nivel mediu, profesionisti cu inalta educatie - (57,5%). De asemenea, cititorii Ziarului Financiar au cele mai ridicate venituri dintre cititorii presei romanesti, castigand, lunar, in medie, 257 Euro.



Studiul a fost realizat de BRAT, iar datele au fost culese de institutele de cercetare IMAS si CSOP.



Esantionul este reprezentativ pentru populatia de 14 - 64 de ani din orasele din Romania cu cel putin 50.000 de locuitori. Esantionul a fost de 15.286 persoane, reprezentand un Univers de 6,2 milioane persoane. Datele au fost furnizate pentru 93 de publicatii, dintre care 38 de lunare, 6 bilunare, 20 saptamanale, 26 cotidiene si 3 suplimente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO