Eveniment

Incasarile bugetare peste asteptari metin deficitul la 0,2% din PIB

14.10.2004, 00:00 34

Bugetul de stat a incasat peste un miliard de euro din impozitarea profiturilor companiilor in primele opt luni ale acestui an, adica aproape tot atat cat in intreg anul trecut.
Ministerul Finantelor pune aceasta majorare a veniturilor pe seama cresterii economice peste asteptari (6,6% in semestrul I 2004), dar si a dublarii cotei de impozitare aferente profitului brut obtinut din activitati de export, de la 12,5% la 25% incepand de la 1 ianuarie 2004. Iar exporturile chiar au reusit o crestere importanta a incasarilor, cu 20% fata de primele opt luni ale lui 2003.
Veniturile din impozitul pe profit au insumat 45.027 miliarde lei, cu 53,2% peste nivelul din perioada corespunzatoare de anul trecut.
Majorarea veniturilor bugetare a avut ca sursa importanta si taxa pe valoarea adaugata, in conditiile in care consumul populatiei a inregistrat o crestere de 9% in prima jumatate a anului.
Astfel, TVA a adus la buget o suma de 105.298 miliarde lei, nivel superior cu 25% realizarilor din intervalul ianuarie - august 2003. O suplimentare cu aproape 40% se regaseste la platile catre buget rerprezentand accize, cu un total de 49.718 miliarde lei. Aceasta din urma crestere s-a datorat majorarii cursului lei/euro cu 13,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului 2003, dar si majorarii accizelor la unele produse petroliere, tutun, alcool etilic si bauturi alcoolice, precum si impunerii obligativitatii platii accizelor la uleiurile minerale inainte de livrarea acestora.
De asemenea, contributiile la asigurari sociale au consemnat o majorare cu 19%, in termeni nominali, desi au fost afectate de masurile de reducere a cotelor de contributii, dar si-au redus ponderea din PIB cu 0,1 puncte procentuale.
Taxele vamale incasate s-au ridicat la 9.842,0 miliarde lei, fiind mai mari decat cele realizate in anul precedent in aceeasi perioada cu 24%. Cresterea incasarilor a fost favorizata de ascensiunea volumului importurilor cu 23,3% in opt luni.
In aceste conditii, deficitul bugetului general consolidat a fost la sfarsitul lunii august de 4.038,2 miliarde lei (circa 98 milioane de euro), reprezentand numai 0,2% din produsul intern brut.
Totusi, s-au inregistrat solduri negative la bugetul asigurarilor sociale de stat (in suma de 2.627,4 miliarde lei), gradul de realizare a veniturilor fiind de 63,4%, respectiv 65,9% la cheltuieli;
La bugetul fondului de asigurari sociale de sanatate (in suma de 1.802,2 miliarde lei), diferenta dintre gradul de realizare la venituri si cheltuieli a fost de 1,8 puncte procentuale.
In luna august, diferenta dintre cheltuielile si veniturile inregistrate la bugetul consolidat (bugetul de stat, bugetele locale, bugetele asigurarilor sociale, fonduri speciale, datoria publica) s-a majorat cu 1.107,4 miliarde lei.
Cheltuielile de la bugetul de stat s-au majorat, in numai o luna, cu 2.322 miliarde lei mai mult decat veniturile. .
Fata de estimarile anuale, veniturile colectate la bugetul general consolidat in primele opt luni reprezinta 66,2% din total, respectiv 452.450,9 miliarde lei.
Comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, veniturile bugetare s-au majorat cu 26,4%, respectiv cu 0,9 puncte procentuale din PIB. Un castig de 0,8 puncte din PIB a fost adus numai de veniturile fiscale.
Cheltuielile bugetului general consolidat au totalizat 456.489,1 miliarde lei, in crestere cu 23,1% in termeni nominali si cu 9,3% in termeni reali.



Pierderi de venituri compensate cu cresteri de accize
Daca reducerile de impozite angajate de actualul guvern pentru anul fiscal 2005, incepand cu diminuarea impozitului pe profit pana la 19%, vor provoca pierderi prea mari de venituri pentru bugetul de stat, Ministerul Finantelor va trece la o majorare accelerata a accizelor, operata la 1 martie 2005 in loc de 1 iulie 2005, potrivit unui angajament asumat recent in fata FMI.
Romania a convenit cu autoritatile de la Bruxelles, in cadrul negocierilor pentru capitolul 10 - Impozitarea, sa majoreze gradual, nivelul accizelor, pana la atingerea cotei minime prevazute in legislatia comunitara.
Cresterile sunt prevazuite sa aiba loc la jumatatea fiecarui an, pana in anul 2006, pentru alcool si bauturi alcoolice, benzine si motorine. In ceea ce priveste tigaretele, Romania a obtinut o perioada de tranzitie de trei ani, astfel incat accizele pentru acestea vor atinge nivelul minim din UE la 1 iulie 2009.
Modificarile Codului fiscal, care vor intra in vigoare la 1 ianuarie 2005, includ diminuarea impozitului pe profit, reducerea contributiilor pentru asigurarile sociale si scaderea cotelor de impozit pe venit.
Potrivit documentelor publicate de FMI dupa prima evaluare a acordului stand-by cu Romania, aprobata de conducerea Fondului in luna septembrie, pierderea neta de venituri bugetare determinata de reforma fiscala este de 0,5% din PIB, luand ca baza veniturile potentiale programate pentru 2005 fara modificari de taxare.
Dupa cea de-a doua rectificare bugetara din acest an, veniturile bugetare totale au fost prognozate la 30,7% din PIB, iar veniturile din taxe la 28,8%. Nivelul sumelor incasate din impozite urma sa avanseze la 29,1% din PIB, in contextul mentinerii nivelului de taxare.
Insa, ca efect al reformei fiscale, proiectul de buget pentru 2005 prevede un nivel al veniturilor fiscale de 28,6% din PIB. Cea mai mare scadere, de 0,5 puncte, este prevazuta la impozitul pe profit, care va aduce incasari de 2,4% din PIB. Sumele din taxele pe salarii vor scadea cu 0,1 puncte, la 3% din PIB, iar cele din asigurari sociale se vor restrange cu 0,2 puncte, la 9,4% din PIB. In schimb, veniturile din accize se vor majora cu 0,3 puncte, la 3,8% din PIB.
Potrivit raportului FMI, veniturile bugetare de anul viitor vor fi influentate pozitiv si de eliminarea cotei reduse de impozit pe profitul firmelor exportatoare, care a produs deja efecte pozitive in acest an.
Pentru a preveni alte riscuri, autoritatile romane s-au abtinut sa introduca o cota redusa de TVA si sa monitorizeze cu atentie evolutia veniturilor.
Deficitul bugetar estimat pentru 2004 a fost redus de doua ori, de la 3% din PIB la 2,1% din PIB si ulterior la 1,6% din PIB. Potrivit FMI, autoritatile de la Bucuresti au prognozat, dupa prima rectificare, ca veniturile in surplus ar putea permite reducerea deficitului la 1,1% din PIB.
Oficialii de la Bucuresti au dorit insa sa aloce 0,5% din PIB pentru cheltuieli, dar s-au angajat ca orice alte venituri suplimentare la buget sa fie utilizate pentru reducerea deficitului.
Bugetul de anul viitor, care ar putea fi aprobat de Guvern in sedinta de joi, prevede un deficit bugetar de 1,5% din PIB.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO