Eveniment

Dacia: Am putea sa renuntam la o investitie de 130 mil. euro daca explodeaza importurile second hand

12.06.2006, 00:00 17

Producatorul local de automobile Dacia spune ca ar putea amana o investitie de 130 de milioane de euro in cresterea capacitatii de productie in cazul in care Romania va fi invadata de importuri de masini second hand dupa aderare, asa cum s-a intamplat in Polonia.

"Planurile noastre aveau in vedere cresterea capacitatii de productie de la 200.000 de unitati pe an cat este in prezent, la 350.000 la inceputul anului 2008. Este posibil sa ne amanam planurile sau chiar sa renuntam la ele deoarece noul proiect de Cod fiscal nu credem ca va putea sa stopeze avalansa de importuri second-hand. Iar in acest caz, este posibil ca vanzarile noastre de masini sa se reduca la jumatate", a declarat Francois Fourmont, directorul general al Dacia.

Proiectul de modificare a Codului fiscal, care va ajunge in aceasta saptamana in Parlament, prevede o inlocuire a accizelor la achizitia unei masini cu o taxa de inmatriculare.

Spre deosebire de situatia din prezent, taxa nu va avea legatura cu pretul autoturismului, ci cu capacitatea cilindrica si anul de fabricatie, fiind din acest punct de vedere favorizate marcile mai scumpe.

Noul sistem de taxare reprezinta raspunsul autoritatilor la situatia din Polonia, unde odata cu eliminarea restrictiilor la importurile de masini, piata a fost invadata de milioane de masini vechi aduse din vestul Europei

"Avem doua exemple. Polonia, unde nu s-a instituit nicio masura si 1,7 milioane de masini vechi au invadat tara si Ungaria, unde s-a mers pe ideea de a se proteja mediul incojurator", explica Fourmont.

Potrivit proiectului de modificare a Codului fiscal care va intra in dezbatere saptamana aceasta, un automobil second-hand cu un motor de 1,5 litri vechi de peste zece ani, care pana acum nu putea fi importat, va fi inmatriculat in Romania contra unei taxe de pana la 1.000 de euro. In cazul masinilor de putere mai mare (peste 2 litri) valoarea ajunge si la 2.000 de euro. Astfel de masini se gasesc in prezent in Germania si la preturi care scad sub 1.000 de euro.

"Aceste masuri nu sunt suficiente pentru a putea stopa avalansa de importuri de masini vechi. In Ungaria taxele pentru importul unei masini de peste zece ani vechime sunt de cateva ori mai mari decat sunt prevazute in acest proiect", explica Fourmont.

In aceste conditii, ecuatia la care se reduce noul proiect de Cod fiscal este daca clientii romani care vor avea la dispozitie un buget, spre exemplu, de 6.000 de euro vor cumpara un Logan sau un automobil vechi de peste 10 ani.

Nu doar masinile second hand din import vor avea preturi mai mari daca noul proiect va intra in vigoare, ci si masinile produse pe piata locala.

Spre exemplu, un Logan nou de 1,4 litri, pentru care in prezent se platea o acciza de 80 de euro, ar putea purta o taxa de inmatriculare de 220 de euro.

Singura categorie care pare sa castige de pe urma noului proiect este reprezentata de importurile de automobile noi de mare capacitate.

Spre exemplu, pentru un automobil nou de import cu motor pe benzina de 2 litri, care are un pret fara taxe de 15.000-20.000 de euro valoarea accizelor ajunge in prezent la aproximativ 600-1.000 de euro. Potrivit proiectului de Cod fiscal, taxa de inmatriculare pentru acest model al putea la ajunge la mai putin de 350 de euro.

"O alta problema este aceea ca nu se incurajeaza productia de automobile Euro 4. Noi aveam de gand ca lansarea modelului Logan break din aceasta toamna sa fie facuta doar cu motoare Euro 4, care au un volum redus al emisiilor poluante redus la jumatate fata de cele Euro 3. Din pacate ne vedem nevoiti sa le spunem clientilor ca ar trebui sa plateasca cu 500-600 de euro mai mult pentru acest motor, dar beneficiul pe care il vor primi in schimb de la reducerile de taxe sa fie de o suta de euro. In aceste conditii, ne gandim serios sa lansam Logan Break cu motoare Euro 3", a mai spus Fourmont.

Potrivit legislatiei, producatorii romani ar trebui sa vanda pe piata locala de la 1 ianuarie doar modele cu motoare Euro 4. "Si ceilalti producatori din Polonia, Cehia si Ungaria au primit derogari, astfe ca am putea sa producem Logan cu motoare Euro 3 pana la sfarsitul anului 2007", a mai spus Fourmont.

ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO