Eveniment

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 9,4% faţă de 2021

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu...

Autor: Dorin Oancea

11.11.2022, 13:43 51

Octombrie 2022 vine cu o creştere de 9,4% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de anul precedent.În comparaţie cu anii anteriori, luna octombrie 2022 este în scădere cu 11,7% faţă de perioada similară din anul 2020 şi în creştere cu 0,4% faţă de octombrie 2019, anunţă APIA.

În piaţa naţională, top 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după zece luni din 2022, este condus de către Dacia (31.237 unităţi), urmată de Ford (10.319 unităţi), Toyota (9.089 unităţi), Renault (8.731 unităţi), Hyundai (8.202 unităţi), Volkswagen (7.567 unităţi), Skoda (7.168 unităţi), Mercedes Benz (6.018 unităţi), Peugeot (3.515 unităţi) şi BMW (2.467 unităţi).

Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna octombrie 2022, un volum de 10.423 unităţi, cu 9,8% mai mult decât în luna similară din 2021.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 43,7%, în creştere cu 0,5% faţă de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 25,9%, în scădere cu 2,4% şi Clasa B cu o cotă de 18,5%, în scădere cu 2,3% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele zece luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,8% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 65,1%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 6,2% faţă de primele zece luni din 2021 şi deţîn o cotă de 14,1% din total.

Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% şi hibride plug-în), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să deţînă, după zece luni din 2022, o cotă de piaţă de 20,8%, care depăşeşte cu 6,8% şi 7.080 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice deţîn o cotă de 8,1% din piaţă în primele 10 luni ale anului 2022 faţă de anul 2021 când reprezentau doar 2,7%.

Ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele “verzi” au performat, în anul 2022, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+76,4%) comparativ cu perioda similară a anului trecut. În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+224,1%) şi a celor plug-în hybrid (+44,3%).

Cu atât mai mult, în primele zece luni din anul 2022, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 4.567 unităţi, model lansat în 2021, cu o creştere de 12 ori faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 687 unităţi, cu o creştere de 7 ori faţă de 2021, Volkswagen e-UP! cu 398 unităţi, în creştere cu 21,3%, Hyundai Kona cu 327 unităţi, în creştere cu 19,8% şi Tesla Model Y cu 227 unităţi, fără înmatriculări în primele 10 luni ale anului trecut.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-în, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 300 unităţi, +57,1%, urmată de Renault Captur cu 215 unităţi, +5,9%, Mercedes Benz GLE cu 211 unităţi şi o creştere de 40,7%, Hyundai Tucson cu 205 unităţi, în creştere cu 38,5% şi Mercedes Benz GLC cu 181 unităţi, în scădere cu 1,1%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.030 unităţi, în creştere cu 10,4% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.685 unităţi şi 0,8% creştere, apoi Toyota RAV4 cu 1.414 unităţi, în creştere cu 7,5%.

Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), observăm că, după zece luni din 2022, acestea deţîn o cotă de piaţă de 21,1%, corespunzătoare unui volum total de 22.115 unităţi, în creştere cu 4,9% faţă de anul 2021, când se înregistrau 21.075 unităţi.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna octombrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 63,0% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele zece luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenţa de 41,0% le revine persoanelor fizice.

Autovehiculele comerciale uşoare înregistrează, în octombrie 2022, o scădere de 8,1% faţă de luna octombrie 2021. Pe ansamblul celor zece luni din acest an, se remarcă o scădere de 15,4%, care consemnează o evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+8,3%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO