Eveniment

Transportatorii rutieri: Impozitarea diurnelor şoferilor va falimenta firmele româneşti din domeniu


În România sunt 150.000 de camioane şi autocare, iar fiecare vehicul care lucrează produce anual 100.000 de euro, din care 35.000 de euro merg către bugetul de stat. Dacă se va impozita diurna, aceşti bani vor dispărea

În România sunt 150.000 de camioane şi autocare, iar fiecare vehicul care lucrează produce anual 100.000 de euro, din care 35.000 de euro merg către bugetul de stat. Dacă se va impozita diurna, aceşti bani vor dispărea

Autor: Bogdan Alecu

20.05.2015, 00:05 1160

Impozitarea diurnei şoferilor compa­niilor din domeniul transporturilor rutiere ar majora cheltuielile cu salariile acestora cu aproape 60%, valoare ce nu poate fi suportată acum de nicio firmă din domeniu, iar creşterea tarifelor ar reduce competi­tivitatea acestora la nivel internaţional, susţin reprezentanţii transportatorilor.

Diurnele transportatorilor fac parte din categoria de venituri pe care Fiscul le-a reconsiderat ca venituri salariale, pretinzând plata integrală a impozitelor datorate statului pentru respectivele sume. Potrivit unui proiect de lege a guvernului, pentru trecut sumele datorate vor fi şterse, dar trebuie plătite integral de la 1 iunie.

„Plata impozitelor aferente impozitării diurnelor ca salariu va creşte costul pentru mărfurile transportate, creştere ce va fi văzută la raft. Transportatorii români deja con­curează acum cu cei din Polonia şi ţările bal­tice, iar o creştere a tarifelor va atrage fa­limentul firmelor locale. Marii beneficiari ai acestor impozite vor fi astfel firmele străine, nu bugetul de stat, care nu va mai încasa nimic după închiderea transpor­tatorilor locali“, a spus Constantin Isac, vicepre­şedinte al Uniunii Naţionale a Transpor­ta­torilor Rutieri din România (UNTRR), organizaţie care grupează peste 13.000 de operatori de transport rutier. Pe piaţa locală sunt 39.000 de firme de transport marfă şi 4.000 de transport persoane care au în total 130.000 de camioane şi 200.000 de angajaţi, potrivit uniunii. Un şofer pe camion de transport internaţional câştigă în medie 4.500 de lei pe lună, din care 800 de lei sub formă de salariu iar restul de 3.700 lei sub formă de diurne. În aceste condiţii, firma cheltuieşte 1.335 de lei pentru salariul net de 800 de lei şi încă 3.700 lei pentru diurne, în total puţin peste 5.000 de lei. Dacă întreaga sumă ar fi înregistrată ca salariu, pentru ca angajatul să primească 4.500 de lei, firma ar cheltui aproape 7.900 de lei, adică cu aproape 60% mai mult decât în sistemul cu diurne. Pentru un mare transportator cu 450 de şoferi, anual firma ar cheltui în plus aproape 16 mil. lei sau 3,5 milioane de euro, potrivit calculelor ZF. Mai mult, aceste cheltuieli suplimentare vin în condiţiile în care potrivit UNTRR, majori­tatea firmelor de transport înregis­trează pierderi, iar cele care au profit au o marjă de sub 1%, fiind la limita pierderilor.

„În România sunt 150.000 de camioane şi autocare, iar fiecare vehicul care lucrează produce anual 100.000 de euro, din care 35.000 de euro merg către bugetul de stat. Dacă se va impozita diurna, aceşti bani vor dispărea şi se va repeta situaţia din cazul supraaccizei, când vânzările au scăzut deoarece camioanele au alimentat din afara ţării, iar la buget au ajuns mai puţini bani. Dacă firmele vor închide, statul se va trezi cu zeci de mii de şomeri şi cu mai puţini bani la buget“, a subliniat vicepreşedintele UNTRR.

Diurna şoferilor profesionişti din Ro­mânia este reglementată de HG 1860/2006 pentru diurnele interne şi HG 518/1995 pentru diurnele externe. De asemenea, Codul fiscal arată că nu se cuprind în baza lunară a contribuţiilor sociale obligatorii indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură, primite de salariaţi pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituţiile publice, precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare. Sumele care depăşesc aceste plafoane sunt tratate ca venit salarial, ceea ce se şi întâmplă în prezent.

„Prin noul proiect de lege se ignoră toate aceste legi existente, iar companiile de transport rutier nu înţeleg de ce se acordă amnistie pentru aplicarea unor legi existente. Putem înţelege din această hotărâre că în cazul diurnei ce se va aplica de la 1 iunie 2015, aceasta se va considera venit salarial integral? O astfel de măsură ar trage în jos economia României, deoarece s-ar înregistra o scădere a Produsului Intern Brut de 3-4%“, a declarat Radu Dinescu, Secretar General UNTRR.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO