Eveniment

Pe ce se sprijina de fapt bugetul pe 2008

Pe ce se sprijina de fapt bugetul pe 2008

Click pentru imaginea marita

27.07.2007, 19:11 19

Bugetul pe 2008 prezentat de ministrul finantelor este unul al recordurilor: cele mai mari venituri si cele mai mari cheltuieli. Care sunt bazele macroeconomice ale acestor cresteri?
Tocmai estimarea unor venituri si programarea unor cheltuieli record, mult peste realizarile ultimilor 17 ani, este principala problema a autoritatilor: daca nu ies calculele cresterii economice, ale numarului de salariati si salariilor, tot bugetul poate fi dat peste cap.
La fel s-ar putea intampla si in cazul in care Romania nu atrage fondurile europene de peste 3 miliarde de euro, deja cuprinse in prima schita de buget.
Conform datelor furnizate ZF de catre Finante, schita bugetului pe 2008 si cadrul bugetar general pe 2009-2011 se sprijina pe estimarile de crestere economica si de reducere a inflatiei publicate de Comisia Nationala de Prognoza (CNP).
Astfel, bugetul pe 2008 a fost construit pe baza unei cresteri economice (a Produsului Intern Brut) de 6,3%, luand in calcul o inflatie de 3,5%, o crestere a consumului de 8,3% si a investitiilor de 13%, ambele in termeni reali.
Si in perioada urmatorilor ani (pana in 2011, fundamentarea bugetului pe 2008 incluzand estimarile bugetare pe urmatorii 4 ani), cresterea economica medie va fi de circa 6%, investitiile (formarea bruta de capital fix) vor creste cu 11,5% iar consumul - cu circa 8%.
Numarul de salariati va creste cu 1,7% anul viitor (peste 100.000 de angajati in plus) si cu cel putin 1% pana in 2011, pe fondul cresterii gradului de ocupare a fortei de munca active, estimeaza Finantele, pe baza datelor CNP. Rezultatul cadrul macroeconomic va fi cresterea continua a veniturilor fiscale (colectate de ANAF) cu un punct procentual in 2008 si cu cate jumatate de procent in anii viitori, spun Finantele.
Marea surpriza a bugetului pe anul viitor este ca bugetul de pensii nu va mai avea nevoie de o subventie de un miliard de euro de la bugetul de stat pentru a sustine cresterea cu 43% a pensiilor, conform unor calcule anterioare.
Una dintre masurile-cheie ale bugetului pe anul viitor va fi reducerea cu sase puncte procentuale a contributiilor de asigurari sociale (CAS), care va fi operata in trei trepte.
Prima reducere va fi de trei puncte procentuale si va fi operata inca de la 1 ianuarie, conform schitei de buget prezentate de ministrul economiei si finantelor Varujan Vosganian in Guvern.
Celelalte reduceri vor totaliza inca trei puncte procentuale si vor fi operate dupa jumatatea anului.
De aceasta reducere vor beneficia in primul rand angajatorii, pentru care contributiile sociale se vor diminua cu 4,5%. De asemenea, reducerea va viza toate bugetele de asigurari sociale de stat: cel de pensii, de sanatate, de somaj.
Cat priveste fondurile europene, bugetul pe 2008 estimeaza ca Romania ar putea atrage finantari comunitare de peste 3 miliarde de euro, adica 2,68% din PIB, pe care le va cofinanta cu fonduri de 1,6% din PIB, prinse in buget ca si cheltuieli.
La nivelul anului viitor, deficitul bugetar este estimat la 2,7% din PIB, fata de un plafon de 2,8% stabilit pentru anul acesta. Finantele spun ca deficitul pe 2008 va fi finantat in primul rand de pe piata interna si doar in completare de pe pietele externe, in principal prin emisiunea de titluri de stat pe termen mediu si lung.
Intentiile Finantelor vizeaza cresterea lichiditatii pietei titlurilor de stat prin continuarea emisiunilor de tip benchmark, cu maturitati de 3, 5 si 10 ani. Ulterior, unele maturitati ar putea fi crescute chiar si peste aceste praguri, pentru a veni in intampinarea cererii din partea fondurilor private de pensii obligatorii, care vor plasa o buna parte din active in astfel de instrumente.
Per total, la finalul acestui an, datoria publica totala (interna si externa) va ajunge la circa 20% din PIB, dupa mai multi ani de scadere continua. La sfarsitul lui 2006, datoria publica reprezenta circa 18% din PIB.


Deficit bugetar de 0,18% din PIB la sase luni

Bugetul general consolidat a trecut in luna iunie pe deficit, diferenta negativa intre venituri si cheltuieli reprezentand 0,18% din PIB dupa primul semestru, au declarat surse din Ministerul Economiei si Finantelor (MEF). La finele lunii mai, executia bugetara a indicat un excedent de 0,16% din PIB (606,7 milioane de lei), rezultat din venituri de 47,75 miliarde de lei si cheltuieli de 47,15 miliarde de lei. Veniturile colectate in perioada ianuarie-iunie pe cele cinci mari componente ale bugetului general consolidat au insumat 55,34 miliarde de lei, in urcare cu 17,78% fata de aceeasi perioada a anului 2006, doar taxele vamale mentinandu-se sub incasarile de anul trecut. Cresteri de venituri au fost consemnate la toate cele cinci bugete, respectiv la bugetul de stat, bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor pentru somaj si bugetele locale, potrivit datelor MEF. De la inceputul anului, doar in lunile martie si iunie cheltuielile au devansat veniturile. La prima rectificare bugetara din acest an, in luna iunie, Guvernul a mentinut plafonul de deficit bugetar la 2,8% din PIB, nivel prevazut pentru intregul an. Comisia Europeana a avertizat, insa, ca deficitul va fi de 3,2% din PIB la sfarsitul anului, conform metodologiei europene, daca nu vor fi luate masuri.


Disectie pe buget
CAS se vor reduce in 2008 cu 6 puncte procentuale, din care 3 puncte la inceputul anului. Din cele 6 puncte, 4,5 puncte vor fi reduse de la contributiile platite de angajator.
Romania ar putea primi fonduri europene de 2,68% din PIB, pe care le va cofinanta cu sume de 1,6% din PIB.
Pensiile de stat vor creste cu cate 43% in 2008 si 2009 si vor fi indexate doar cu rata inflatiei in perioada 2010-2011.
Veniturile bugetare colectate pe Fisc vor creste cu un punct procentual din PIB in 2008 si cu 0,5 puncte pe an in perioada 2009-2011.
Finantele estimeaza cresterea veniturilor din concesiuni si rente, dar si din TVA (pe seama "unei mai bune colectari").
Deficitele bugetare de anii viitori (2,7% din PIB in 2008) vor fi finantate preponderent prin emisiuni de titluri de stat destinate pietei interne.
Tot mai multe emisiuni de titluri de stat vor fi de tip benchmark, pe 3, 5 si 10 ani, maturitatile urmand sa fie extinse.
Datoria publica totala va fi de circa 20% din PIB la finalul anului 2007.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO