Media & Advertising

Cannes Lions 2006: putini romani, in ciuda inscrierilor record

16.06.2006, 00:00 26

Numaratoarea inversa pana la inceperea festivalului de publicitate de la Cannes se apropie de sfarsit.

Aproximativ 10.000 de profesionisti din publicitate si domeniile conexe sunt asteptati pe Coasta de Azur pentru publicitate, distractie si, mai nou, pentru un concurs de fotbal pe plaja.

Cannes Lions a atras anul acesta un total de 24.862 de inscrieri de lucrari, din 81 de tari, in crestere cu 12,5% fata de anul trecut. Fara a lua in considerare noua categorie Promo Lions, cresterea este de 9,67%.

"Acesta este un alt an in care sunt depasite recordurile in ceea ce priveste inscrierile, cu o crestere foarte mare in categoriile Media Lions, Cyber Lions si Titanium, dar si cu o lansare impresionanta pentru noua competitie Promo Lions. Desi festivalul este o reflexie a ceea ce se intampla in industrie, acest nivel de crestere indica si importanta de a concura la Cannes", a comentat Terry Savage, Executive Chairman al festivalului.

In ciuda popularitatii din ce in ce mai crescute a festivalului, romanii nu vor fi in numar mare la aceasta editie.

La sfarsitul lunii mai, pe o lista a organizatorilor nu figurau decat opt oameni din Romania. Intre timp, si alte agentii si companii s-au hotarat sa fie reprezentate la Cannes.

Astfel, printre agentiile din Romania care isi trimit delegati la festival sunt DDB Bucuresti, McCann Erickson, Tempo si Leo Burnett. In ceea ce priveste clientii, la sfarsitul lunii mai, doar Coca-Cola isi inscrisese un reprezentant din Romania.

Un leu obtinut la Cannes reprezinta inca un vis neatins pentru agentiile romanesti. Dupa ce, anul trecut, Leo Burnett si McCann Erickson au ajuns pe shortlist, la Media Lions, respectiv la Film, printre agentiile care au inscris lucrari in competitia de anul acesta se numara GMP, Leo Burnett si McCann Erickson.

"Ca in fiecare an, speram sa luam premii. Nu e usor, am vazut caseta de Cannes Predictions si sunt spoturi extraordinare. Parca nu suntem inca acolo, dar ne apropiem cu fiecare an. In plus, pentru ca juriul sa te observe din, nu stiu, aproape 11.000 de intrari, ar trebui sa fi fost vizibil dinainte. Sa-ti circule spoturile pe net, sa fi castigat cate ceva la Clio etc.", spune Carmen Tiderle, Deputy Creative Director Leo Burnett.

Daca pana acum nu a mers nimeni de la Leo la Cannes, anul acesta vor merge doi oameni pentru o intalnire Leo Burnett si, bineinteles, si pentru festival. "Cred ca e bine sa fii expus la lucrari foarte bune, sa vezi cum sunt creativii care chiar castiga lei la Cannes, dar nu e suficient", este de parere Carmen Tiderle.

"Cred ca n-am intrat inca in carti, pentru ca nu ne-am maturizat total. Nu avem inca, si aici ma refer la intreaga industrie de publicitate din Romania, ceve senzational, ceva foarte fresh. Pe de alta parte, bugetele sunt inca mici. Nu putem concura cu niste super-productii. De aceea, sansa Romaniei ar fi fie printul, unde nu ai nevoie de foarte multi bani, fie un innovative, fie radio-ul, unde concurenta este destul de mica. Problema e ca nici pe partea de crafting nu stam foarte bine", continua ea, vorbind despre probabilitatea ca romanii sa castige un premiu.

Chiar daca anul acesta nu va lua parte la competitie, si DDB Bucuresti isi trimite doi delegati la festival. Marius Negrea, directorul de creatie al agentiei, crede ca un premiu la Cannes e posibil oricand pentru romani. "O multime de lucruri facute de agentii romanesti au fost bine primite de jurii regionale cu nume mari, deci cred ca ne putem astepta la asa ceva cat de curand", explica el.

Pentru GMP, 2006 este anul primei participari la competitia de la Cannes. "Ca orice participant de bun-simt, speram intr-o nominalizare, si cred ca la categoria Media avem ceva sanse. Anul asta e primul an in care GMP participa la Cannes, e mai degraba un fel de hai sa incercam marea cu degetul. E important sa fim acolo, pentru ca este de fapt un demers de aliniere la singurele standarde care ne intereseaza", spune Emilian Arsenoaiei, Creative Director GMP.

El considera ca romanii vor incepe sa castige la Cannes atunci cand vor invata sa investeasca nu doar in idee, ci si in felul in care executa acea idee.

"Si cand vom avea oameni indeajuns de curajosi si de maturi in gandire, cat sa evite marotele si cat sa evite sa creada ca daca ceva e foarte nou si fresh in Romania e musai ceva nemaivazut worldwide. Cred ca a castiga la Cannes si a face din asta un obicei tine de maturizarea industriei din Romania, iar asta s-ar traduce intr-o stare de fapt care spune ca mediocritatea din UK sau State nu mai reprezinta starea de glorie a industriei noastre, ci doar stare de normalitate, de banal care repugna", considera directorul de creatie de la GMP.

Un premiu la Cannes ar putea insemna pentru agentiile din Romania si dorinta altor clienti de a castiga un astfel de premiu, dar el ar trebui sa fie sustinut si de rezultate concrete ale campaniei premiate, dupa cum spun creativii romani.

Editia de anul acesta a Cannes Lions, cea de-a 53-a, va avea loc in perioada 18 - 24 iunie si aduce o serie de noutati: categoria Promo Lions, jurii separate pentru presa si outdoor, desemnarea unei agentii media a anului, acordarea de trofee de aur, argint si bronz la categoria Media Lions, 11 workshopuri, competitia de film din cadrul Young Creatives.

Anul acesta, titlul de persoana media a anului ii va fi acordat lui Gunter Thielen, 63 de ani, presedinte si CEO al Bertelsmann AG, iar premiul pentru advertiserul anului va reveni adidas.



Lucrari romanesti in competitia de la Cannes



McCann Erickson

* Campania de print MTV ("Michael", "Manson", "Slash"), in categoria Publications & Media - Press;

* Campania de print pentru AnimaPro - "Adopta un caine", formata din lucrarile "Bush", "Ceausescu" si "Hitler", in categoria Public Awareness Messages - Press;

* MTV "Porcul", in categoria Publications & Media - Film.



Leo Burnett

* Eukanuba - "Pisica", in categoria Alimentare - Press;

* Western Union - "Map 1", "Map 2", in categoria Servicii financiare - Press;

* Prigat - "Desert", in categoria Bauturi nealcoolice - Press;

* Altex - "Dezordinea", in categoria Retail - Film;

* Teletech - "Badman" si "Star Wars", in categoria Echipamente electronice si electrocasnice - Film;

* Prigat -"Pescarul", in categoria Bauturi nealcoolice - Film;

* Tabu - "Academia Barbatilor", in categoria Media - Film;

Prigat - "Dublura de picioare", in categoria Bauturi nealcoolice - Film.



GMP

* Grovana - "Envy" ("Lighter", "Scissors", "Knife"), in categoria "Clothing, Footwear & Accessories" - Press;

* Saprosan, "Save the forest", in categoria "Pharmacy" - Film;

* Mandra, campania "Milk makes you stronger", in categoria "Best Use of Magazines" - Media.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO