Info

(P) “Angajaţii îşi doresc să găsească în companie locul în care sunt apreciaţi, respectaţi şi puşi în valoare”, Monica Mardare, HR Director Luxoft

(P) “Angajaţii îşi doresc să găsească în...

Autor: Robert Manea

15.06.2023, 08:00 1110

Monica Mardare, HR Director Luxoft, explică leadership-ul din perspectiva unui specialist, indică skill-urile necesare pentru a deveni un manager de succes şi vorbeşte despre provocările din piaţa muncii din IT.

 

1. Care sunt principalele atribute de leadership necesare în 2023?

Unul dintre cele mai importante atribute de leadership este valorizarea relaţiilor umane. Doar preţuind angajaţii, înţelegând ce îi motivează şi ce le influenţează deciziile şi comportamentul, leaderii vor reuşi să alinieze echipa la planurile şi strategia companiei. De asemenea, pentru că nivelul de implicare a angajaţilor este influenţat în mare măsură de wellbeing-ul acestora, este responsabilitatea leaderilor să susţină crearea unor programe de wellbeing care să răspundă nevoilor angajaţilor şi a comunităţilor din care aceştia fac parte. Nu în ultimul rând, leaderii anului 2023 trebuie să devină o dată mai mult cetăţeni globali – aprecierea unor culturi noi şi cultivarea unor echipe diverse pot duce la creşterea performanţei şi a motivaţiei angajaţilor.

 

2. Cum trebuie să arate un manager?

Cred că un manager trebuie să fie modest şi să manifeste empatie, încredere şi flexibilitate. Trebuie să asculte pentru a înţelege motivaţia fiecărui angajat şi a găsi soluţii, să inspire siguranţă şi confort psihic în cadrul echipei – într-un cuvânt, să fie un bun coach. Foarte important este să fie gata să se adapteze continuu, pentru că forţa de muncă s-a schimbat radical. Unii oameni pot avea nevoie de atenţie suplimentară pentru a se implica mai mult, în timp ce alţii vor să devină autonomi şi să-şi demonstreze potenţialul. De aceea este foarte important ca managerii să prioritizeze ceea ce numim Employee Experience, prin includerea componentei personale a fiecărui angajat, redefinirea echilibrului între munca şi viaţa personală prin integrarea acestora.

 

3. Care sunt provocările din piaţa muncii din IT?

Este evident că trăim într-un ritm tot mai accelerat, în care tehnologiile evoluează permanent, astfel că angajatorii trebuie să atragă oameni talentaţi prin proiecte inovative, care să le permită să se dezvolte profesional. O altă provocare în recrutarea în domeniul IT este intrarea în activitate a unui număr tot mai mare de reprezentanţi ai generaţiei Z in condiţii de muncă la distanţă. Interviurile de angajare se fac online, iar interacţiunea umană este diminuată. De aceea, Luxoft a dezvoltat un program de onboarding foarte bine definit, prin care fiecare nou angajat este îndrumat şi sprijinit în perioada de adaptare, în paralel cu organizarea unor Hub days la birou, cu întreaga echipă.

 

4. Cum arată viitorul în piaţa muncii?

Pentru că munca de oriunde devine tot mai mult munca de oriunde, oricând, companiile vor fi obligate să devină mult mai flexibile în privinţa timpului şi a programului de lucru. Viteza de rotire a talentelor va creşte, aşa că va trebui să revizuim abordarea cu privire fluctuaţia angajaţilor, să creăm structuri organizaţionale mai agile, bazate pe aptitudini şi nu pe posturi fixe. De asemenea, angajaţii vor căuta din ce în ce mai mult companii cu ale căror valori rezonează şi care le respectă valorile personale. Va fi nevoie ca angajatorii să dovedească un mai mare grad de implicare socială, prin politici şi programe specifice de mediu, social şi  guvernanţă (ESG).

 

5. Cum văd companiile conceptul de “work from home” în acest moment? Dar angajaţii?

Munca remote reprezintă deja noua normalitate pe piaţa muncii. Însă aici intervin două aspecte importante. Pe de-o parte, angajatorii consideră că biroul trebuie să continue să reprezinte spaţiul de creaţie, inovaţie şi interacţiune socială. De cealaltă parte, angajaţii preferă un mod total flexibil, în care să poată decide singuri dacă şi când lucrează de acasă sau merg la birou. Un model full remote vine la pachet cu o serie de riscuri. De exemplu, fenomenul de quiet quitting, în care angajaţii sunt mai puţin dispuşi să ia iniţiativă, sau fenomenul de great resignation, care se manifestă prin reorientarea masivă a angajaţilor către alte joburi, activităţi independente sau creative. Soluţia cea mai bună este armonizarea nevoilor şi aşteptărilor companiilor cu cele ale angajaţilor, cu programe individualizate pentru angajaţi şi momente de întâlnire cu scop clar definit a întregii echipe la birou.

 

6. Care sunt caracteristicile unei echipe de succes?

Echipa este unul dintre cei mai importanţi factori în angajamentul oamenilor faţă de companie. Consider că echipele noastre sunt modele de echipe de succes şi ceea ce le caracterizează este că împărtăşesc acelaşi set de valori, au o comunicare deschisă, relaţii bune şi se respectă reciproc. Deşi sunt diverşi în gândire şi atitudine, se încurajează şi se ajută unul pe altul pentru obţinerea rezultatelor dorite şi sărbătoresc împreună succesul echipei. Şi nu în ultimul rând, au manageri care sunt buni organizatori, echitabili şi apropiaţi de oameni.

 

7. Ce îşi doresc angajaţii de la companii?

 

Deja există stabilit un pachet critic în orice ofertă de angajare – program flexibil, posibilitatea de a lucra remote, tichete de masă, asigurare medicală privată – însă acesta nu mai este suficient în 2023. Mixul de generaţii care există în orice organizaţie ne obligă să optăm pentru beneficii flexibile. Este important să includem de asemenea programe complexe de training sau leadership, de wellbeing, de consiliere şi sprijin, precum şi evenimente interne.

Vreau să subliniez încă o dată ideea de la care am pornit, şi anume aceea că în prezent, mai mult decât orice, angajaţii îşi doresc să găsească în companie locul în care sunt apreciaţi, respectaţi şi puşi în valoare.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO