Eveniment

PwC: Piata locala ramane in vizorul investitorilor din industria auto

16.02.2007, 19:49 22

Investitiile producatorilor din industria auto in Europa Centrala si de Est se vor ridica la aproximativ sase miliarde de dolari, in urmatorii cinci ani, principalele tinte fiind Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Slovenia si Slovacia, potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC).
Extinderea UE, care a deschis drumul spre noi locatii in piete mai ieftine, precum si intensificarea presiunii controlului costurilor, determina tot mai multi producatori de masini si componente auto sa isi orienteze investitiile spre pietele din zona de est a Europei, se arata in studiul "Productia auto in Europa Centrala si de Est".
Rezultatele cercetarii mai arata ca acest trend este determinat si de scaderea vanzarilor, cresterea preturilor la materii prime (pretul cauciucului si al aluminiului au crescut cu 50, respectiv 30% intre 2004 si inceputul lui 2006), competitia din partea concurentilor asiatici, atingerea capacitatilor maxime si scaderea preturilor automobilelor. Toate acestea i-au determinat pe producatorii vestici sa ia in considerare oportunitatile oferite de pietele emergente din est.
Tendinta nu este insa recenta daca luam in considerare faptul ca intre 1991 si 2006, liderii industriei de profil au investit mai mult de 15 mld. euro in zona, marind cota acesteia de la mai putin de 5% la aproape 7% din piata globala de componente auto.
"Zona este pregatita sa absoarba investitii cu un volum asa de mare, iar Romania va putea prelua o buna parte dintre acestea. Chiar daca la capitolul forta de munca angajati cu o pregatire superioara in domeniu sunt din ce in ce mai greu de gasit, cea mai mare parte a fortei de munca necesara acestor producatori poate fi instruita relativ rapid", au declarat reprezentanti ai companiei Takata Petri, producator de componente auto.
Producatori precum Suzuki, care a venit in Ungaria inca din 1990, VW, Renault, Opel, Audi, Fiat, Citro?n, sau Toyota, au determinat, ca efect conex, dupa relocarea facilitatilor de productie in Europa Centrala si de Est, circa 300 de furnizori sa ii urmeze.
Bosch, Delphi, Faurecia, Johnson Controls sau Magna au fost printre primii care si-au mutat sau au construit capacitati de productie in zona astfel ca la momentul actual 33% din aceste companii au facilitati de productie in regiune.
"Aceasta miscare de relocare este foarte probabil sa continue. Cercetarile noastre arata ca marii producatori de automobile vor investi inca 2,3 mld. euro in regiune in urmatorii cinci ani, ridicand cota detinuta in totalul pietei de componente auto mondiale la mai mult de 8%. Capacitatea totala va creste direct proportional la 4,2 mil. masini anual, de la 3,2 mil. in prezent", se arata in studiu.
Oficialii SEWS Romania, companie care activeaza in productia de componente electrice pentru industria auto, sunt de parere ca piata locala ar putea atrage o parte importanta din aceste investitii in conditiile in care Slovacia, Ungaria si Polonia sunt deja piete saturate, iar companiile de automotive din aceste zone isi cauta deja locatii inspre Ucraina.
"Chiar daca acum pe piata fortei de munca din Romania oferta este mai mare decat cererea, am putea atrage noi investitii daca autoritatile ar asigura o mai mare flexibilitate a fortei de munca. Vorbim de posibilitatea de a angaja pe o anumita perioada muncitori din alte tari cu surplus al fortei de munca. Acest fenomen este prezent in tarile vestice, insa la noi nu este inca reglementat", a declarat Florin Ionut, director administrativ si financiar al SEWS Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO