Media & Advertising

Americanii parasesc salile de cinema

01.07.2005, 17:10 9

Au trecut deja 17 saptamani in care cinematografele americane au continuat sa inregistreze scaderi ale vanzarilor de bilete, scrie cotidianul francez Le Figaro.

SUA nu au mai cunoscut un nivel atat de scazut al vanzarilor din anul 1985.

Din pacate, nici ultimul episod din "Razboiul Stelelor", nici aparitia filmului "Batman Begins" nu a fost suficient pentru reprimarea acestei tendinte.

Cum vanzarile din sezonul estival, care incepe in luna mai reprezinta pana la 40% din vanzarile anuale, putem spune ca anul 2005 a avut un inceput nefericit pentru domeniul cinematografiei americane.

Lansarea filmului "Razboiul Stelelor" a avut loc intr-o perioada de criza pentru industria filmului din SUA, in care toti se bazau ca "Razbunarea Sith" sa revigoreze vanzarile de bilete, care in 2005 au scazut cu aproximativ 5,4 procente fata de 2004. Seria "Razboiul Stelelor", cu cinci parti produse pana acum, este fara indoiala cea mai reusita franciza din istoria Hollywoodului. A reusit sa intreaca chiar si "Stapanul inelelor", "Harry Potter" sau al 21-lea film din seria James Bond.

Filmul a strans pana acum 12,4 miliarde de dolari (10 mld. euro) din bilete si vanzari de produse.

Conform datelor oferite de Lucasfilm, 3,4 miliarde de dolari din aceasta suma au venit din box office si 9 miliarde din vanzarile jocurilor video "Battlefront", ale costumelor Clone Trooper si ale jucariilor Obi-Wan Kenobi.

Pe langa vanzarile de bilete si de produse, aproximativ 130 de milioane de jocuri video "Star Wars" au fost vandute, conform DVD Exclusive, o publicatie comerciala.

Trilogia "Stapanul inelelor" a vandut bilete in valoare de 1,1 miliarde de dolari, iar "Harry Potter" a reusit sa atraga 906 milioane de dolari.

Mai mult, acest an risca sa fie cel de-al treilea consecutiv caracterizat printr-o scadere semnificativa a vanzarilor. Ar trebui sa ne intoarcem in anul 1962 pentru a regasi o asemenea recesiune.

Dupa esecul unor filme costisitoare, precum "Regatul cerului" (Kingdom of Heaven) (140 de milioane de dolari), sau "Cinderella Man" (88 de milioane de dolari), aparitia pe micile ecrane, in data de 29 iunie, a "Razboiului Lumilor", in regia renumitului Steven Spielberg, este una dintre ultimele sperante pentru box office-ul american.

Totusi, acest film, al carui protagonist este nimeni altul decat Tom Cruise, are o misiune extrem de dificila deoarece trebuie sa combata noile tendinte de recesiune ale industriei cinematografiei.

Principalele probleme cu care se confrunta acest domeniu sunt dezvoltarea serviciilor de televiziune prin cablu si popularitatea crescanda a DVD-urilor. Operatorii de televiziune prin cablu au avut un succes extraordinar in ultima perioada datorita abonamentelor prin care ei ofera posibilitatea clientilor de a viziona acasa, la ora aleasa de ei, o selectie a celor mai recente filme aparute pe piata.

Aceasta oferta ii detemina pe cinefili sa ramana acasa, in fata propriilor ecrane pentru a vedea noutatile din domeniul cinematografiei. Un sondaj recent arata ca 73% dintre americani prefera sa vada un film la ei decat la cinematograf.

Aceasta noua "moda" este alimentata de dezvoltarea pietei televizoarelor cu cu ecran plat si amplificatoare sonore puternice.

Reducerea perioadei dintre paritia unui film in cinematografe si scoaterea lui pe piata in format DVD la numai 12 saptamani a contribuit si ea la scaderea vanzarii biletelor cinematografelor.

La pretul a doua bilete, cinefilii pot achizitiona cel mai recent film, pe care sa il vizioneze in mai multe randuri in compania prietenilor.

Asadar ceea ce studiourile de la Hollywood pierd din vanzarea biletelor se compenseaza din vanzarile de DVD-uri. Unii apreciaza chiar ca filmele tind sa devina doar metode a anunta aparitia unui nou DVD.

Pentru salile de cinema, in schimb, pierderea conteaza enorm. Ea a determinat si fuziunea dintre cel de-al doilea si al treilea dintre cinematografele americane, AMC si Loews, care spera sa faca economii semnificative astfel.

Cresterea continua a pretului biletelor, scumpirea popcorn-ului, precum si intetirea viziunilor negative asupra publicitatii prezentate inaintea inceperii filmului contribuie la descurajarea publicului cinefil. Dar si concurenta oferita de jocurile video si diferitele propuneri de divertisment prin intermediul Internetului accentueaza problema frecventarii salilor de cinematograf.

Mai ramane intrebarea cu privire la calitatea intrinseca a productiilor studiourilor de la Hollywood.

Efectele speciale folosite de producatori nu au fost niciodata atat de reusite, iar scurtele mesaje publicitare difuzate de studiourile care detin retele proprii de televiziune sunt foarte eficace.

Totusi, se pare ca inspiratia celor de la Hollywood lasa de dorit. Personajele copiate din vechile benzi desenate reprezinta dovada acestui fenomen. Dupa "Spiderman" de anul trecut, "Batman" si "Cei patru fantastici" si-au facut aparitia anul acesta.

Si, nu in ultimul rand, Hollywoodul poate ar trebui sa reconsidere utilizarea scenelor de violenta si cu tente sexuale pe pelicula. E posibil ca publicul sa isi doresca altceva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO