Eveniment

DPIIS susţine că nu a adoptat o altă formă a legii PPP decât cea agreată cu Bruxellesul

DPIIS susţine că nu a adoptat o altă formă a legii...

Autor: Thomas Dinca

16.10.2013, 20:08 91

Modificările la noua lege a parteneriatului public-privat (PPP) sunt rezultate ale consultărilor cu reprezentanţii Comisiei Europene (CE), pentru o mai bună claritate şi coerenţă cu legislaţia UE, susţine Departamentul Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS).

„Forma finală a Legii privind parteneriatul public-privat nu a suferit modificări faţă de cele stabilite de comun acord între reprezentanţii DPIIS şi cei ai Comisiei Europene, întrucât în documentul aprobat de guvern şi transmis Parlamentului se ţine cont de solicitările reprezentanţilor Comisiei Europene“, transmite Departamentul. În ciuda a ceea ce spune DPIIS, Medidafax a arătat recent că proiectul legii privind parteneriatul public-privat aprobat recent de guvern şi transmis Parlamentului diferă de forma trimisă Comisiei Europene spre consultare.

Guvernul a aprobat recent noua lege a parteneriatului public-privat (PPP) fără să anunţe la finalul şedinţei apro­ba­rea sau măcar discutarea proiectului şi a inclus un articol care îi permite să înlocuiască, din proprie iniţiativă sau la cererea finanţatorilor, firma angajată într-un proiect de parteneriat public-privat şi care nu îşi respectă obligaţiile contractuale sau faţă de finanţatori, fără însă să iniţieze o nouă procedură de atribuire, respectiv cu licitaţie sau cerere de oferte.

Lipsa unei noi proceduri de atribuire va fi posibilă dacă această variantă este inclusă în documentaţia iniţială de atribuire şi în contractul de parteneriat public-privat. O nouă procedură de atribuire este tratată ca „necesitate“ doar dacă în documentaţia de atribuire şi în contract nu a fost inclusă acea variantă. Prevederea a fost introdusă în proiectul legii privind parteneriatul public-privat, aprobat recent de guvern şi transmis Parlamentului, într-o formă care diferă de cea trimisă Comisiei Europene spre consultare.

Astfel, documentul aprobat de guvern stabileşte că, în cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu îşi îndeplineşte din orice motiv obligaţiile asumate în cadrul contractului de parteneriat public-privat sau obligaţiile faţă de finanţatorii proiectului, partenerul public, din proprie iniţiativă sau la solicitarea finanţatorilor proiectului, va putea înlocui partenerul privat.

„Înlocuirea partenerului privat se poate face fără realizarea unei noi proceduri de atribuire numai dacă această posibilitate a fost prevăzută în cadrul documentaţiei de atribuire iniţiale într-o modalitate clară, precisă şi neechivocă, indicându-se cauzele unei astfel de înlocuiri potenţiale şi condiţiile în care poate fi realizată, şi dacă această posibilitate a fost inclusă în cadrul contractului de parteneriat public-privat. În absenţa îndeplinirii tuturor acestor condiţii, orice înlocuire a partenerului privat necesită declanşarea unei noi proceduri de atribuire“, este decizia Guvernului.

Forma proiectului aprobat de Guvern diferă la acest capitol de cea transmisă Comisiei Europene spre consultare, înainte de aprobare.

Astfel, proiectul postat pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine cu menţiunea „Forma transmisă spre consultare Comisiei Europene“ prevede că înlocuirea firmei angajate pentru un proiect de parteneriat public-privat va fi efectuată numai printr-o procedură de selecţie.

„În cazul în care partenerul privat sau societatea de proiect nu îşi îndeplineşte din orice motiv obligaţiile potrivit contractului de parteneriat public-privat sau obligaţiile faţă de finanţatorii proiectului, partenerul public, din proprie iniţiativă sau la solicitarea finanţatorilor proiectului, va putea înlocui partenerul privat în urma unei proceduri de selecţie a unui nou partener privat. Condiţiile unei astfel de înlocuiri vor putea fi convenite printr-un contract încheiat între partenerul public şi finanţatorii proiectului. Contractul de parteneriat public-privat va conţine în acest caz prevederi corespunzătoare care să permită partnerului public înlocuirea partenerului privat“, prevedea proiectul transmis la Bruxelles.

Legea parteneriatului public-privat aprobată în urmă cu trei ani şi abrogată acum de Guvern includea, încă din prima secţiune, o serie de principii de bază, printre care nediscriminarea (definită în lege prin asigurarea condiţiilor de manifestare a concurenţei reale pentru ca orice investitor privat, indiferent de naţionalitate sau cetăţenie, să poată participa la procedura de selecţie pentru atribuirea unui contract de parteneriat public-privat şi să aibă şansa de a deveni contractant), tratamentul egal (stabilirea şi aplicarea oricând pe parcursul procedurii de încheiere a contractului de parteneriat public-privat de reguli, cerinţe, criterii identice pentru toţi investitorii privaţi, astfel încât aceştia să beneficieze de şanse egale de a participa la procedura de selecţie şi de a deveni contractant) şi transparenţa (aducerea la cunoştinţa publicului a tuturor informaţiilor referitoare la aplicarea procedurilor de încheiere a contractului de parteneriat public-privat).

Proiectul de lege aprobat de Guvern nu mai face referire la aceste principii.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO