Eveniment

Ministrul transporturilor: Proiectele de autostrada au fost supraestimate de autoritati

Ministrul transporturilor: Proiectele de autostrada au fost supraestimate de autoritati

Click pentru imaginea marita

10.07.2008, 18:16 60

O autostrada nu poate fi finalizata mai repede de 5 - 6 ani, in conditiile in care exproprierile, devierea utilitatilor si acordul de mediu intarzie procesul de executie.
Cele mai mari probleme cu care se confrunta autoritatile in dezvoltarea unui proiect major de infrastructura sunt procedurile de expropriere a terenului, descarcarile arheologice si obtinerea acordului de mediu, care intarzie inceperea proiectului cu circa trei ani, potrivit lui Ludovic Orban, ministrul transporturilor, care a inaugurat de la inceputul mandatului (mai 2007) circa 51 de kilometri de autostrada.
Acesta este si cazul autostrazii Cernavoda - Constanta, cu o distanta de 50,8 kilometri, unde lucrarile vor incepe la sfarsitul anului 2008, cand trebuiau sa fie deja finalizate, potrivit unui anunt facut de Gheorghe Dobre, unul din fostii ministri ai Transporturilor, in noiembrie 2005. Anuntul nu este cunoscut insa de Ludovic Orban, care afirma ca estimarea nu era realista.
Semnarea contractelor pentru adjudecarea castigatorului pentru autostrada Cernavoda - Constanta, in care se vor investi 354 de milioane de euro, va fi facuta in perioada 28 - 31 octombrie. Durata de realizare a autostrazii va fi de 24 de luni, cu o perioada de garantie de 24 de luni. Printre proiectele cu finalizare intarziata se numara si autostrada Bucuresti - Ploiesti, impartita in doua tronsoane - kilometrii 0-19 si 19-62.
"Nu pot sa dau un termen exact pentru momentul in care se vor finaliza lucrarile la primul tronson de la Bucuresti - Ploiesti din cauza procesului indelungat de expropriere si a ritmului greoi de lucru al constructorilor. Consortiul (n.r. - Pizzarotti-Tirena Scavi) care construieste primul tronson, intre km 0 si 19,5, a avut nevoie de sase luni pentru a-si amenaja santierul", afirma Orban.
Lucrarile la primul tronson din Bucuresti - Ploiesti au fost incepute in luna iulie a acestui an, in timp ce constructia celui
de-al doilea tronson a fost demarata in mai 2007 si va fi finalizata in a doua jumatate a anului 2010. La acest proiect a fost schimbata solutia tehnica, prin realizarea de trei benzi pe sens intre kilometrul 7 si 41.
"Au fost finalizate circa 70% din exproprieri, insa suntem blocati in padurea Surlari si in zona unor lacuri concesionate de privati, precum si in localitatile Stefanesti si Moara Vlasiei, care nu au inclus autostrada in planul urbanistic general", afirma Orban.
Cea mai mare problema a autoritatilor sunt exproprierile, printre proiectele cele mai afectate fiind autostrada Bucuresti - Brasov, proiect in valoare de peste 1,5 miliarde de euro, si autostrada Transilvania, in care se vor investi peste 2,2 mld. euro.
"In Romania, proprietatea este foarte faramitata, fiind de 20 de ori mai multi proprietari decat inainte de '89. De exemplu, sunt proprietati funciare care nu au fost intabulate la cadastru, au fost notificate si nu sunt solutionate, sunt in proces sau se afla intr-un proces de mostenire. Am depus un proiect de lege la parlament pentru simplificarea procedurilor de expropriere inca de anul trecut, insa se afla in stand-by", explica Orban.
De altfel, anul acesta vor fi livrati in total doar 25 de kilometri, care apartin autostrazii Transilvania. Compania americana Bechtel, constructorul autostrazii, va ajunge la sfarsitul anului la incasari de circa 700 de milioane de euro de la intrarea pe piata locala, in conditiile in care compania lucreaza in prezent la doua tronsoane - Turda - Gilau si Suplacu de Barcau - Bors - cu o distanta de circa 90 de kilometri.
Un alt factor care incurca lucrarile de infrastructura sunt descarcarile arheologice (eliberarea terenului de obiectele arheologice). "Reprezentanti de la Muzeul de Istorie si arheologi fac foraje si daca descopera un vestigiu arheologic, sapa pana curata locul. In plus, acordul de mediu pentru realizarea unui proiect major de infrastructura dureaza intre sase luni si un an si jumatate, pentru ca asa este procedura reglementata prin lege, iar devierea utilitatilor este un alt proces care impiedica finalizarea lucrarilor", afirma ministrul transporturilor. Romania are in prezent circa 271 de kilometri de autostrada.

Cum se pregateste o autostrada. Spre exemplu, in cazul autostrazii Timisoara - Arad, proiect in valoare de 270 de milioane de euro, lucrarile de constructie vor incepe la sfarsitul anului, la trei ani dupa derularea studiului de fezabilitate. "La proiectul de autostrada Timisoara - Arad studiul de fezabilitate a fost realizat in 2005-2006, iar finantarea a fost obtinuta in 2007. Ulterior s-a realizat proiectarea si procedura de licitatie. Lucrarile de constructie vor fi incepute la sfarsitul anului si se vor derula pe o perioada de 24 de luni", spune Orban.
In aceste conditii, care sunt solutiile pentru urgentarea proiectelor? "Aplicarea contractului cu toate clauzele, respectarea graficului de executie si verificarea modului in care se lucreaza sunt principalele metode care trebuie aplicate pentru finalizarea la timp a unui proiect", spune Orban. In timpul mandatului sau, Orban a livrat 51 de kilometri de autostrada, reprezentand tronsonul Drajna - Fetesti si centura ocolitoare a orasului Pitesti.
"Cand am devenit ministrul transporturilor in mai 2007 am gasit lucrarile la centura Pitesti la 53%, desi se lucra deja de trei ani, iar restul a fost finalizat in sase luni. Tot in mandatul meu a fost inaugurat tronsonul de autostrada Drajna - Fetesti", afirma ministrul transporturilor.
Lucrarile la centura ocolitoare a Pitestiului au fost realizate de asocierea Astaldi - Italstrade, pentru un contract cu o valoare de 121 milioane euro, fara TVA, la care se adauga 45,2 milioane euro, reprezentand calculul pentru inflatie.
Guvernul Tariceanu a anuntat la inceputul lui 2006 ca va finaliza 260 de kilometri de autostrada pana la sfarsitul lui 2008, insa va livra doar 135 de kilometri, in conditiile in care lucrarile la autostrada Bucuresti - Brasov sunt in intarziere fata de graficul anuntat in urma cu doi ani.

100 km in patru ani
Ce s-a angajat guvernul Tariceanu in 2005 sa faca pana la finele anului 2008
Bucuresti-Brasov - 169,5 km (in executie)
Centura ocolitoare Sibiu - 15 km (in executie)
Variante de ocolire: Ploiesti Vest, Bucuresti DN 7 - DN1A - DN1 - DN2, Cluj Est, Bistrita (71 km) (in executie)
Lehliu-Drajna - 41,5 km (finalizat in mandatul lui Radu Berceanu - 2006 - aprilie 2007)
Drajna-Fetesti- 36 km (finalizat in mandatul lui Ludovic Orban - mai 2007 - in prezent)
Fetesti-Cernavoda - 18 km (finalizat in mandatul lui Radu Berceanu)
Centura ocolitoare Pitesti - 15 km (finalizat in mandatul lui Ludovic Orban)

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO