Eveniment

Frăţia criminală a „ochilor închişi“: cum devine cazul exploziei de la Crevedia dovada clară că în România se poate face orice. Un business de aproape 600 mil. lei muta GPL dintr-o cisternă în alta, într-o parcare, la un kilometru de primăria oraşului şi la doi kilometri de sediul Poliţiei Crevedia şi nimeni nu a văzut nimic

Frăţia criminală a „ochilor închişi“: cum devine...

Autor: Roxana Petrescu

29.08.2023, 00:08 3359

Închiderea punctului de lucru al afacerii Flagas din Crevedia (Dâmboviţa) în octombrie 2020 a fost de fapt un nou început pentru un business ilegal, spun surse din industrie, acesta înflorind sub protecţia unor autorităţi locale oarbe.

Totodată, în timp ce jucătorii tradiţionali din piaţa de GPL au avut anul trecut creşteri de 25-35%, Flagas a defilat cu peste 90%, „modest“ ce e drept faţă de dublarea de business din 2020.

Nici faptul că zilnic veneau cisterne în parcarea improvizată din Crevedia să încarce şi să descarce GPL, nici mirosul de gaz nu au trezit autorităţile locale, iar la nivel naţional este acum în plină desfăşurare un concurs între instituţii pentru a arăta cine a retras mai repede autorizaţia de funcţionare pentru un rezervor de GPL. Ceea ce nu explică nimeni este însă cum este posibil ca în România, în văzul tuturor, o companie de 600 de milioane de lei, de patru ori mai mult decât în 2020, să încarce şi să descarce GPL cu cisterne, fără niciun aviz, într-o omerta deplină zguduită doar de explozia devastatoare de pe 26 de august.

„Noi nu creştem în doi ani ca Harap Alb pentru că nu putem. Dacă ai semnificativ mai mult decât creşterea unei pieţe, înseamnă că faci prostii“, spun oamenii din industrie. Dar acest lucru nu a alertat pe nimeni. „În acte, locul figura ca o parcare, erau birouri acolo“, mai spun surse din piaţă. „Aveau o pompă şi mutau un produs, care nici măcar acela nu era standard, dintr-o cisternă în alta. Spuneau că vin acolo cisternele ca să să doarmă şoferii noaptea“, explică surse din sector.

Aparent, nici produsele vândute nu erau conforme, Flagas ocupându-se de realizarea unui amestec în incinta parcării care devenise, potrivit surselor din piaţă, un fel depozit clandestin.

În mod normal, activitatea de comerţ cu produse petroliere este extrem de complicată din punctul de vedere al autorizării. În cazul staţiei de la Crevedia, acel punct de lucru fusese închis din 2020, dar asta nu i-a oprit pe proprietari să continue să mute cantităţi de GPL dintr-o cisternă în alta.

„Ca să deschizi o staţie, ai nevoie de avize de la ISCIR (Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat) şi CNCIR (Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune), avize obligatorii.“ În prezent, ambele instuituţii sunt conduse politic. În aprilie 2020, la vârful ISCIR, entitate de care depinde siguranţa în exploatare a unor active industriale majore, a fost numit Ionel-Emanuel Oproiu, PNL, la nici două luni de când intra în biroul de contabilitate al ISCIR şi doi ani de muncă la primăria Scorniceşti. La CNCIR, director general este, din 2018, Ioana Timofte, nepoata fostului şef al SRI Radu Timofte. În 2022, Ioana Timofte a avut venituri medii de peste 12.000 de euro în calitatea sa de angajată a statului român.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO