Media & Advertising

Companiile de marketing direct il aduc pe Mos Craciun

25.11.2005, 21:27 23

Campanii promotionale, felicitari, cadouri - te asalteaza din toate partile odata cu apropierea sarbatorilor de iarna. Celor mai multi li se pare firesc si asteapta cu sufletul la gura sa castige halba de bere daca au cumparat cinci sticle cu pretioasa licoare, altii simt ca li se acorda atentie cand gasesc in cutia postala o felicitare cu "Craciun fericit" trimisa de vreun retailer. Nu toti stiu insa ca in spatele acestor operatiuni se afla companiile de marketing direct, care asteapta astfel de ocazii pentru a-si creste semnificativ cifra de afaceri.

Companiile de marketing direct stiu potentialul pe care il au sarbatorile de iarna si, pentru a nu fi prinse pe picior gresit, isi pregatesc din timp, cu minutiozitate, operatiunile dedicate acestui anotimp.

Cei mai multi jucatori de pe piata de gen acum isi cresc cifra de afaceri si profitul, si, de asemenea, nivelul de vizibilitate in ochii clientilor. Mai precis, iarna, companiile de profil realizeaza intre 10-20% din profitul lor anual.

Cu ce vin insa marii jucatori de pe piata in iarna asta? "De sarbatori, ies in prim-plan expedierea de felicitari, prin posta clasica, prin e-mail si prin SMS; expedierea de cadouri catre clienti; de asemenea, foarte multe promotii de consumatori programeaza tragerile la sorti in jurul sarbatorilor", explica Marian Seitan, General Manager Hit Mail Romania si presedintele Asociatiei Romane de Marketing Direct (ARMAD).

Hit Mail aloca operatiunilor din aceasta perioada in jur de 0,5% din cifra de afaceri, pentru petrecerea de Craciun si cadourile catre angajati. In ceea ce priveste volumul de activitate si profitul firmei, Marian Seitan estimeaza ca 15-20% din acestea se realizeaza in aceasta perioada.

Si pentru Mailers, un alt jucator important in ceea ce priveste marketingul direct romanesc, iarna "e un sfetnic bun". In luna decembrie, compania realizeaza in jur de 10% din profitul anual. "Trebuie tinut cont si de faptul ca luna decembrie este o luna "scurta", ultima saptamana fiind inevitabil vacanta", precizeaza directorul general al Mailers, Mihai Petroff. Pentru Mailers, decembrie este, de regula, luna de varf, perioada pentru care aloca aproximativ 10% din bugetul total. "Multe promotii au "scadenta" in luna decembrie si intotdeauna traficul creste spre sfarsitul unei campanii promotionale. Vorbim aici de premii, cadouri sau felicitari trimise cu ocazia sarbatorilor de iarna", mai spune Mihai Petroff.

In ceea ce priveste More Results Marketing, compania ofera suportul pentru derularea unor concursuri si promotii "de sezon". "Consumatorii raspund foarte bine la ofertele din domeniul asigurarilor, turism, servicii bancare, achizitionari autoturisme, electrocasnice, mancare, dulciuri, bauturi spirtoase si bauturi racoritoare, servicii medicale, abonamente la publicatii pentru noul an si lansarile de produse noi in preajma sarbatorilor. Totodata, am introdus un nou serviciu pe partea de livrare cadouri de sarbatori pentru parteneri si piata de business to business, si anume "Santa Claus comes to you!", insemnand ca agenti de teren imbracati in Mos Craciun duc cadourile de sarbatori catre parteneri de afaceri, clienti, colaboratori etc.", detaliaza Bogdan Nicolae, Managing Partner More Results Marketing.

Compania sa a rezervat sarbatorilor 15-20% din buget si se asteapta sa realizeze 10% din profitul anual. In opinia lui Bogdan Nicolae, in aceasta perioada toate activitatile de marketing au succes, deoarece volumul achizitiilor creste, iar consumatorii sunt "mai deschisi la punga". "Cele mai de succes activitati de marketing direct le consider cele prin care introducem consumatorul intr-un program de loializare sau activitati gen CRM (customer relationship marketing)", precizeaza reprezentantul More Results Marketing.

La randul sau, White Image Loyalty Solutions se bazeaza, in aceasta perioada, in principal pe oferirea de mici cadouri, insa nu clasicele calendare sau agende, deoarece, in opinia directorului general al companiei, Andrei Georgescu, acestea, de cele mai multe ori, nu-si indeplinesc rolul de a crea vizibilitate. In schimb, firma recurge la cadourile care pot crea un anumit tip de emotie celui care le primeste, de cele mai multe ori acestea fiind alese in functie de personalitatea fiecarui destinatar. La acestea se adauga felicitarile electronice si cele tiparite.

White Image a pus deoparte pentru sarbatorile de iarna 2% din bugetul sau total. Directorul companiei precizeaza insa ca, avand in vedere ca actiunile de comunicare prin e-mail trebuie sa aiba o frecventa constanta pentru a fi eficiente, aceasta perioada nu genereaza in mod obligatoriu venituri suplimentare care sa poata fi incadrate intr-o categorie distincta.



Marketingul direct creste odata cu industria publicitatii

Jucatorii de pe piata de marketing direct din Romania afirma, in unanimitate, ca segmentul pe care activeaza este unul dintre cele mai dinamice, care tine pasul cu cresterea generala a pietei publicitatii.

Unii avanseaza cifra de opt milioane de euro - valoarea in ansamblu a pietei de marketing direct in acest an, altii de 12 milioane de euro. Indiferent de valoarea exacta, un lucru este cert. Marketingul direct din Romania este pe calea cea buna, serviciile de acest tip fiind din ce in ce mai cerute.

"Dupa estimarile noastre, piata de marketing direct a crescut in 2005 cu 40-50% fata de 2004. Piata romaneasca de marketing direct creste rapid atat cantitativ, cat si calitativ. Insa este in continuare de circa 7-8 ori mai mica decat cea ungara si de multe sute de ori mai mica decat cea olandeza sau elvetiana. Estimarile noastre pentru 2005 se indreapta catre 11-12 milioane de euro si ar fi putut fi semnificativ mai mare daca Posta Romana nu ar fi marit tarifele postale in mod abuziv, la mai mult decat dublu, in aprilie", precizeaza Marian Seitan de la Hit Mail.

In ceea ce priveste cele trei luni de iarna, directorul Hit Mail estimeaza ca cheltuielile in domeniu vor ajunge la 4-5 milioane de euro, doar in luna decembrie valoarea totala a activitatilor de marketing direct fiind de 2-2,5 milioane de euro. Desi alti jucatori sunt mai pesimisti, apreciind ca suma cheltuita in aceasta iarna nu va depasi doua milioane de euro, toti remarca o crestere a domeniului, din toate punctele de vedere.

"Din punctul nostru de vedere, cresterea este evidenta, si aceasta in principal prin dezvoltarea bazelor de date in-house si datorita cresterii numarului de carduri de fidelitate oferite de retaileri, programe care se preteaza cel mai bine la comunicare directa. Desi se poate spune ca anul acesta este inca unul de pionierat in ceea ce priveste realizarea bazelor de date in-house (in sensul ca firmele constientizeaza tot mai mult importanta acestora), asteptam ca adevarata provocare sa fie in anii urmatori, cand se va pune problema capacitatii de a gestiona corespunzator un volum mare de contacte cu tot mai multe informatii aditionale legate de preferintele clientilor, obiceiurile de consum etc.", conchide Andrei Georgescu de la White Image.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO