Germania

Retailerii germani nu si-au epuizat resursele in Romania: vor investi inca un miliard de euro in extindere

02.10.2008, 15:16 31

Primele forme de retail modern in Romania au fost aduse de investitori germani. Dupa 12 ani, expansiunea retelelor nemtesti la nivel local, aflata in plina desfasurare, va aduce cel putin inca un miliard de euro.
Germanii de la Metro Cash&Carry au fost cei care au deschis lista investitorilor straini in comertul cu bunuri de larg consum din Romania, in anul 1996, cand au adus pe piata conceptul de retail modern.
Cu toate ca dezvolta o afacere business-to-business (destinata companiilor si persoanelor fizice autorizate), compania Metro Cash & Carry a fost mult timp considerata o retea de hipermarketuri in Romania, intr-o perioada in care la nivel local nu existau alte retele de comert modern.
La nivel local, Metro a fost urmat de un alt grup german, Rewe, care a facut primii pasi pe piata romaneasca la inceputul anului 1999, lansand reteaua de supermarketuri Billa.
Cele doua grupuri germane de comert au pariat pe piata locala intr-o perioada in care investitorii straini ocoleau Romania, din cauza instabilitatii mediului economic si a puterii reduse de cumparare. Acum, Metro si Rewe sunt singurii retaileri cu afaceri de ordinul miliardelor de euro in Romania.
Lansarea diviziei de hipermarketuri Real in 2006 a dus grupul Metro la afaceri de aproape 2 miliarde de euro in Romania, anul trecut. Insa spre deosebire de Metro Cash & Carry, care a abordat foarte precaut retailul local, acum 12 ani, Real a atacat comertul romanesc cu o strategie agresiva de extindere: la finele lui 2007, reteaua intrecuse deja liderul incontestabil al segmentului de hipermarketuri, Carrefour, ca si numar de unitati operationale.
La randul sau, grupul german Rewe a trecut in 2006 pragul de vanzari de un miliard de euro la nivel local, fiind in prezent in plina expansiune in Romania pe toate cele trei segmente pe care activeaza - magazine cash & carry (cu Selgros), supermarketuri (cu Billa) si discountere (cu Penny Market).
In ultimii cinci ani au intrat pe piata din Romania alte grupuri germane de comert, cele mai mari investitii fiind realizate pana acum de catre Schwartz (cu magazinele Kaufland) si Tengelmann (cu Plus). Kaufland a adus pe piata locala un format nou de comert alimentar, acela de hipermarket cu politica de discount, si s-a extins intr-un ritm foarte accelerat. De la prima inaugurare, in 2005, reteaua a ajuns in prezent la un numar de 34 de magazine, prin investitii totale de peste 300 de milioane de euro.
Kaufland a fost in acest an cel mai mare angajator din retailul local, prin crearea a 3.000 de locuri de munca in primele opt luni din 2008. La randul sau, Tengelmann s-a extins rapid pe piata locala cu reteaua de magazine cu discount Plus, care numara in prezent 63 de unitati.
Dezvoltarea grupului german a vizat in ultimul an si intrarea pe un nou segment de piata in Romania, cel al retailului de bricolaj, cu brandul Obi. Primele doua magazine ar putea fi inaugurate in acest an.
Pe acelasi segment vizat de Obi, o alta companie germana, Hornbach, a adus recent in Romania cel mai mare format de magazine de bricolaj. Compania, care opereaza 2 unitati in Bucuresti, si-a planificat investitii de circa 200 de milioane de euro in crearea unei retele de 10 magazine pe piata locala.
Liderul segmentului de bricolaj este un alt grup german, Praktiker, cu vanzari anuale de 250 mil. euro.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO