Eveniment

Plata defalcată a TVA: Joi se publică procedura pe site-ul Ministerului Finanţelor. “Sunt probleme cu personalul şi sistemul IT”

„În cursul acestei zile va fi publicată pe site-ul Ministerului Finanţelor procedura, iar ANAF va trebui să o aplice cât mai lin şi să înlăture problemele care pot interveni. ANAF este bine pregătit şi nu vor fi probleme în implementarea Ordonanţei 23. Dacă vor fi, cu siguranţă că le vom îndrepta”, a declarat joi, 21 septembrie, Daniel Anghel, vicepreşedinte al ANAF, într-o conferinţă dedicată plăţii defalcate a TVA.

Acesta a recunoscut că: „Sunt probleme legate de personal, de pregătirea colegilor noştri şi de sistemul IT”.

Reprezentanţii ANAF prezenţi la conferinţă au explicat că, în cazul în care companiile optează de la 1 octombrie pentru plata defalcată a TVA, acestea vor beneficia de facilităţi doar prin simpla notificare că doresc să introducă acest sistem în avans.

Plata defalcată a TVA devine operaţională în România, în mod opţional de la 1 octombrie şi obligatoriu de la 1 ianuarie 2018. Prioritară pentru companii va fi din acest moment adaptarea sistemelor IT şi rezolvarea dificultăţilor de flux de numerar determinate de noul mecanism pentru TVA. În plus, companiile ar trebui să se pregătească, în măsura în care acest lucru este posibil, şi pentru posibile blocaje la nivelul Trezoreriei şi al ANAF.

„Potrivit unui studiu efectuat de PwC la solicitarea Comisiei Europene, referitor la fezabilitatea implementării unui astfel de sistem, mediul de afaceri ar avea nevoie de mai mult timp pentru a se pregăti pentru trecerea la noua modalitate de plată a TVA, estimările fiind între 2 şi 4 ani pentru o tranziţie optimă, care să nu cauzeze dificultăţi companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul echipei PwC pentru Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.

Trecerea la plata defalcată, una dintre cele mai mari schimbări din ultimii ani în ce priveşte TVA, presupune că sectorul privat trebuie să se pregătească în ultimele trei luni ale anului, interval în care implementarea este opţională, pentru a face ajustările necesare.

Posibile dificultăţi pentru companii la implementarea plăţii defalcate a TVA:

- actualizarea sistemelor ERP si modificarea procedurilor interne de lucru

- costuri de personal

- monitorizarea plăţilor şi transferurilor

- evidenţierea separată a tranzacţiilor in conturi dedicate de TVA si verificarea acestora de către autorităţi

- costuri cu prefinanţarea TVA.

“Impactul negativ ar putea fi atenuat semnificativ printr-o funcţionare eficientă a ANAF şi a Trezoreriei, astfel încât companiile să aibă acces la banii din contul de TVA rapid şi cu formalităţi minime. Mediul privat este sceptic în această privinţă, întrucât situaţia infrastructurii IT a Fiscului, învechită şi suprasolicitată, este de notorietate, iar implementarea plăţii defalcate a TVA ar putea fi unul dintre cele mai complexe proiecte din ultima perioadă”, a declarat Daniel Anghel.

Trezoreria va administra speciale deschise automat pentru fiecare plătitor de TVA, în timp ce ANAF va fi responsabilă de aprobarea solicitărilor de transfer de bani din contul de TVA către un alt cont al titularului. Transferul ar trebui aprobat într-un termen de cel mult trei zile lucrătoare.

“Autorităţile au gândit şi un sistem de stimulente pentru a convinge cât mai multe firme să intre în sistemul de plată defalcată încă din perioada opţională, facilităţi la impozitul pe profit şi scutiri la penalităţile pentru sume restante datorate ca TVA la 30 septembrie, însă rămâne de văzut în ce măsură vor avea succes. În schimb, nivelul sancţiunilor contravenţionale pentru cei care greşesc este unul de luat în considerare, întrucât, de exemplu, pentru sumele virate de către cei care pică sub incidenţa legii într-un alt cont decât cel de TVA aceste sancţiuni pot ajunge chiar şi la 50% din sumele respective. Or, o asemenea sancţiune nu doar că ar putea genera probleme semnificative unei companii, dar ar trebui cel puţin diminuată de către instanţele de judecată, pentru a fi proporţională. Şi, desigur, rămâne de văzut cum anume autorităţile vor reuşi să aplice acest mecanism în ansamblul său şi să respecte termenele obligatorii pe care legea pe prevede în sarcina lor, a căror încălcare ar putea de asemenea conduce la creşterea numărului de litigii şi, nu în ultimul rând, la solicitarea de dobânzi de către contribuabili pentru asemenea întârzieri”, a declarat Dan Dascălu, avocat partener D&B David şi Baias.

AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.