Germania

Investitii de 1,25 de miliarde de euro in calitate germana "made in Romania"

Investitii de 1,25 de miliarde de euro in calitate germana "made in Romania"

Click pentru imaginea marita

03.10.2006, 13:57 33

Au fost primii jucatori internationali de pe piata de retail, au avut incredere in inginerii romani pentru a-si construi centre de cercetare-dezvoltare in industria auto, sunt unii dintre cei mai importanti furnizori de energie din Romania si nu au ezitat sa intre pe piata asigurarilor alaturi de omul de afaceri Ion Tiriac.
Asa am putea caracteriza relatiile de afaceri dintre Romania si Germania, cea mai mare economie a Uniunii Europene, ce deruleaza investitii de peste 1,25 de miliarde de euro pe piata romaneasca prin intermediul unor mari companii germane precum Continental, Allianz, Siemens, E.ON, Dr Oetker sau Metro.
Pentru majoritatea romanilor Germania este sinonima cu calitate, profesionalism si capitalism, acestea fiind si unele dintre valorile aduse de investitorii germani pietei romanesti. Conceptia clientilor romani asupra produselor de origine germana se poate observa si din evolutia importurilor romano-germane, Germania ocupand locul doi in topul importurilor pe piata locala.
Tara noastra a importat in 2005 produse germane in valoare de 4,55 de miliarde de euro, in crestere cu 16% fata de nivelul de 3,81 miliarde de euro din 2004.
Topul importurilor de produse germane este condus de masini, aparate si echipamente electrice (30%), materiale de transport (22,7%), produse ale industriei chimice si conexe (8,2%), materiale plastice, cauciuc si articole obtinute din acestea (7,8%), materii textile si articole obtinute din acestea (9,5%) metale comune si articole obtinute din metale comune (7,9%), produse din lemn, pasta de lemn, hartie, carton (2,6%), instrumente si aparate optice, fotografice si de masura (2,5%), produse agroalimentare, bauturi, tutun (2,0%), marfuri si produse diverse (1,5%).
Dar nu numai volumul importurilor romano-germane inregistreaza o tendinta de crestere de la an la an, ci si volumul exporturilor, Germania ocupand locul doi in topul exporturilor romanesti.
In 2005, Romania a exportat produse in valoare de 3,12 miliarde de euro, in crestere cu 10% fata de valoarea de 2,83 miliarde de euro inregistrata cu un an inainte.
Printre cele mai exportate produse romanesti pe piata germana se numara materii textile si articole obtinute din acestea (29,3%), masini, aparate si echipamente electrice (22,9%), materiale de transport (14,7%), metale si articole din metale comune (8,2%), mobila, jucarii si produse diverse (6,4%), produse ale industriei chimice (1,0%), materiale plastice si articole din material plastic si cauciuc (4,0%), lemn, carbune din lemn si articole din lemn, hartie, carton, impletituri (2,4%), incaltaminte, palarii, umbrele (2,3%), produse agroalimentare (0,5%), instrumente si aparate, optice, fotografice (2,0%), articole din piatra, ipsos, ciment, produse ceramice, sticla (1,2%).
Un partener strategic in comertul international, Germania s-a implicat activ in Romania, privind-o nu numai ca piata de desfacere, dar si ca o piata cu potential pentru investitiile germane.
Valoarea investitiilor directe germane in Romania la finele anului 2005 se situa in jurul a 1,25 miliarde de euro, conform datelor furnizate de Registrul Comertului.
Germania ocupa pozitia a treia in topul investitorilor straini in Romania, dupa Olanda si Austria, valoarea investitiilor germane directe in Romania reprezentand circa 9,54% din totalul investitiilor straine directe in tara noastra.
Dar cati, cine si in ce domenii activeaza investitorii germani? Cu un numar de 12.898 de societati comerciale cu capital german, piata romaneasca are cel putin un mare jucator de origine germana in toate sectoarele economice. Continental in industria anvelopelor, DaimlerChrysler in industria auto, Allianz in asigurari, Dr. Oetker in industria alimentara, E.ON in energie, Metro in retail, sunt doar cativa dintre gigantii germani prezenti pe piata romaneasca.
Germania ocupa locul doi in totalul societatilor cu capital strain realizat de Agentia Romana pentru Investitii Straine, cu o pondere de 11,56%.
Unul dintre domeniile in care investitorii germani sunt foarte activi in Romania este piata de retail. Putem spune ca germanii au introdus conceptul de retail pe piata romaneasca prin aparitia lantului de magazine cash&carry Metro.
Grupul german Metro a fost primul jucator international care a deschis un magazin in Romania, fiind adus pe piata locala la jumatatea anilor '90 de catre omul de afaceri Ion Tiriac. Compania opereaza acum cea mai mare retea de magazine cash&carry de pe piata locala - 23 de unitati, inregistrand anul trecut o cifra de afaceri de 4,79 de miliarde lei (1,323 de miliarde de euro conform cursului mediu).
Metro si-a extins in ultimii ani prezenta pe piata locala si prin intermediul diviziei de magazine de bricolaj Praktiker (pe care a vandut-o intre timp la nivel international), iar de anul acesta prin divizia de hipermarketuri Real.
Dar Metro nu este singurul jucator activ in segmentul de magazine cash & carry. Selgros, parte a grupului german Rewe, opereaza in prezent 13 magazine cash & carry in Bucuresti si alte orase din provincie.
O alta companie germana cu o prezenta importanta pe piata romaneasca de produse alimentare este Dr. Oetker. Aceasta a intrat in Romania in anul 1998, cand a cumparat Regal Corporation din Domnesti, Arges, o mica firma producatoare de budinci si zahar vanilat.
In 2005, cifra de afaceri a Dr. Oetker Romania a ajuns la 26 mil. euro (94,7 mil. lei), in crestere cu 30% fata de anul 2004. In aceeasi perioada, compania si-a marit profitul net cu peste 60%, pana la 6 mil. euro (21,8 mil. lei).
Un alt domeniu in care germanii au decis sa investeasca in Romania este productia de anvelope, prin compania germana Continental. Aceasta este prezenta pe piata locala de la sfarsitul anilor '90, cand a luat decizia de a investi 100 de milioane de euro intr-o fabrica la Timisoara.
Grupul german mai controleaza in Romania fabricile de componente industriale Contitech Romania, PHX Romania, Phoenix Unio la Carei si uzina de componente auto Continental Automotive Products la Sibiu. Compania detine un centru de cercetare-dezvoltare la Sibiu in care a angajat peste 250 de ingineri, absolventi ai universitatilor din zona.
Dar investitorii germani nu se orienteaza numai catre sectoarele traditionale precum energie, asigurari sau retail, ci si catre sectoare relativ noi ale pietei romanesti, si anume, piata deseurilor.
Un exemplu in acest sens este grupul german Lobbe, unul dintre cei mai mari jucatori din industria europeana a colectarii, prelucrarii si neutralizarii deseurilor, care a anuntat ca va investi aproximativ 100 de milioane de euro in urmatorii 2-3 ani pe piata romaneasca de profil. Compania germana a facut deja primul pas pe piata deseurilor achizitionand 59% din actiunile Vivani Salubritate din Slobozia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO