Eveniment

Grecu: Daca am fi expropriat in 2005, Centura Capitalei ne-ar fi costat 5 mil. euro, nu 300 mil. euro

Grecu: Daca am fi expropriat in 2005, Centura Capitalei ne-ar fi costat 5 mil. euro, nu 300 mil. euro
09.11.2007, 22:03 41

"Cinci milioane de euro ne-ar fi costat in 2005 exproprierile pentru Centura Bucuresti in timp ce acum ar putea costa 300 de milioane de euro", a declarat ieri Mihai Grecu, director general al Companiei Nationale a Autostrazilor si Drumurilor Nationale din Romania (CNADNR), in cadrul seminarului de infrastructura "Viitorul infrastructurii in Europa Centrala si de Est".
Una dintre principalele probleme ale dezvoltarii infrastructurii rutiere din Romania este dificultatea cu care se fac exproprierile necesare pentru dezvoltarea noilor drumuri. O parte dintre actualele proiecte de autostrazi au fost pornite cu ani in urma insa nu au fost implementate, ele fiind acum depasite.
El a adaugat in acelasi timp ca dezvoltarea unui proiect de infrastructura rutiera este un proces complex, cu mai multe etape, esecul oricarei etape insemnand esecul intregului proiect.
"De multe ori se da vina pe constructori desi vina apartine in unele cazuri si consultantilor si proiectantilor, care nu fac bine studiile necesare lucrarii", a spus Grecu.
CNADNR are bani sa dezvolte infrastructura rutiera, dupa cum apreciaza Grecu, cele mai multe probleme aparand din cauza procesului greoi de expropriere si a lipsei fortei de munca necesare dezvoltarii de proiecte fezabile.
Lipsa unui personal calificat nu este insa numai problema Romaniei, ci a intregii Europe. "Problema lipsei unei forte de munca bine calificate este prezenta si in statele vest-europene", a declarat Bernard Nauta, consilier financiar in cadrul Deloitte.
Problema extinderii infrastructurii nu se aplica numai la reteaua de drumuri, ci si la cea de cale ferata, unde infrastructura de baza nu permite transportul de mare viteza cu trenul, desi CFR detine locomotive si vagoane care se pot deplasa si cu 200 de kilometri pe ora. "Inainte de 2025 nu vom avea in Romania tren de mare viteza (de peste 200 km/h, n.r.)", a declarat Constantin Onoiu, directorul directiei proiecte in cadrul CFR Infrastructura.
"Din nefericire, alocarile bugetare de la inceputul anilor '90 pana azi au favorizat dezvoltarea infrastructurii rutiere si nu a celei de cale ferata", a adaugat el. In perioada 2007-2013 CFR poate beneficia de fonduri europene in valoare totala de 1,5 mld. euro pentru extinderea sau reabilitarea infrastructurii de cale ferata.
Fenomenul inregistrat in cazul CFR Marfa, de pierdere a cotei de piata in favoarea camioanelor, este intalnit si in cazul CFR Calatori, care are drept concurenta transportul cu masinile private si autobuzele.
CFR Calatori spune ca nu poate concura la modul serios cu infrastructura rutiera atat timp cat compania de transport plateste o taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) de trei euro pe km de cale ferata, in timp ce soferii nu platesc nimic pentru drumuri. "Este greu sa convingi clientii sa foloseasca trenul in defavoarea masinii personale atat timp cat pe drumurile din tara se circula gratuit, in timp ce noi platim taxe pentru fiecare kilometru facut. Acest lucru este valabil mai ales in cazul transportului de marfa", a declarat Adrian Vlaicu, directorul departamentului de marketing al CFR Calatori.
Daca pana la inceputul anilor '90 CFR era lider detasat al transportului de pasageri si de marfuri, odata cu cresterea exploziva a parcului auto, compania de stat a predat pozitia de lider transportului rutier.
Fenomenul este caracteristic de altfel intregii Europe in ultimii ani, UE propunand o serie de programe prin care sa "reintoarca" pasagerii pe calea ferata, atat din motive de protectie a mediului, cat si a sigurantei in transport.
Printre aceste masuri se numara si o mai buna protectie a consumatorului fata de serviciile companiilor de transport pe calea ferata.
Vlaicu a precizat de asemenea ca din primavara anului viitor biletele CFR vor putea fi achizitionate de la toate agentiile de turism care vor folosi platforma de tranzactionare on-line a biletelor CFR. Daca in cazul agentiilor de voiaj comisionul perceput este de circa 9%, pentru agentiile de turism acesta va fi mai mic, dupa cum afirma Vlaicu.
In 2006 si 2007 CFR Calatori a beneficiat de un buget de investitii de circa 560 de milioane de euro, dintre care 266,6 mil. euro anul acesta.
victor.rotariu@zf.ro
Mihai Grecu, director general al CNADNR: "Pentru intarzieri, de multe ori se da vina pe constructori desi vina apartine in unele cazuri si consultantilor si proiectantilor care nu fac bine studiile necesare lucrarii."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO