Eveniment

Studiu ASE: România, în coada clasamentului la comerţul online din Uniunea Europeană. „Cumpărăm timp, comandând online, folosim tehnologie şi plătim încredere. Probabil tocmai din neîncredere stăm rău poziţionaţi ca ţară”

Studiu ASE: România, în coada clasamentului la...

Autor: Bianca Ciocotisan

07.05.2018, 14:37 508

Potrivit studiului „Evaluarea impactului e-commerce asupra consumatorului, economiei şi societăţii”, prezentat luni de ASE, ponderea e-commerce în PIB şi în totalul retailului poziţionează România pe ultimul loc european, în top clasându-se Marea Britanie, Suedia şi Danemarca.

„Cumpărăm timp, comandând online, folosim tehnologie şi plătim încredere. Probabil tocmai din neîncredere stăm rău poziţionaţi ca ţară, neîncrederea aceasta remarcându-se la toţi consumatorii pe toate palierele”, a declarat Eduard Dinu, profesor doctor la Facultatea de Studii Economice.

În 2017, în România au fost 7,36 de milioane de cumpărători online, care au făcut în medie 8,7 achiziţii per cumpărător. Rezultatele studiului arată că sectorul comerţului online are un impact pozitiv asupra bugetului de stat, este favorabil afacerilor mici, contribuie la dezvoltarea durabilă a societăţii, creşterea productivităţii muncii, dar au dus şi la schimbarea modelului de afaceri al firmelor de curierat, inclusiv derularea de investiţii importante pentru asigurarea profitabilităţii afacerilor.

„Pot să vă spun că, în cazul firmei de curierat lider din România, ponderea clienţilor de e-commerce din total vânzări a crescut de la 5% acum 7 ani, ajungând la aproape 40%. Cu alte cuvinte, sunt lideri tocmai datorită faptului că a crescut e-commerce-ul în totalul vânzărilor realizate”, a relatat Eduard Dinu.

La nivelul consumatorului, principalele beneficii se materializează în economie de timp şi diversitate net superioară comparativ cu formele tradiţionale de comerţ sau transparenţa preţurilor şi uşurinţa de comparare a acestora.

„Beneficiile generate de e-commerce ca efect direct al preţurilor mai mici şi al gamei sortimentale semnificativ mai variate la aproximativ 11,7 miliarde de euro, în condiţiile în care efectele negative ale politicilor de geoblocking nu au fost eliminate. În cazul eliminării depline ale acestora, e-commerce va ajunge să reprezinte 15% din retailul total la nivelul Uniunii Europene, iar beneficiile generate consumatorilor va ajunge la 204 miliarde de euro, echivalentul a aproximativ 1,7% din PIB-ul Uniunii Europene”, arată raportul.

Rezultatele studiului arată că impactul e-commerce asupra bugetului de stat este unul favorabil, ajungând la peste 17,2 milioane de euro, din care 4,3 milioane de euro numai la nivelul anului 2016.

„Astfel, 7,2 milioane de euro reprezintă contribuţii suplimentare plătite de angajaţi, 5,6 milioane de euro reprezintă contribuţii suplimentare plătite de angajaţi, 5,6 milioane de euro reprezintă contribuţii plătite de angajatori şi 4,5 milioane de euro – impozit pe profitul suplimentar obţinut”, arată studiul.

Iniţiatorii raportului au mai arătat că e-commerce contribuie la dezvoltarea durabilă a societăţii.

„Impactul asupra mediului evaluat în cadrul studiului indică aproximativ 400.000 de copaci salvaţi în România între 2014 şi 2017 ca efect al emisiilor mai reduse de monoxid de carbon aferente cumpărăturilor comandate online, în locul deplasării cu maşina pentru a realiza respectiva achiziţie”, spun realizatorii studiului.

Concluzia deprinsă de realizatorii studiului este aceea că e-commerce constituie un pas înainte în procesul de optimizare a comecializării bunurilor şi serviciilor, în beneficiul consulatorului final, inclusiv prin încurajarea concurenţei, fără limitări de timp şi spaţiu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO