Eveniment

Dovada investitiilor in infrastructura CFR: un tren de marfa face si trei zile de la Arad la Constanta

08.07.2009, 00:00 102

 

Din 10.500 km de cale ferata operationala, doar 280 km sunt in prezent in reconstructie. Niciun kilometru nou de cale ferata nu a fost construit in ultimii 20 de ani. Din totalul de 55.000 de vagoane de marfa, doar 10.000 mai sunt utilizate. Viteza medie pentru tren de marfa este 17 km/h, in timp ce pentru un tren de persoane este de 40-50 km/h. Cam aceasta este starea actuala a infrastructurii feroviare, cea mai neglijata de autoritati dupa '90.
Bugetul de investitii al CFR SA, care se ocupa de investitiile in infrastructura, este anul acesta de circa 1,24 mld. lei (290 mil. euro), din care 582 mil. lei vor proveni de la bugetul de stat. "Statul nu asigura venituri pentru infrastructura feroviara, mai ales pentru reparatiile capitale. Suma totala alocata pentru anul acesta ar fi de circa 50.000 de euro/ km de cale ferata, insa doar pentru repararea capitala a unui kilometru de cale ferata sunt necesari intre 500.000 euro si un milion de euro", afirma Stefan Roseanu, secretarul general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania (AIFR), care uneste 17 companii din in-dustria feroviara. Din AIFR fac parte producatori si furnizori de servicii feroviare precum Siemens, Alstom, Thales, Vossloh, Eximprod sau ISAF, dar si constructori de cale ferata precum Colas Rail sau Wiebe.
In prezent, sectorul feroviar nu este liberalizat, infrastructura de cale ferata fiind in totalitate in proprietatea statului. Singurele linii private sunt cele industriale, care se ridica la circa 3.000 km, din care doar Arcelor Mittal Galati are 500 km.
"Statul roman nu a mai dat bani pentru mentenanta liniilor de cale ferata de foarte multi ani. Un exemplu concret este tronsonul de cale ferata Bucuresti-Ploiesti, reabilitat in 2003, care are deja sapte puncte in care are restrictii de viteza, pentru ca nu a fost facuta mentenanta", spune Roseanu.
Cele mai mari recorduri in ceea ce priveste parcugerea distantelor pe cale ferata au fost inregistrate de trenurile de marfa.
Spre exemplu, un tren de marfa parcurge distanta Constanta-Arad (850 km) in 22 de ore, dar au fost cazuri in care s-au inregistrat si trei zile, in timp ce un transport Constanta-Mogosoaia (200 km) a fost finalizat in 58 de ore, conform datelor AIFR.
Potrivit unui proiect de hotarare de guvern, elaborat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, CFR SA ar trebui sa investeasca pana in 2011 in infrastructura feroviara 3,93 mld. lei (circa 1 mld. euro), pentru eliminarea restrictiilor de viteza si a punctelor periculoase pentru a asigura viteza standard europeana de 160 km/ora.
Aproape 40% din reteaua de cale ferata si peste 60% din numarul total de poduri si podete au depasit termenul limita la care ar fi trebuit reparate, situatie care sporeste riscul producerii de accidente.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO