Eveniment

Romania va acoperi 1,9 mld. euro din costul oleoductului Constanta-Trieste

23.02.2005, 00:00 21

Costul de constructie a conductei petroliere care va traversa teritoriul Romaniei in cadrul proiectului care va lega portul Constanta de localitatea Trieste (Italia) este de 1,9 miliarde euro, a declarat ieri secretarul de stat in Ministerul Economiei si Comertului (MEC), Eugen Tapu.



Oficialul a precizat ca suma este estimativa si inglobeaza costurile totale aferente realizarii conductei, precum si marirea capacitatii terminalului petrolier de la Constanta.



El a mentionat ca, pe langa suma aferenta Romaniei, proiectul mai necesita investitii de circa 2-3 miliarde de euro. Printre companiile interesate sa participe la acest proiect se numara Chevrom Texaco, British Petroleum, precum si International Financial Corporation.



Potrivit reprezentantilor MEC, grupul austriac OMV, actionarul majoritar al companiei Petrom, este de asemenea interesat de constructia conductei petroliere.



Tapu a aratat ca noul proiect nu va utiliza conductele existente ale Conpet, iar fondurile necesare vor fi atrase de la investitori de catre compania de administrare a proiectului, firma ce urmeaza sa fie infiintata. Astfel, de la bugetul de stat nu vor fi alocate fonduri pentru dezvoltarea constructiei si nici nu vor fi garantate imprumuturile aferente.



Firma britanica Hill International a transmis, recent, autoritatilor studiul tehnico-economic pentru portiunea aferenta Romaniei din proiectul de constructie a oleoductului Constanta - Trieste.



Studiul include examinarea parametrilor tehnici, financiari, juridici, comerciali si de mediu, precum si evaluarea capacitatii de transport si a investitiilor.



Pentru urmatoarele etape, consultantul a recomandat incheierea cat mai curand a unui acord interguvernamental intre tarile participante la proiect, crearea unei companii responsabile cu derularea proiectului si identificarea surselor de finantare.



Conducta de petrol va porni din portul Constanta si va trece prin Serbia si Muntenegru, inainte de a ajunge in Croatia. Traseul conductei va continua pana la Trieste, unde se va conecta la sistemul Trans Alpine Pipeline - TAP, care aprovizioneaza Austria si Germania. O alta bifurcatie va asigura transportul catre Venetia, urmand sa alimenteze rafinariile din nordul Italiei.



Oleoductul va facilita transportul titeiului dinspre Marea Neagra catre piata europeana, urmand sa aiba o capacitate anuala de pana la 112 milioane tone de petrol.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO