Eveniment

Basescu s-a dus din spital la guvern pentru a critica modul de gestionare a gripei aviare

25.05.2006, 00:00 26

Presedintele Traian Basescu a parasit ieri spitalul Elias, unde se afla la recuperare dupa operatia de hernie de disc, pentru a participa la sedinta de guvern unde i-a cerut premierului Calin Popescu-Tariceanu "sa preia comanda" in coordonarea activitatilor privind gripa aviara, deoarece ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, a probat ca nu are suficienta autoritate.

Presedintele Basescu a stat la Palatul Victoria mai putin de o ora, timp suficient pentru a critica modul de interventie a Guvernului in cazul gripei aviare. El a afirmat ca "institutiile statului par a functiona haotic, la intamplare, la concurenta intre ele", interventia acestora fiind "necoordonata".

"Pare ca este o interventie necoordonata si ca degeaba va intalniti in comandament (Comitetul National Antiepizootic - n.r.)", le-a spus Basescu membrilor Guvernului. El a precizat ca vrea sa le spuna ministrilor cum se vede "de afara" interventia autoritatilor in cazul gripei aviare.

"Institutiile statului par a functiona haotic, la intamplare, la concurenta intre ele. Asta este cum se vede, dar cam asa si este: interventia acestora este necoordonata", a adaugat seful statului. Presedintele a mai spus ca interventia autoritatilor "se vede rau", fiind o "aparenta de brambureala".

"Ne penibilizam in fata oamenilor si a institutiilor europene", a apreciat presedintele. El a facut referire si la termenii folositi pentru diferitele niveluri ale carantinei: "Ati inventat termeni: "carantina relaxata". Ce urmeaza, carantina tare si moale?".

"Un alt lucru care se vede rau este neimplicarea suficienta a Ministerului Sanatatii si a veterinarilor care stabilesc carantina umana. Cred ca veterinarii stabilesc carantina pentru pasari si animale si Ministerul Sanatatii este singurul pe care oamenii il percep ca fiind cel care trebuie sa raspunda ca e si carantina umana", a declarat Basescu.

Seful statului a reclamat si faptul ca inca nu se cunosc cauzele raspandirii virusului gripei aviare in tara.

"Suntem in a zecea zi de cand este declarat al doilea val de gripa aviara si nu stim cauzele inca. Este un lucru esential pe care trebuie sa-l determinam imediat. Asta este prioritatea zero", a spus presedintele. El a cerut ca in 24 de ore sa fie prezentate public cauzele reaparitiei virusului H5. "Daca se prelungeste modul de actiune de acum, Guvernul se apropie de credibilitate penibila", a mai spus presedintele Traian Basescu.

O alta solicitare a sefului statului a fost aceea ca premierul Tariceanu "sa preia comanda" in coordonarea activitatilor privind gripa aviara, deoarece ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur, "a probat ca nu are suficienta autoritate". Acest lucru s-a si intamplat, Adrian Tibu, purtatorul de cuvant al Ministerului Agriculturii, anuntand ca, incepand de ieri, comandamentul central antiepizootic va fi condus de premierul Calin Popescu-Tariceanu.

Tibu a mai spus ca numarul focarelor de gripa aviara a ajuns la 46, fata de 44 marti, iar in alte 37 de cazuri exista suspiciuni privind prezenta virusului. Numarul supiciunilor a crescut cu 11 fata de raportarile de marti.

Suspiciune de gripa aviara si in sectorul 5

Comandamentul Antiepizootic Bucuresti a intrat in stare de alerta, dupa ce testele rapide efectuate ieri pe o gaina gasita moarta intr-o gospodarie din sectorul 5 au confirmat suspiciunea de gripa aviara, a declarat Constantin Savu, directorul DSV Bucuresti. Pana acum gripa aviara a fost depistata in sectoarele 2 si 4 din Bucuresti. (Mediafax)

SRI reverifica datele

Biroul Executiv al Consiliului Director al SRI a decis ieri "reevaluarea si reverificarea tuturor datelor si informatiilor detinute referitoare la criza gripei aviare", dupa ce informatiile prezentate de Serviciu au fost contrazise atat de autoritatile ungare, cat si de societatile romane si maghiare cuprinse in raport. Documentul SRI a fost considerata ieri drept "descalificant" de seful statului, care a apreciat ca documentul reflecta "un tip de cardasie intre autoritatile locale si SRI din zona Brasov". "Presedintele a aratat ca este tentat sa creada ca noul focar de gripa aviara este mai degraba o prelungire a focarului din toamna-iarna", a declarat consilierul prezidential Adriana Saftoiu. La scurt timp dupa aceasta declaratie, Biroul Executiv al Consiliului Director al SRI a anuntat ca seful Sectiei Judetene de Informatii Brasov, Maricel Gavrila, a fost demis. SRI a dat publicitatii marti o nota privind posibilele cauze ale aparitiei recentelor focare de gripa aviara, conform careia "nu poate fi exclusa ipoteza aparitiei focarului in urma unor importuri de pasari". In seara aceleiasi zile, SRI a facut publica o erata conform careia nota "contine date reale, cu o singura eroare cauzata de urgenta solicitarii", respectiv aceea ca materialul primit de la SRI Brasov facea referire la "41.860 de pui de curca", in realitate fiind vorba despre pui de gaina. "Sectia de la Brasov a dat ceea ce deja se lansase cu curcanii care erau gaini. De curcani a vorbit ministrul Flutur, era un zvon si iata ca zvonul a fost confirmat de o nota SRI, un zvon destinat sa indrepte lucrurile catre ''agenturili straine'' care ne-au adus aviara. Din pacate, sectia de la Brasov a intrat in acest joc", a mai spus seful statului.

miruna.lebedencu@zf.ro