Eveniment

Procedurile de declansare a falimentului au fost simplificate

29.04.2003, 00:00 18

Legea 64/1995 privind procedura procedura reorganizarii si lichidarii judiciare a fost modificata si completata printr-un proiect de lege, aprobat in ultima sedinta de guvern, care introduce prevederi suplimentare in ceea ce priveste inceperea procedurii de faliment al unei societati.
Modificarile vizeaza atat procedura de reorganizare judiciara si a falimentului, dar si executarea silita si controlul asupra  administratorilor si a lichidatorilor.
Astfel, referitor la procedura de reorganizare judiciara si a falimentului, proiectul propune:
* Reducerea termenului de introducere a recursului impotriva hotararilor judecatorului sindic de la 15, la 10 zile;
* Conferirea caracterului irevocabil unora dintre incheierile judecatorului sindic, cum sunt cele prin care se solutioneaza contestatiile la hotararea adunarii creditorilor de desemnare a administratorului sau cele prin care judecatorul sindic se pronunta asupra propunerilor administratorului de indeplinire a unor acte care depasesc conditiile normale de desfasurare a activitatii;
* Introducerea citarii prin publicitate, in cazul recursului declarat impotriva hotararilor judecatorului sindic;
* Eliminarea participarii grefierului la sedintele  adunarii creditorilor.
Actul normativ mai prevede infiintarea, in termen de 6 luni de la intrarea sa in vigoare, a  unui buletin editat de catre fiecare oficiu de pe langa tribunal in care vor fi clar precizate procedurile de reorganizare judiciara si faliment si in care vor fi publicate toate citatiile si notificarile actelor de procedura.
O alta serie de schimbari vizeaza crearea un echilibru intre procedura reorganizarii judiaciare si cea a falimentului, cele mai importante fiind urmatoarele:
* Reducerea cuantumului valorii creantelor rezultate din raporturi comerciale sau fiscale pentru care poate fi  introdusa cererea de deschidere a procedurii de la 5.000 euro la 3.000 euro;
* Introducerea unor provederi potrivit carora cuantumul valorii creantelor - de sase salarii medii pe economie, sau, dupa ca, de 3.000 de euro - nu privesc fiecare creanta in parte, ci valoarea insumata a creantelor;
* Reducerea cuantumului cautiunii pe care creditorul poate fi obligat de catre judecatorul sindic sa o depuna, de la 30%, la 10% din valoarea creantelor;
* Crearea posibilitatii de intrare directa in faliment a debitorilor a caror situatie concreta nu permite reorganizarea, situatie evidentiata printr-un rapot intocmit de de administrator si votat de adunarea creditorilor in prima sedinta a acesteia;
* Reducerea categoriilor de persoane care pot propune un plan de reorganizare;
* Reducerea termenului de executare a planului de redorganizare de la maxim 3 ani, la maxim 2 ani;
* Inceperea lichidarii bunurilor de la data definitivarii inventarierii acestora de catre lichidator si nu dupa definitivarea tabelului consolidat al creantelor cum se prevede in prezent;
* Incriminarea bancrutei simple care cosnta in neintroducerea sau introducerea tardiva de catre debitorul aflat in insolvanta a cererii de deschidere a procedurii;
* Incriminarea refuzului debitorului de a pune la dispozitia judecatorului sindic, administratorului sau lichidatorului judiciar, in conditiile prevazute de lege, a documentelor si informatiilor obligatorii stabilite de lege, sau impiedicarea acestor organe, cu rea credinta, sa intocmeasca documentatia respectiva.
Proiectul mai propune abrogarea dispozitiilor legale cuprinse in acte normative speciale, care prevad expres posibilitatea continuarii procedurilor de executare silita individuala in paralel cu procedura reorganizarii judiciare si a falimentului. Potrivit guvernului, aceste prevederi conduc la prelungirea si la aparitia disfunctionalitatilor in derularea procedurii prevazute in Legea 64/1995.
Actul normativ mai prevede ca administratorii sau lichidatorii pot beneficia de sprijinul fortelor de ordine, asemenea executorilor judecatoresti. In plus, judecatorul sindic a fost degrevat de atributiile administrativ - manageriale in cadul procedurii reorganizarii judiciare si a falimentului.
In plus, procedura reorganizarii judiciare si a falimentului se va putea aplica si societatilor agricole.



Orice creditor care detine una sau mai multe creante certe, lichide si exigibile poate introduce la tribunal o actiune impotriva unui debitor care, pentru o perioada de cel putin 30 de zile, a incetat platile.



Valoarea creantelor rezultate din raporturi comerciale sau fiscale in baza carora creditorul poate introduce o cerere de deschidere a procedurii de faliment a debitorului a fost redusa de la 5.000 euro la 3.000 euro.



La cererea debitorului, tribunalul ii poate obliga pe creditorii care au introdus cererea sa depuna, o cautiune de cel mult 10% din valoarea creantelor, si nu de 30% cat era prevazut pana in prezent.



Actul normativ confera caracter irevocabil hotararilor judecatorului-sindic prin care se solutioneaza contestatiile prezentate la hotararile adunarii creditorilor de desemnare a administratorilor.



Legea da posibilitatea initierii directe a procedurii de faliment al debitorilor a caror situatie nu permite inceperea procesului de reorganizare si reducerea de la cel mult 3 ani la maxim 2 ani a termenului de executare a planului de reorganizare.



In termen de 6 luni de la intrarea legii in vigoare, se va infiinta un buletin editat de catre fiecare oficiu de pe langa tribunal in care vor fi precizate procedurile de reorganizare judiciara si faliment si in care vor fi publicate toate citatiile si notificarile actelor de procedura.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO