Info

onStrategy (#60) Vision Pro este un dispozitiv de divertisment; 10 ani la cârma Microsoft pentru S. Nadella; magia din spatele revenirii META şi utilizarea inteligenţei artificiale pentru decriptarea trecutului

onStrategy (#60) Vision Pro este un dispozitiv de...

Autor: Sorin Anagnoste

08.02.2024, 12:04 58

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

 

Despre Vision PRO

Aşadar, cel mai aşteptat produs al anului este în sfârşit în mâinile consumatorilor. De asemenea, acesta este cel mai nou produs pentru Apple din ultimii 10 ani.

Iată câteva concluzii după ce am parcurs mai multe recenzii:

1/ Este un produs de divertisment, nu unul făcut pentru productivitate. Om Malik a avut dreptate (a se vedea newsletter-ul nr. 59)

2/ Seamănă mai degrabă cu o extensie pentru iPad decât cu o extensie pentru Mac

3/ Acum poţi proiecta doar un singur ecran 4k

4/ Modul invitat (en. guest) - de fiecare dată când cineva vrea să încerce dispozitivul trebuie să treacă prin calibrarea mâinilor şi a ochilor de fiecare dată după ce scoate dispozitivul din cap.

5/ Se accentuează viaţa de solidaritate

 

Iată-l pe Nilay Patel de la The Verge:

"CEO-ul Apple, Tim Cook, vorbeşte de ani de zile despre cât de izolante sunt căştile VR şi cât de importantă crede că va fi AR.

 

Tim Cook, 2016: "Puţini oameni vor considera că este acceptabil să fii închis în ceva".

Tim Cook, 2017: "Spre deosebire de realitatea virtuală, care închide lumea, AR permite indivizilor să fie prezenţi în lume."

Tim Cook, 2017: "Îmi place, de asemenea, faptul că [AR] nu izolează [...] Nu am fost niciodată un fan al VR în acest fel, deoarece cred că face contrariul."

Tim Cook, 2020: "Cred că [AR este] ceva care nu izolează oamenii. O putem folosi pentru a ne îmbunătăţi discuţiile, nu pentru a înlocui conexiunea umană, ceea ce m-a îngrijorat întotdeauna profund în cazul altor tehnologii."

Aţi prins ideea.

 

Problema este că tehnologia pentru a construi un adevărat afişaj optic AR care să funcţioneze suficient de bine pentru a înlocui un computer de zi cu zi pur şi simplu nu există încă. Magic Leap 2 este o cască AR optică care este mai ieftină şi mai mică decât Vision Pro, dar este afectată de compromisuri în ceea ce priveşte câmpul vizual şi calitatea imaginii pe care majoritatea oamenilor nu le-ar accepta niciodată.

Aşa că Apple s-a mulţumit să construiască o cască cu passthrough video în timp real - acesta este compromisul definitoriu al Vision Pro. Este o cască VR care se deghizează în cască AR. Şi permiteţi-mi să vă spun: passthrough-ul video de pe Vision Pro este foarte bun. Funcţionează! Este convingător. Îţi pui căştile, ecranul se aprinde şi te afli exact acolo unde erai, doar că ai o grămadă de ferestre VisionOS care plutesc în jur."

Surse: The Verge, Ben Thompson, John Gruber, product tear-down, Vanity Fair, Om Malik, Kitze

 

Satya Nadella a împlinit 10 ani în funcţia de CEO al Microsoft

Mandatul său în calitate de CEO al Microsoft, care marchează un deceniu de conducere, a fost transformator pentru companie şi pentru industria tehnologică în general. Viziunea sa strategică şi deciziile sale au transformat Microsoft într-o companie mai dinamică şi mai orientată spre viitor. Iată care sunt cele mai importante cinci aspecte ale moştenirii sale:

 

1/ Tranziţia de la strategia centrată pe Windows la cloud computing. Poate cea mai importantă schimbare sub conducerea lui Nadella a fost pivotarea Microsoft de la o companie centrată în principal pe Windows la un lider în domeniul cloud computing. Această mutare a presupus investiţii masive în Azure, serviciul de cloud computing al Microsoft, care a devenit o sursă semnificativă de venituri şi a plasat Microsoft ca un concurent formidabil pentru Amazon Web Services (AWS) în domeniul cloud, precum şi extinderea acestuia. Această tranziţie nu numai că a diversificat portofoliul de produse al Microsoft, dar i-a şi asigurat poziţia pe piaţa de cloud în creştere rapidă.

 

2/ Îmbrăţişarea tehnologiei open-source. Nadella a determinat Microsoft să îmbrăţişeze tehnologiile open-source, un contrast puternic faţă de poziţia sa anterioară. Aceasta a inclus open-sourcing .NET, aderarea la Linux Foundation şi achiziţionarea GitHub, o platformă pentru partajarea şi colaborarea codurilor open-source. Această abordare a ajutat Microsoft să construiască o bunăvoinţă în rândul dezvoltatorilor, a sporit adoptarea tehnologiilor sale şi a favorizat un ecosistem tehnologic mai incluziv şi mai colaborativ.

 

3/ Concentrarea pe inteligenţa artificială şi pe cercetare. Microsoft şi-a intensificat accentul pe inteligenţa artificială (AI) şi pe cercetare, dezvoltând şi integrând tehnologii AI în produsele şi serviciile sale. Aceasta include investiţii în AI pentru Office 365, serviciile Azure AI şi parteneriatul strategic cu OpenAI etc. Aceste măsuri nu numai că au menţinut Microsoft în fruntea inovaţiei în domeniul IA, dar au asigurat, de asemenea, că produsele sale rămân competitive şi de ultimă oră.

 

4/ Diversificarea gamei de produse. Nadella a direcţionat Microsoft către diversificarea liniei de produse, inclusiv hardware cu dispozitivele Surface, jocuri prin achiziţionarea de studiouri de jocuri şi dezvoltarea serviciului de abonament Xbox Game Pass şi reţele profesionale prin achiziţionarea LinkedIn. Această diversificare a deschis noi fluxuri de venituri şi a redus dependenţa companiei de vânzările tradiţionale de software.

 

5/ Cultura organizaţională. În cele din urmă, i s-a atribuit meritul de a fi transformat cultura corporativă a Microsoft, favorizând un mediu mai deschis, mai orientat spre creştere şi mai colaborativ. El pune accentul pe empatie, pe învăţarea din eşecuri şi pe o abordare centrată pe client.

 

Probabil că mandatul său este cea mai bună redresare din istorie. LINK

 
 

Meta şi-a anunţat primul dividend din istorie

După ce a pierdut (unii spun că a "investit") peste 50 de miliarde de dolari în visul metaversului, Meta a făcut 3 alegeri importante:

1/ A investit foarte mult în servere pentru a-i ajuta să treacă la un nou model de ţintire a reclamelor (într-o lume post-ATT)

2/ a restructurat compania (din cauza supraangajărilor din perioada pandemiei) - impresia mea este că pot cu uşurinţă să mai taie 20%

3/ au anunţat că vor da primul dividend din istoria companiei. Ţineţi cont că atunci când o companie dă dividende este pentru că nu mai ştie ce să facă cu banii. LINK

 

Rezultatul? Acţiunile sunt de 4 ori faţă de acum 5 trimestre:

Sursa: Koyfin

 
 

Artificial Intelligence

 
 

Deepfake-urile vin

CNN: "Un angajat din domeniul financiar plăteşte 25 de milioane de dolari după o convorbire video cu un "director financiar" deepfake"

Ce mi-a atras atenţia din articol: "În această înşelătorie elaborată, angajatul a fost păcălit să participe la o convorbire video cu ceea ce el credea că sunt alţi câţiva membri ai personalului, dar toţi erau, de fapt, recreări deepfake, a declarat vineri poliţia din Hong Kong în cadrul unei şedinţe de informare."

 

Aşadar, poate că, după toate acestea, utilizarea tehnologiei blockchain va fi pentru a dovedi că suntem reali. LINK

 

Amazon a dezvăluit Rufus, un asistent de cumpărături cu inteligenţă artificială

Rufus este conceput pentru a revoluţiona experienţa de cumpărături a clienţilor săi.

Lecţia cheie: jucătorii consacraţi/tradiţionali vor încerca întotdeauna să facă lucrul nou o caracteristică (en. feature). LINK

Sursa: Amazon

 
 
 

Things Happen

 

De ce BYD (producătorul chinez de vehicule electrice) pătrunde în domeniul transportului maritim. LINK

 

Să lucrezi la birou este mai bine pentru cariera ta. LINK

 

Mark Zuckerberg trăieşte periculos. LINK

 

Acesta va fi un studiu de caz excelent de la Harvard în curând: căderea 23andMe de la 6 miliarde de dolari la aproape 0 dolari. LINK

 

Decenii de cercetare distruse după ce un congelator a cedat la o universitate suedeză. LINK

 

Utilizarea AI de decriptarea trecutului. LINK

 

Porsche Taycan 2025 se încarcă de la 8% la 80% în doar 16 minute. LINK

 

Data

 

Spotify are 236 de milioane de abonaţi Premium

Iată care sunt principalele concluzii:

1/ Creştere record a numărului de utilizatori şi de abonaţi: În ciuda unui an marcat de provocări operaţionale, Spotify a înregistrat o creştere record, cu o creştere semnificativă atât a numărului de abonaţi Premium, cât şi a numărului de utilizatori activi lunar. Compania are acum 236 de milioane de abonaţi Premium, marcând o creştere de 4% faţă de ultimul trimestru, iar numărul total de utilizatori activi lunar a crescut cu 5%, ajungând la 602 milioane.

 

2/ Modelul de afaceri. În ciuda creşterii numărului de utilizatori şi de abonaţi, Spotify a raportat o pierdere trimestrială de 70 de milioane de euro, o îmbunătăţire faţă de pierderea de 270 de milioane de euro din acelaşi trimestru al anului trecut. Pierderea netă pentru întregul an s-a ridicat la 532 de milioane de euro. Casele de discuri deţin industria, aşa că, din punct de vedere strategic, Spotify are nevoie de o nouă sursă de creştere.

 

3/ Podcasting: Spotify îşi reînnoieşte acordul cu Joe Rogan pentru a permite distribuirea podcastului său pe alte platforme şi pentru a încorpora conţinut audiobook pentru abonaţii Premium. Aceste mişcări sugerează că Spotify îşi diversifică conţinutul pentru a spori implicarea şi valoarea utilizatorilor. LINK

Sursa: Spotify

 
 

Nat Bulland face în fiecare an o prezentare excelentă despre decarbonizare. LINK

 

Iată slide-ul care iese în evidenţă:

 
 

---

 

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

 
 

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO