Eveniment

Reprezentantii service-urilor auto au iesit in strada pentru a-si recupera banii de la asiguratori

Reprezentantii service-urilor auto au iesit in strada pentru a-si recupera banii de la asiguratori
23.02.2010, 00:00 238

Ieri, ora 10.30, o straduta din zona Aviatorilor din Capitala.In fata sediului Comisiei de Supraveghere a Asigurariloraproximativ 50 de angajati si proprietari de service-uri auto,inarmati cu doua portavoce si zece bannere, scandeaza "Noi de labanci ne-mprumutam RCA sa reparam", "RCA, ai tarif necontrolat, CSAe vinovat" sau "CSA, ai derogat un RCA falimentat".

Ce ii nemultumeste? Cresterea preturilor la RCA din ultimii ani,dar si faptul ca au sute de mii de lei de recuperat de la unelecompanii de asigurari, bani care intarzie, in medie, 3-4 luni, timpin care masinile asiguratilor sunt blocate in service-uri.Angajatii din service-uri care s-au adunat in fata CSA fac partedin Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI, are400 de membri), care de mai multe saptamani ameninta cu organizareaunui miting de protest la sediul CSA, desi Comisia a tot precizatca nu poate interveni in relatiile comerciale dintre asiguratori siunitatile reparatoare.

Dintre protestatari, singurul care este nemultumit de crestereatarifelor la asigurarea de raspundere civila auto obligatorie (RCA)este directorul general al ASSAI, Cristian Muntean, care citeste depe o foaie intr-o portavoce tinuta de un coleg. "CSA, ai sugrumatun popor asigurat!", striga Muntean, desi nu Comisia este cea carestabileste preturile la asigurarea RCA, ci companiile care o vand.In acest timp, cateva autoutilitare cu platforma, care transportamasini accidentate, trec claxonand prin fata protestatarilor.

Despagubiri de 1 mld. euro pe an

Pentru proprietarii de service-uri, insa, nu cresterea tarifelore importanta, ci faptul ca anumite societati de asigurare nu leplatesc banii datorati pentru reparatii, iar existenta unor unitatireparatoare este pusa in pericol. Anual, asiguratorii platescdespagubiri pentru polite auto Casco si RCA in valoare de unmiliard de euro, iar in service-urile din toata tara intra zilnic,in medie, peste 1.100 de masini.

"Am de recuperat 300.000 de lei de la firmele de asigurari, de3-4 luni deja. Sunt bani carora pot sa le pun cruce", povestesteSorin Branzaru, proprietarul unui service auto din zona Vitan aCapitalei. A inceput afacerea in 1998, iar pana in prezent ainvestit cateva sute de mii de euro. Atelierul lui are 14angajati.

"Afacerea mea este acum in pericol, am redus drastic toatecheltuielile si, personal, am renuntat la orice profit. Traiescacum din banii de la asiguratorii solvabili, care platesc. Cu ceicare nu platesc inca nu am ajuns inca in instanta, sunt in etapatrimiterii de somatii. La o firma de asigurari am trimis deja patrusomatii, dar nu mi-au raspuns la niciuna."

Proprietarul de service spune ca nu il deranjeaza faptul ca uniiasiguratori au inceput sa incheie conventii cu unitatilereparatoare, prin care le impun anumite tarife la manopera sianumiti furnizori de piese, pentru a-si reduce costurile. Inprezent, tariful pentru ora de manopera impus de asiguratori estede 65 de lei in cazul atelierului lui Branzaru.

"Traversam o perioada de criza, iar societatile de asiguraretrebuie sa se protejeze. Chiar daca asiguratorii comanda ei insisipiesele si ne impun anumite tarife, nu ma deranjeaza atata vremecat platesc la timp."

In aceeasi situatie este si Ioan Medrea, proprietarul unuiservice auto din Alba Iulia. "Avem probleme cu recuperarea banilor,am de primit 500.000 de lei de la asiguratori. Cei 15 angajati aimei sunt in pericol sa ajunga in somaj in urmatoarele sase luni.Ne-au scazut veniturile din cauza ca asiguratorii aduc ei piese, nule mai vindem noi. Inainte aveam adaos comercial de 20-25% lapiese, astazi doar unele firme de asigurari ne mai permit saaplicam adaosuri, de maximum 10%. Am un credit de 300.000 de eurola o banca. Nu e greu de rambursat, dar situatia se complica dacami se blocheaza platile de la asiguratori", explica Medrea, caresi-a infiintat service-ul in urma cu 16 ani, iar pana acum ainvestit aproximativ 1 mil. euro.

Pe toata durata manifestatiei din fata sediului CSA, in dreaptalui Cristian Muntean, directorul ASSAI, a stat proprietarul unuibroker de asigurari a carui activitate a fost suspendata anultrecut de CSA, Cristian Anghel de la Capital & Alliance Broker.Intrebat de ce participa la protest (in conditiile in care nu esteproprietar de service, ci broker de asigurari), Anghel a declaratca nu are nimic de comunicat in acest moment.

La un moment dat, la parterul CSA a coborat Marinela Nemes,directorul juridic al Comisiei, care a precizat ca institutia nu sepoate implica in relatiile dintre asiguratori si service-uri. Laora 11.30, reprezentantii service-urilor auto au plecat spre PiataConstitutiei, pentru a continua mitingul.

Ce spun asiguratorii?

"Cred ca relatiile service-urilor se desfasoara in limitenormale cu majoritatea asiguratorilor. Exista insa si cazuriizolate in care se intarzie cu platile: cand polita de asigurare nueste in regula, reparatia nu este in regula, sunt comandate piesegresite sau atunci cand nu este stabilita inca vinovatia in cazulunui asigurat RCA", afirma Radu Mustatea, directorul general alAstra, una dintre cele mai mari companii din piataasigurarilor.

Presedintele ASSAI a demisionat

Ion Vasile, presedintele ASSAI, a anuntat ieri ca demisioneazadin aceasta functie, nefiind de acord cu actiunile din ultimaperioada ale lui Cristian Muntean, directorul general alasociatiei. "Scopul nostru este sa ne rezolvam problemele cujucatorii de pe piata asigurarilor si nicidecum sa declansam unrazboi cu actuala conducere a CSA", a precizat Vasile.

Se schimba regulile RCA

Persoanele pagubite in urma unor accidente auto vor putea primidespagubiri de la asiguratorul RCA al vinovatului inainte sa isirepare masina, suma fiind calculata pe baza preturilor utilizate deservice-urile auto, iar despagubirea va fi achitata in termen demaximum 10 zile de la depunerea ultimului document necesarstabilirii raspunderii si cuantificarii daunei, fata de 15 zile,cat era pana acum. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a anuntatieri schimbarea normelor RCA, care va intra in vigoare odata cupublicarea in Monitorul Oficial.

"Pana acum, in aceste situatii, costul reparatiilor era stabilitpe baza evaluarii asiguratorilor, iar preturile erau cel mult lanivelul celor practicate de catre unitatile de specialitate", spunoficialii CSA. O alta schimbare sta in faptul ca asiguratorii careau suspiciuni de frauda in cazul unei daune RCA si vor sa facainvestigatii sunt obligati sa le comunice in scris acest lucruasiguratului si pagubitului, in termen de zece zile de la dataavizarii daunei. Investigatiile nu pot dura mai mult de trei lunide la data avizarii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO