Eveniment

Amenda de 5,5 milioane de euro pentru Wrigley si 26 de distribuitori

21.12.2005, 19:40 83

Sanctiunea dispusa de Consiliul Concurentei reprezinta 10% din valoarea pietei de guma de mestecat din 2004.

Consiliul Concurentei a decis, in urma anchetei pe care a derulat-o dupa ce compania de distributie Interbrands Marketing & Distribution SRL a depus o plangere impotriva Wrigley, ca producatorul de guma si cei 26 de distribuitori au incalcat Legea concurentei prin fixarea pretului de revanzare.

Reprezentantii Consiliului spun ca stabilirea pretului s-a facut atat direct - prin clauza contractuala referitoare la pret, cat si indirect - prin fixarea nivelului discounturilor acordate in piata.

Printre cei 26 de agenti comerciali sanctionati se numara si Rodipet in calitate de partener comercial direct al Wrigley, restul fiind fosti si actuali distribuitori.

Potrivit Consiliului Concurentei, pe prima veriga a lantului de distributie se stabilea, printr-o intelegere verticala, pretul la care cumparau agentii de pe cea de-a doua veriga, majoritatea acestora fiind magazine care se adreseaza consumatorului final.

In cazul societatii Rodipet, care se aprovizioneaza direct de la Wrigley si nu prin intermediul unui distribuitor, intelegerea cu producatorul de guma a avut ca obiect stabilirea pretului de vanzare cu amanuntul in chioscurile Rodipet.

Oficialii Consiliului Concurentei spun ca stabilirea pretului de revanzare si alocarea clientilor a eliminat complet concurenta dintre distribuitori. In plus, sustin acestia, prin practicarea preturilor convenite, consumatorul final a fost afectat pentru ca a fost obligat sa plateasca pentru produsele Wrigley un pret care nu s-a format pe baza jocului liber dintre cerere si oferta.

"Constatand incheierea unor intelegeri avand ca obiect stabilirea pretului de revanzare, Consiliul Concurentei a decis sanctionarea Wrigley care nu va mai recomanda pretul", a declarat Mihai Berinde, presedintele institutiei.

Reprezentantii Wrigley nu au putut fi contactati pana la inchiderea editiei.

Consiliul nu a retinut plangerea inaintata de Interbrands Marketing & Distribution SRL conform careia producatorul de guma incalca legea concurentei prin faptul ca produselor sale li se asigura exclusivitatea in zona caselor de marcat.

"Wrigley nu mai are exclusivitate in zonele de impuls, in special in zona caselor de marcat din orice spatiu comercial", a adaugat Berinde.

Compania este cel mai puternic jucator pe piata romaneasca a cotei de piata, avand o cota de peste 90%. In 2004, compania a realizat o cifra de afaceri de 30,4 mil. euro.

In primele 11 luni ale anului, valoarea totala a amenzilor aplicate agentilor economici de catre Consiliul Concurentei a fost de 139,8 mil. lei (38,8 mil. euro), fiind de 28 de ori mai mare decat in perioada corespunzatoare din 2004. Recordul amenzilor este detinut de piata cimentului, unde a fost aplicata o sanctiune in valoare de 27,2 mil. euro in cazul societatilor Lafarge Romcim, Holcim Romania si Carpatcement Holding. Aceste sanctiuni au fost aplicate in cazul cartelurilor care au avut ca obiect fixarea concentrata a preturilor.

roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO