Fiscalitate

Contzilla.ro: 100 de noutăţi fiscale pentru 2023

Contzilla.ro: 100 de noutăţi fiscale pentru 2023
31.12.2022, 22:41 9701

La fel ca orice final de an, în mod tradiţional, Monitorul Oficial abundă în noutăţi fiscale. Pe scurt, în anul 2023 vom aplica următoarele prevederi fiscale:

Salarizare

1.Salariul minim brut pe economie devine 3.000 lei.

2.Începând cu 1 ianuarie 2023 şi până la 31 decembrie 2023, la angajatii cu salarii de 3.000 lei, 200 lei sunt neimpozabili în anumite condiţii.  

3.Salariul minim în construcţii devine 4.000 lei.

4.Salariul minim în agricultură şi industria alimentară rămâne 3.000 lei.

5.Câştigul salarial mediu brut pe anul 2023 s-a stabilit la 6.789 lei.

6.Ajutorul de deces va avea în 2023 următoarele valori: în cazul decesului asiguratului sau pensionarului  6.789 lei iar în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului : 3.395 lei.

7.Creşte contribuţia datorată de firme pentru persoane cu handicap, ca urmare a majorării salariului minim.

8. La calculul impozitului pe veniturile din salarii se aplică un nou mod de stabilire a deducerilor. Va exista deducere personală de baza şi deducere personală suplimentară.

9.Se aplică un nou plafon până la care un număr de 7 beneficii se pot acorda fără a fi taxabile, respectiv de 33% din salariul de baza corespunzator locului de muncă ocupat.

10.Statele de salarii se vor arhiva pe timp de 5 ani (reducere de la 50 de ani).

11.Pentru anul 2023 se stabileşte un contingent de 100.000 de lucrători străini nou -admişi pe piaţa forţei de muncă din România.

12.Se păstrează modul de impozitare a contractelor part-time, aşa cum a fost stabilit începând cu luna august 2022.

13.Un nou model cadru de contract individual de muncă se utilizează începând cu 9 decembrie 2022.

14.Inspecţia Muncii va viza în cadrul planului de control pe anul 2023 în special domenii precum: construcţii, protecţie şi pază, service auto, depozite, comerţ, restaurante, baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor, hoteluri şi facilităţi cazare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri.

 

15.Perioada de concediu pentru creşterea copilului în cazul părintelui care nu a solicitat iniţial acest drept s-a extins de la cel puţin 1 lună la cel puţin 2 luni din perioada totală a concediului, dacă ambii părinţi îndeplinesc condiţiile legale.

16.Persoanele aflate în concediul de maternitate vor avea obligaţia să anunţe angajatorul cu cel puţin 10 zile înainte de finalizarea concediului de maternitate sau, după caz, înainte de data estimată de începere a concediului pentru creşterea copilului, de intenţia de a-şi exercita acest drept, prin depunerea unei cereri pe suport de hârtie sau electronic, în care să precizeze perioada preconizată a concediului pentru creşterea copilului.

17. În cazul în care salariatul aflat în CIC se întoarce la activitatea profesională, aceasta are obligaţia de a anunţa, în scris, angajatorul cu cel puţin 30 de zile înainte intenţia de reluare a raportului de muncă sau de serviciu.

18.Angajatorul are obligaţia de a menţine, până la sfârşitul concediului de creştere a copilului, condiţiile de încadrare şi a drepturilor salariale avute de persoana indreptăţită la începutul concediului sau în curs de dobândire.

19. Începând cu 22.10.2022, salariatul are dreptul de a absenta de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului- maxim 10 zile lucratoare /an .

20. Tot cu începere din 22.10.2022, angajaţii au dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator.

21.Indemnizatiile de mobilitate au fost eliminate din categoria veniturilor neimpozabile, aşa cum erau încadrate alături de diurne, până la un anumit nivel. Din 2023 indemnizaţia de mobilitate cumulată cu alte 6 tipuri de venituri se compară cu plafonul de 33% din salariul de baza şi doar ce se încadrează în plafon constituie venit neimpozabil.

22. Pentru personalul instituţiilor şi autorităţilor publice, zilele de 23 ianuarie, 2 iunie şi 14 august 2023 se stabilesc ca zile libere.

23. Angajaţii IT din mediul public vor beneficia de aceleaşi facilităţi ca şi cei din domeniul privat (scutire de impozit 10% în anumite condiţii).

24. În domeniul IT se introduce o nouă ocupaţie pentru care se poate acorda scutire de impozit pe veniturile de salarii - Inginer de dezvoltare a produselor software.

25. Tatăl copilului nou-născut care are calitatea de lucrător are dreptul la un concediu paternal plătit de 10 zile lucrătoare, (anterior erau prevăzute 5 zile lucratoare )- prevedere valabila din august 2022.

26. Indemnizaţia pentru concediul paternal se plăteşte din fondul de salarii al angajatorului şi este egală cu salariul corespunzător perioadei respective.

27. În şedinţa din 28.12.2022 s-a aprobat modificarea şi completarea normelor metodologice de aplicare a legii care reglementează concediul paternal, acordat taţilor la naşterea copiilor, pentru punerea în acord cu noile prevederi aduse anul acesta legii, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2022.

28. Se suspendă începând cu 1 ianuarie 2023 şi până la 31 decembrie 2023 acordarea indemnizaţiei pentru educaţie timpurie în condiţii de scădere din impozitul datorat de către societate a unei sume de până la 1.500 lei.

PFA

29.Reducerea plafonului pentru norma de venit de la 100.000 la 25.000 euro începând cu veniturile anului 2023.

30.CAS la PFA se stabileşte în funcţie de încadrarea în 2 plafoane: dacă venitul PFA-ului va fi între 12 şi 24 de salarii minime pe economie, atunci baza de calcul a CAS va fi de 12 salarii minime iar dacă venitul este mai mare de 24 de salarii minime atunci se va plăti CAS la echivalentul a 24 de salarii minime pe economie.

31.CASS la PFA se stabileşte în funcţie de 3 plafoane: dacă venitul va fi sub 6 salarii minime PFA nu va fi obligata la plata CASS, dacă venitul este cuprins între 6 şi 12 salarii minime se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 6 salarii minime, dacă venitul este cuprins între 12 -24 de salarii minime se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 12 salarii minime iar dacă veniturile depăşesc 24 salarii minime, se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 24 salarii minime.

32. ANAF a publicat noul model al declaraţiei unice care va utiliza în 2023 pentru declararea venitului aferent anului 2022 şi a celui estimat pe 2023.

33.Normele de venit pentru anul 2023 urmează să fie actualizate pe site-ul ANAF, pentru fiecare judeţ în parte.

34. Reamintim că începând cu luna mai 2022, se poate recunoaşte vechimea în muncă la PFA, în anumite condiţii.

Microintreprinderi

35.Începând cu anul 2023 regimul microîntreprinderii devine opţional.

36.Singura cotă de impozitare pe microîntreprindere este de 1% (se elimină 3%).

37.Se modifică definiţia microîntreprinderii prin introducerea a trei condiţii noi şi modificarea unei condiţii existente. Conditiile noi sunt:

a) să realizeze venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, cu excepţia codului CAEN: 6920-Activităţi de contabilitate şi audit financiar; consultanţa în domeniul fiscal, în proporţie de peste 80% din veniturile totale.

b)să aiba cel puţin un salariat

c) are asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntrepinderilor, inclusiv persoana care verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de prezentul articol.

Condiţia modificată este să realizeze venituri care nu au depăşit echivalentul în lei a 500.000 euro (înjumătăţire plafon).

38.Plafonul de 500.000 euro se va aplica începând cu veniturile anului 2023, ceea ce înseamnă că societăţile care au depaşit 500.000 euro la finalul lui 2022, dar nu au depăşit vechiul plafon de 1.000.000 euro, vor putea aplica regimul de microîntreprindere în 2023, dacă şi celelalte condiţii sunt îndeplinite.

39.Nu există o clarificare în acest moment din partea Fiscului a ce se înţelege prin venituri din consultanţă.

40. Începand cu 2023, o firmă nou-infiinţată care opteză pentru regimul de microîntreprindere trebuie să îndeplinească condiţia privind salariatul în termen de 30 de zile inclusiv de la data înregistrarii firmei respective.

41.Se modifică prevederile referitoare la includerea contractelor suspendate la calculul numarului de salariaţi. Dacă raportul de munca este suspendat, condiţia referitoare la deţinerea unui salariat se consideră îndeplinită dacă perioada de suspendare este mai mică de 30 de zile şi situaţia este inregistrată pentru prima data în anul fiscal respectiv.

42.Societăţile din HORECA cu cod CAEN: 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630 pentru activităţile desfăşurate conform acestor coduri sunt exceptate de la încadrarea în plafonul de 500.000 euro.

43.Dacă societăţile din HORECA menţionate la pct.42 obţin în cursul anului venituri şi din alte activităţi, în afara celor corespunzătoare acestor coduri CAEN menţionate anterior, pentru veniturile din alte activităţi aplică sistemul de declarare şi plată a impozitului pe profit dacă depăsesc plafonul de 500.000 euro.

44.Nu pot aplica regimul micro societatile din urmatoarele domenii: bancar, asigurări şi reasigurări, pieţa de capital, inclusiv intermediere în aceste domenii, jocuri de noroc, activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.

45.S-a clarificat ordinea în care microîntreprinderile care fac sponsorizări şi pun în funcţiune AMEF scad aceste sume din impozit în vederea aplicării facilităţilor conform OUG 153/2020.

 

Platitori de impozit pe profit

46.Se extinde facilitatea privind scutirea de impozit a profitului investit şi pentru investiţiile în active utilizate în activitatea de producţie şi procesare precum şi în activele reprezentând retehnologizare.

47.Nu vor mai fi scutite de impozit dividendele distribuite/plătite fondurilor de pensii administrate privat şi/sau fondurilor de pensii facultative.

Intrastat

48.Noile praguri valorice Intrastat pe anul 2023 sunt 1.000.000 lei pentru expedieri de bunuri si 1.000.000 lei pentru introduceri de bunuri.

49. S-au actualizat Normele de completare a Declaraţiei statistice Intrastat.

 

Persoane fizice

50.Impozitul pe dividende devine 8% începând cu anul 2023.

51. În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2022, cota  de impozit pe dividende este de 5%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2022.

52.Se modifică plafoanele prin a căror depăşire se datorează CASS – acesta sunt de 6, 12 şi respectiv 12 salarii minime.

53.Taxarea veniturilor din investitii se schimba din 2023. Pentru transferurile de titluri de valoare şi operaţiunile cu instrumente financiare derivate realizate începand cu anul 2023, prin intermediari definiţi conform legii, societăţi de administrare a investiţiilor, societăţi de investiţii autoadministrate şi administratori de fonduri de investiţii alternative, rezidenţi fiscali români sau nerezidenti care au în România un sediu permanent ce are calitatea de intermediar, cota impozitului pentru caştigul realizat de persoanele fizice, atât pentru veniturile obţinute din România, cât şi pentru cele obţinute din străinătate scade de la 10% la 3% şi respectiv 1% în anumite situaţii.

54.Valoarea punctului de pensie creşte de la 1.586 lei la 1.785 lei.

55.Indicele de corecţie utilizat pentru determinarea cuantumului pensiei este de 1,41.

56.Indemnizaţia socială pentru pensionari creşte de la 1.000 lei la 1.125 lei.

57.Indemnizaţia pentru însoţitor în cazul pensionarilor de invaliditate, încadraţi în gradul I de invaliditate, creşte de la 1269 lei la 1.428 lei.

58.Pentru contractele de asigurare socială încheiate în baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, nivelul minim al venitului lunar asigurat este de 3.000 lei Cuantumul contribuţiei de asigurări sociale pentru venitul minim lunar asigurat este de 750 lei.

59. În situaţia contractelor de asigurare socială încheiate în baza OUG nr. 163/2020 privind asigurarea retroactivă în sistemul public de pensii, după data de 1 ianuarie 2023, venitul minim lunar asigurat este de 3.000 lei. Cuantumul contribuţiei de asigurări sociale pentru venitul minim lunar asigurat este de 750 lei.

60. În anul 2023 se menţin în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2022:  indemnizaţiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, drepturile prevăzute de L49/1991 privind acordarea de indemnizaţii şi sporuri invalizilor, veteranilor şi văduvelor de război, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia indemnizaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) din această lege, drepturile prevăzute de L44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război,  drepturile prevăzute de L49/1999 privind pensiile I.O.V.R., indemnizaţiile prevăzute de OG nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, indemnizaţiile prevăzute de L309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, indemnizaţia prevăzută de L/2005 privind instituirea indemnizaţiei pentru activitatea de liber profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România, ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordat în temeiul L 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor, cu modificările ulterioare si  indemnizaţiile stabilite în baza Legii nr. 341/2004 .

61. Începând cu data de 1 ianuarie 2023, invalizilor de război, veteranilor de război şi văduvelor de război li se acordă o indemnizaţie după cum urmează:

a) invalizilor de război: 1.950 de lei lunar, pentru marii mutilaţi şi cei încadraţi în gradul I de invaliditate, 1.300 de lei lunar, pentru cei încadraţi în gradul II de invaliditate, 1.170 de lei lunar, pentru cei încadraţi în gradul III de invaliditate;

b) veteranilor de război: 780 de lei lunar;

c) văduvelor de război, dacă nu s-au recăsătorit: 780 de lei lunar.

62.Indemnizaţiile acordate copiilor persoanelor care au fost persecutate din motive etnice, care au drepturile deja stabilite prin hotărâri emise în cursul anului 2021, respectiv în anul 2022 cât şi drepturile care urmează a se stabili prin hotărâri ce vor fi emise în cursul anului 2023, se vor acorda şi se vor plăti începând cu data de 1 ianuarie 2024 (art.XXI din OUG nr.168/2022).

63.Contractele de închiriere ale persoanelor fizice se vor declara din nou la ANAF. Există reguli atât pentru cele în derulare la 01.01.2023 cât şi pentru cele nou întocmite în 2023.

64.Un alt element de noutate este că fiecare coproprietar persoana fizică va trebui să declare contractul de închiriere la ANAF.

65.Persoanele juridice nu au obligaţia declarării contractelor de închiriere la ANAF dar vor putea opta sa facă acest lucru.

66. S-a eliminat cota forfetară de cheltuieli de 40%  la calcul impozitului pe venitul din chirii la persoane fizice.

67. Prin OUG nr.168/2022 s-a reglementat acordarea unui ajutor financiar care se plăteşte pensionarilor sistemului public de pensii şi beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii, care au domiciliul în România şi ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei (1.000 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei; 800 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt cuprinse între 1.501 lei şi  2.000 lei; 600 lei pentru persoanele ale căror venituri lunare sunt cuprinse între 2.001 lei şi  3.000 lei).

Construcţii

68.Se modifică modul de calcul al ponderii cifrei de afaceri din constructii în total, începând cu anul 2023, prin excluderea din cifra de afaceri totală a activităţii desfăşurate în afara României.

SAF-T

69.Lista marilor contribuabili va fi actualizată de ANAF abia în decembrie 2023.

70.Lista contribuabililor mijlocii a fost actualizată de ANAF în decembrie 2022.

71.S-a actualizat calendarul de raportare SAF-T şi s-au introdus reguli de raportare pentru cei care au intrat sau ieşit de pe lista contribuabililor mijlocii, ca urmare a actualizării.

TVA

72. Începând cu data de 01.01.2023 nu se mai aplică cota redusă de 9% la băuturile alcoolice şi băuturilor nealcoolice care se încadrează la codurile NC 2202 10 00 şi 2202 99. Pentru acestea se va aplica cota de 19%.

73.Se va aplica o cotă de 9% TVA, în loc de 5%, pentru cazarea în sectorul hotelier, servicii restaurant, catering.

74.Cu o cotă de 9% se vor taxa îngrăşămintele chimice şi pesticidele chimice de tipul celor utilizate în mod normal în agricultură.

75.Cota de TVA de 5% pentru lemnele de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 şi 4401 12 00 livrate persoanelor fizice şi persoanelor juridice se va aplica până la 31 decembrie 2029.

76.Orice persoană fizică poate achiziţiona, începând cu data de 1 ianuarie 2023, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu  cota redusă de 5%.

77.Operatorii din domeniul restaurante şi baruri vor trebui să reflecte bacşisul pe bonul fiscal/factură însă acesta nu este purtător de TVA.

 

HORECA

78. Începând cu 01.01.2023 se abrogă impozitul specific.

79.S-a introdus impozitarea bacşişului începând cu anul 2023,pentru cei care îşi desfăşoară activitatea în domeniul 5610 Restaurante şi 5630 Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor.

80. Sumele provenite din încasarea bacşişului de către salariaţi sunt calificate ca venituri din alte surse. Impozitul de 10% se reţine la sursă de către angajator. Aceste sume nu pot fi reîncadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.

 

Codul de procedură fiscală

81.Se introduce dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal care reprezintă totalitatea documentelor şi informaţiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic şi legal, precum şi cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă. Fiscul are obligaţia ca, la cererea scrisă a contribuabilului/plătitorului supus unei acţiuni de control fiscal, să pună la dispoziţia acestuia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informaţiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidenţialitatea datelor cu caracter personal şi secretul fiscal.

82.Se introduce prevederea ca în procedura de control fiscal ori de soluţionare a contestaţiei, cererile, înscrisurile sau orice alte documente pot fi transmise de contribuabili/plătitori, prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, după caz, ori prin poştă, cu confirmare de primire sau prin poşta electronică la adresa de e-mail indicată de organul de control sau de soluţionare a contestaţiei ori depuse la registratura organului fiscal competent.

83. Se introduce notificarea de conformare emisă de organul fiscal central în cazul inspecţiei fiscale.Pentru contribuabilii prezumtivi a fi selectaţi pentru efectuarea inspecţiei fiscale, organul de inspecţie fiscală transmite acestora, în scris, o notificare de conformare cu privire la riscurile fiscale identificate în scopul reanalizării de către aceştia a situaţiei fiscale şi, după caz, de a depune sau de a corecta declaraţiile fiscale. Prin notificare se comunică contribuabilului că în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării are posibilitatea să depună sau să corecteze declaraţiile fiscale. Până la expirarea acestui termen, organul de inspecţie fiscală nu întreprinde nicio acţiune în vederea selectării pentru efectuarea inspecţiei fiscale. Depunerea sau corectarea declaraţiilor fiscale de către contribuabil/plătitor nu împiedică selectarea pentru efectuarea inspecţiei fiscale, însă numai după împlinirea termenului prevăzut anterior.După împlinirea acestui termen, contribuabilii cu risc fiscal ridicat care nu au remediat riscurile fiscale pentru care au fost notificaţi sunt supuşi obligatoriu unei inspecţii fiscale sau unei verificări documentare.

84. Avizul de inspecţie fiscală va trebui sa cuprindă informarea privind posibilitatea depunerii sau corectării declaraţiei de impunere aferentă perioadelor şi creanţelor fiscale ce vor face obiectul inspecţiei fiscale, până la data începerii inspecţiei fiscale.

85. Se introduc în codul de procedură fiscală reguli privind verificarea documentară.

 

Altele

86.Punctul de amendă rămâne îngheţat la nivelul sumei de 145 lei şi în anul 2023.

87.Persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări de servicii, care începând cu anul 2023 realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligaţia să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, inclusiv aplicaţii ce facilitează acceptarea plăţilor electronice.

88. Începand cu 2023, anumite entităţi vor trebui să întocmească o raportare suplimentară- raportul privind impozitul pe profit.

89.Dotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice se amână până la data de 31 decembrie 2023.

90.Modelul de calcul al impozitelor si taxelor locale pentru 2023 se păstrează la nivelul anului 2022.

91.Se amană depunerea declaraţiilor 392A şi B şi 393 până la la 31.12.2023.

92. Procedura de utilizare şi funcţionare a RO e-Transport a fost actualizată prin O 2545 din 29.12.2022.

93. Procedura de înregistrare la Registrul Comerţului a societaţilor precum si formularistica utilizata a fost modificată în ultimul trimestru al anului 2022.

94. Comisia Europeană a publicat în 8 decembrie 2022 o nouă serie de măsuri de modernizare a sistemului TVA la nivel european, cu scopul reducerii fraudei în acest domeniu şi pentru promovarea totodată a digitalizării. Propunerile comisiei vin de asemenea ca raspuns la provocarile din domeniul TVA, ridicate de dezvoltarea platformelor digitale dar vizează şi facturarea electronică.

95. Procedura privind organizarea Registrului achiziţiilor de locuinţe cu cota redusă de TVA de 5% intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023 (O 2053 /2022).

96. Începând cu 1 ianuarie 2023, încep să se aplice amenzi pentru nerespectarea prevederilor referitoare la RO e-Transport. Iniţial acestea urmau să se aplice de la 1 iulie 2022, dar termenul a fost prorogat.

97.Guvernul a aprobat în şedinţa din 28.12.2022 proiectul de Lege care vizează reducerea cheltuielilor cu pensiile de serviciu. Modificările adoptate stabilesc faptul că pensiile de serviciu vor fi calculate plecând de la vechimea în specialitate şi cu reducerea procentului de calcul raportat la venitul obţinut, iar stagiul de contributivitate minim va fi similar celui aplicat în sistemul public de pensii.

98. Începând cu luna octombrie 2022 ANAF publica pe pagina de internet proprie lista contribuabililor persoane juridice care au declarat şi au achitat la scadenţă obligaţiile fiscale de plată şi care nu au obligaţii restante.

99. Zilele libere legale in 2023 in sectorul privat sunt: 1 ianuarie (duminica), 2 ianuarie (luni) — Anul Nou, 24 ianuarie (marti) — Ziua Unirii Principatelor Romane, 14 aprilie (vineri) — Vinerea Mare, 16 (duminica) – 17 (luni) aprilie — Paste ortodox 2023, 1 mai (luni) — Ziua Muncii,  1 iunie (joi) — Ziua Copilului, 4 iunie (duminica) – Rusalii, 5 iunie (luni) — A doua zi de Rusalii, 15 august (marti) — Adormirea Maicii Domnului, 30 noiembrie (joi) — Sfantul Andrei, 1 decembrie (vineri) — Ziua Nationala a Romaniei. 25 (luni) – 26 (marti) decembrie — Craciunul.

100. Începând cu drepturile aferente lunii ianuarie 2023, potrivit OUG 126/2021,  cuantumul alocaţiei de stat pentru copii se indexează anual, din oficiu, cu rata medie anuală a inflaţiei, comunicată de Institutul Naţional de Statistică.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO