Media & Advertising

2003 anunta un meniu bogat pentru apetitul de cultura generala al romanilor

24.01.2003, 00:00 69

Primul concurs TV de mare succes dupa 1989 se numea Robingo si era un concurs de cultura generala. Cum la romani cultura generala este un bun in stoc nelimitat, iar banii o problema nationala, acest gen de intrecere care rasplatea in bani sau obiecte cunostintele posesorului a trecut prin perioade de adevarata manie culminand in prezent cu o varianta care ofera practic imbogatirea peste noapte. Problema e cum pui mana pe aceste cunostinte - chiar daca nu te gandesti sa le valorifici intr-o emisiune TV. Aici e o piata potentiala, pe care inregistram la inceput de an o adevarata avalansa de debuturi, majoritatea fiind reviste de popularizare stiintifica, ce combina informatia de tip magazin cu abordarea accesibila, cu accente de entertainment. Toate ies pe piata cu speranta ca gusturile in continua diversificare ale romanilor se vor intalni in 2003 cu puterea de cumparare a unor noi reviste cu preturi nu intotdeauna modeste.
Grupul Sanoma Hearst Romania a anuntat deja ca va lansa editia in limba romana a cunoscutei reviste National Geographic. Divizia de reviste din cadrul Publimedia  International, companie a grupului Media Pro intentioneaza sa lanseze o revista de stiinta pentru nespecialisti intr-o conceptie proprie, iar editura Univers a lansat varianta in limba romana a revistei Scientific American. "Domeniul stiintei si cunoasterii este practic nelimitat si in consecinta este loc pentru mai multe reviste", spune Lucian Vasilescu, editor al diviziei de reviste din cadrul Publimedia, companie care editeaza printre altele Ziarul Financiar, Pro TV Magazin, Acasa Magazin, Playboy.
Lansarea revistei editata de Publimedia este programata pentru sfarsitul lunii martie  si va fi o revista de stiinta la nivel de mass-market. "Conceptul de lansare reprezinta o premiera pentru piata romaneasca, in sensul ca revista va face parte dintr-un pachet de presa care va mai contine Ziarul Financiar si suplimentul cultural al acestuia Ziarul de Duminica", precizeaza Lucian Vasilescu. Revista va apare pe piata in ultima vineri a fiecarei luni si va fi achizitionata odata cu restul pachetului la un pret unic. "Deocamdata vrem sa construim notorietatea si circulatia brandului", spune Vasilescu. Publicul tinta va fi initial acelasi cu cel al Ziarului Financiar insa Vasilescu spera ca audienta revistei va creste in timp. "Speram ca revista asta sa fie citita si de catre necititorii de Ziarul Financiar". Noua publicatie va avea 84 de pagini in format glossy la dimensiunea A4 si va fi tiparita intr-un tiraj egal cu cel al Ziarului Financiar. Continutul revistei va fi alcatuit din 65% imagine si 35% text iar materialele vor fi o patrime romanesti iar restul straine. "Incercam sa facem o revista care ne-ar placea si noua sa o citim", spune Vasilescu.

Imaginea bate vorbele
National Geographic, editia romaneasca va avea un continut in care textul si fotografiile vor fi in proportie de 80% preluate din editia americana. Cu un tiraj doar in SUA de 6 milioane de copii pe luna National Geographic este cea mai vanduta revista pe plan mondial.  "Romanii au apetit pentru cultura generala", spune Peter Jansen, managing director al Sanoma Hearst Romania, companie care editeaza revistele Cosmopolitan, FHM, Beau Monde, Easy PC, Story, si TV Story.
Revista se prezinta in format glossy si trateaza subiecte din geografie, flora si fauna, antropologie si arheologie, intr-o structura care contine aproximativ 70% fotografie si 30% text. Primul numar este programat sa apara la sfarsitul lunii aprilie in 132 de pagini la un pret de coperta situat intre 75.000 si 85.000 lei. Revista se adreseaza persoanelor cu varsta cuprinsa intre 21 si 50 de ani, cu educatie medie si ridicata si venit familial de peste 250 de dolari. Pentru inceput revista va avea un tiraj lunar de 40.000-45.000 de exemplare din care se spera ca se vor vinde in jur de 30.000. "Este o revista care face bani din pretul de coperta", spune Peter Jansen, precizand ca orice fel de reclama care va aparea in National Geographic va trebui sa fie aprobata de National Geographic de la Washington. Principalele domenii de unde sa asteapta sa vina clienti importanti pentru spatiul publicitar sunt telecomunicatiile, sectorul auto si cel financiar, bauturile si calculatoarele.
Revista National Geographic are o notorietate de peste 70% in randul cititorilor romani si peste 56% dintre ei au citit in trecut un exemplar dintr-una din cele 24 de editii nationale ale revistei. Editia romana va fi tiparita in Grecia pentru ca reproducerea cu acuratete a fotografiilor necesita utilizarea a sase culori spre deosebire de patru ca in cazul altor reviste.
Pentru acest an grupul Sanoma Hearst intentioneaza sa mai lanseze inca doua noi titluri, din care primul in luna martie sau aprilie.

Ce-au mai descoperit americanii
Un alt nume cu greutate pe plan international este cel al revistei Scientific American lansata in  aceasta luna pe piata romaneasca de catre Editura Univers, companie aflata in proprietatea lui Sergiu Cupenschi. Scientific American este un titlu de referinta in domeniul publicatiilor de stiinta si apare neintrerupta de 153 de ani. Editia in limba romana apare lunar si contine materiale selectate din ultimele trei editii americane ale revistei, traduse de un colectiv specializat supervizat de un consiliu stiintific editorial. Revista are 80 de pagini, costa 80.000 de lei si apare in format semi-glossy. Pentru primul numar revista a avut un tiraj de 10.000 de exemplare insa Diana Cupenschi, editor sef al Editurii Univers spune ca intentioneaza sa-l mareasca in viitor. Subiectele abordate sunt in special din sfera stiintei si tehnologiei tratand mai ales cele mai recente decoperiri din aceste domenii. Scientific American este o revista care se adreseaza studentilor si cititorilor cu studii superioare, de peste 30 de ani, care dispun de un venit peste medie. "Fiind o revista cu un brand puternic cred ca si persoanele cu venituri medii vor face un efort sa o cumpere", este de parere Diana Cupenschi. Conceptul revistei se axeaza pe o structura in care peste 80% din continut este text iar restul ilustratie. Pentru inceput revista se sustine doar prin pretul de coperta care este unul din cele mai mari de pe piata revistelor romanesti. Scientific American are 20 de editii nationale, iar in Europa de Est mai exista in Polonia iar in prezent se discuta pentru aparitia in Cehia si Ungaria. "Intentionam sa ne facem reclama pe TV de la inceputul lunii februarie", a mai spus Diana Cupenschi.
Editura Univers mai editeaza revistele saptamanale Enciclopedia (lansata in iunie 2002) si Enciclopedia Personalitatilor (lansata in octombrie 2002) in format fascicul A4 colectionabil. In luna decembrie a anului trecut Univers a inchis revista lunara THOT care a aparut timp de 12 numere. In prima saptamana a lui februarie Editura Univers intentioneaza sa mai lanseze o revista cu profil asemanator publicatiei Scientific American.

Daca va place stiinta
In luna decembrie a anului trecut a fost lansat primul numar (ianuarie) a revistei Stiinta pentru toti, editata de Global Publishing Group (GPG). Revista apare lunar pe un format glossy si are 96 de pagini la dimensiunea A5 modificat. Stiinta pentru toti are un tiraj de 30.000 de exemplare pe luna si un pret de coperta de 44.900 de lei. Revista are la baza "un concept original de revista de popularizare stiintifica", dupa cum afirma Cristian Drumcea, brand Manager la GPG. Revista se pozitioneaza ca o publicatie de familie si este destinata persoanelor cu venit mediu si mare. Continutul este in proportie de 70% romanesc iar restul sunt materiale preluate din publicatii straine. Revista este promovata printr-o campanie publicitara desfasurata la posturile Prima sI B1TV cat si in cateva cotidiane.

Cultura generala in serial
Pe piata din Romania mai exista revista saptamanala Arborele Lumii, care reprezinta varianta in limba romana a cate un numar din cele 168 de aparitii ale fascicolelor care alcatuiesc enciclopedia "Tree of Knowledge" publicata de editura britanica Marshall Cavendish. Revista costa 39.000 de lei si este editata tot de Marshall Cavendish. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO