Eveniment

Programul „Rabla“ 2012 a demarat – 125 de dealeri auto şi 212 colectori de fier vechi s-au aliniat la start

Programul „Rabla“ 2012 a demarat – 125 de dealeri auto şi 212 colectori de fier vechi s-au aliniat la start

Autor: Bogdan Alecu

04.04.2012, 00:05 3184

Cea de-a opta ediţie a programului "Rabla" va demara oficial joi, 5 aprilie, după mai bine de trei luni de aşteptări din partea dealerilor auto, cu un volum iniţial de 30.000 de vouchere, cu o valoare nominală de 3.800 de lei (aprox. 700 euro).

Proprietarii de maşini mai vechi de zece ani pot casa de joi maşina la unul dintre cele 212 centre "Rabla" la nivel naţional şi ulterior achiziţiona un autoturism nou la unul dintre cele 125 de dea­leri auto care au fost autorizaţi în cadrul programului. Spre comparaţie, dacă anul trecut în Capitală din 15 unităţi remat au fost autorizate doar două, în condiţiile în care celelalte nu au depus corect dosarul la Administraţia Fondului pentru Mediu, anul acesta sunt nouă unităţi autorizate.

În ceea ce priveşte dealerii auto, 125 de concesionari au intrat deja în program, în timp ce 18 au fost respinşi. Pe lista celor respinşi se află şi companii precum M Car Trading, importatorul Mitsubishi pe piaţa locală, parte a Ţiriac Holdings, pe motiv că în certificatul constatator nu figurează punctele de lucru pe care se solicită validarea şi nu s-a depus traducerea legalizată în română a actului doveditor al calităţii de distribuitor, acesta fiind în limba engleză. De asemenea, nici Trust Motors, importatorul Peugeot, controlat de omul de afaceri Gheorghe Dolofan, nu a fost validat în cadrul programului, conform datelor AFM. Cazierul judiciar al reprezentantului legal nu a fost depus la dosar, iar cererea de validare nu are completat punctul de lucru. Din motive similare nu au fost validaţi nici dealerul Autoworld din Cluj care comercializează mărcile VW şi Audi sau Nurvil din Râmnicu Vâlcea.

În condiţiile în care anul trecut 40% din vânzările de autoturisme s-au realizat prin programul de casare, vânzările unui dealer sau importator pot fi puternic influenţate de participarea sau lipsa în cadrul programului.

Cu toate că programul încă nu a demarat efectiv, pe internet deja au apărut primele anunţuri de cumpărări sau vânzări de tichete "Rabla" 2012. Spre exemplu, în timp ce preţurile de vânzare sunt de 2.000 - 2.300 de lei per tichet, clienţii care au dat anunţuri de cumpărare sunt dispuşi să plătească cel mult 1.500 de lei pentru un voucher. Prin programul Remat, în ultimii doi ani s-au casat aproape 306.000 de maşini uzate şi s-au achiziţionat circa 101.800 de autoturisme noi, din care 40.300 de automobile Dacia.

În ianuarie aproape nicio maşină nu a fost cumpărată de o persoană fizică, iar în februarie doar câteva sute, potrivit jucătorilor din auto, care până acum s-au bazat doar pe firme care continuă să achiziţioneze flote.

Cu toate că dealerii deja şi-au pierdut răbdarea în martie şi au lansat oferte precum "reduceri cât trei tichete remat", acum aceste discounturi pot fi cumulate cu cel de 2.700 de euro pentru a se ajunge la aproape 6.000 de euro, echivalentul unui discount de aproximativ 30%.

În ceea ce priveşte preferinţele clienţilor - "De obicei modelele din clasa mini, mică şi compactă sunt cele mai căutate prin programul REMAT", spune Cătălin Manta, country manager al Chevrolet România. Din acest motiv, cei de la Chevrolet au în plan campanii pentru Spark, Aveo şi Cruze.

Vânzările de maşini au revenit "pe plus" în luna februarie potrivit jucătorilor din piaţa auto, la un nivel de 4.540, în creştere cu aproape 20% faţă de perioada similară a anului trecut. Creşterea vine în contextul în care nici în februarie anul trecut nu a fost în funcţiune vreun program "Rabla".

Executivul a aprobat abia la mijlocul lunii martie programul "Rabla" 2012, dar cu un buget suficient numai pentru 30.000 de tichete, suficiente însă numai pentru 10.000 de maşini - în condiţiile în care media din ultimii doi ani a fost de aproape trei tichete pentru fiecare maşină nouă cumpărată în cadrul programului. Spre comparaţie, în 2010 s-au casat aproape 190.000 de maşini mai vechi de zece ani, iar în 2011 aproape 120.000. Potrivit jucătorilor din piaţă, pentru a nu înregistra încă un declin al vânzărilor de maşini, şi în 2012 ar trebui ca statul să majoreze numărul tichetelor cel puţin până la 120.000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO