Eveniment

Ce a modificat ANAF la actele normative care privesc firmele şi pe cetăţeni

Ce a modificat ANAF la actele normative care privesc...

Autor: Răzvan Botea

05.02.2020, 00:06 3014

ANAF a modificat mai multe proceduri care privesc firmele şi persoanele fizice, printre care modalitatea de a raporta achiziţiile şi prestările de servicii de către persoane înregistrate în scopuri de TVA şi modalitatea de utilizare a caselor de marcat cu jurnal electronic.

► În privinţa completării decla­raţiilor pentru livrări sau prestări de servicii de către persoane înregistrate în scopuri de TVA, contribuabilii sunt obligaţi să specifice dacă au raporturi de afiliere. Modificarea vine pe fondul faptului că autorităţile fiscale au identificat cazuri în care tranzacţiile între părţi afiliate s-au realizat la preţuri sub piaţă.

„Necesitatea cunoaşterii tranzac­ţiilor efectuate pe teritoriul naţional între persoanele afiliate derivă din faptul că acestea reprezintă un procent semni­ficativ din totalul tranzacţiilor, activitatea companiilor multinaţionale extinzându-se în ultimii ani pe teritoriul României. Din analiza acţiunilor de inspecţie fiscală efectuate, s-a constatat faptul că se întâlnesc cazuri în care tranzacţiile efectuate între persoane afiliate sunt realizate la un preţ inferior celui de piaţă, în detrimentul afiliaţilor români şi, implicit, al bugetului general consolidat”, motivează ANAF modificarea.

►O altă modificare vizează actul normativ care a introdus obligaţia din partea operatorilor economici de a folosi exclusiv case de marcat cu jurnal electronic. Astfel, ANAF reactualizează informa­ţiile pentru acele case de marcat care operează tranzacţii de schimb valutar, pe fondul faptului că nomenclatorul vechi conţinea mai multe valute scoase din circulaţie sau redenumite şi altele 41 de coduri valutare care trebuie să existe în nomenclator potrivit standardelor internaţionale, însă nu au fost introduse până acum.

►De asemenea, luna trecută ANAF a publicat şi proiectul pentru modificările modalităţii de a redirecţiona până la 3,5% din impozitul anual către entităţi non-profit şi unităţi de  cult, precum şi acordarea de burse private.

„Astfel, distribuirea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul pe venitul datorat poate fi solicitată prin cerere pentru aceiaşi beneficiari pentru o perioadă de cel mult doi ani şi va putea fi reînnoită după expirarea perioadei respective”, se arată în expunerea de motive a proiectului. Proiectul mai menţionează procedura pentru redirecţionarea procentului din impozitul anual şi mai multe modele de cerere şi decizie privind acest aspect.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO