Eveniment

Tariceanu insista: Nu renuntam la taxa auto si nici nu o vom reduce

Tariceanu insista: Nu renuntam la taxa auto si nici nu o vom reduce
05.12.2007, 19:46 12

Lupta intre Romania si UE privind taxa de prima inmatriculare auto continua: premierul Tariceanu sustine ca taxa nu va fi nici redusa, nici eliminata, ci vor avea loc doar ajustari "de natura tehnica".
Taxa de prima inmatriculare auto poate fi modificata daca sunt neconcordante de ordin tehnic, dar nu va fi nici redusa si nici eliminata, a declarat premierul Calin Popescu-Tariceanu, precizand ca ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, are mandat sa discute in acest sens cu CE.
"Ministrul Vosganian are mandat sa discute si, ulterior, vom veni cu propuneri care sa elimine asa-zisele neconcordante. Nu se pune problema reducerii sau eliminarii taxei. Probabil ca vor fi modificate anumite aspecte de ordin pur tehnic, referitoare la valoarea in vama a vehiculelor la care nu se poate aplica o taxa mai mare decat valoarea lor reziduala", a spus Tariceanu.
Miza disputelor pe baza taxei auto o constituie cele peste 230 mil. euro colectate pana acum de statul roman din aceasta taxa.
Comisia Europeana a trecut la cea de-a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, autoritatile de la Bucuresti avand la dispozitie doua luni pentru a se conforma solicitarilor UE. In caz contrar, Comisia va inainta o plangere la Curtea Europeana de Justitie.
Taxa auto, spun oficialii europeni, discrimineaza masinile de import, aceasta fiind de altfel si obiectia Comisiei in procedura de infringement impotriva Romaniei. Marimea taxei variaza in functie de trei criterii: varsta masinii (ani), norma de poluare (euro) si capacitatea cilindrica a motorului (cmc).
Provenienta masinii (autohtona sau de import) nu influenteaza teoretic valoarea taxei. In practica, insa, pentru o masina second hand veche de zece ani, care este tranzactionata intre doi romani nu se plateste nicio taxa. In schimb, pentru aceeasi masina, dar care provine din import, taxa auto poate ajunge la cateva mii de euro, creand o discriminare evidenta intre cele doua cazuri.
Daca taxa de prima inmatriculare va fi in cele din urma eliminata, statul roman va renunta anul viitor la derularea programului "Rabla", de innoire a parcului auto, a declarat ministrul mediului, Attila Korodi. "Taxa de prima inmatriculare ne ajuta sa scoatem din circuit masinile vechi ale Romaniei si nu ale altor tari", a mai spus Korodi.
De cealalta parte, Automobil Clubul Roman (ACR) protesteaza impotriva taxei de prima inmatriculare, sustinand ca in Romania nu ar intra "rable", daca s-ar diminua sau elimina taxa, intrucat exista un organism al statului, Registrul Auto Roman, care respinge autoturismele ce incalca normele de poluare.
Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat saptamana trecuta ca banii colectati de statul roman in contul taxei auto ar trebui restituiti si ca Uniunea Europeana va renunta la procedurile de sanctionare a Romaniei imediat ce Guvernul va modifica legislatia privind taxa auto si ca aceste proceduri pot fi oprite chiar si dupa sesizarea Curtii Europene de Justitie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO