Eveniment

Amanarea unor proiecte imobiliare a stagnat vanzarile de placi ceramice

06.08.2008, 20:02 25

Vanzarile de placi ceramice au stagnat in primul semestru comparativ cu perioada similara a anului trecut, din cauza amanarii unor proiecte imobiliare pentru partea a doua a anului, potrivit distribuitorilor de profil.
In aceste conditii, consumul de placi ceramice va creste doar cu 5 - 10% fata de 2007, nivel de trei ori mai scazut decat 25 - 30% cat era previzionat la inceputul anului, scrie lunarul Business Construct, care apare impreuna cu Ziarul Financiar.
Insa chiar si previziunile actuale sunt optimiste si depind foarte mult de finalizarea unor ansambluri rezidentiale decalate din primul semestru. In plus, piata a fost atacata de placile ceramice ieftine din Turcia, Egipt sau China, care au inregistrat in ultimii ani cresteri puternice a vanzarilor. De altfel, importurile de placi ceramice vor ajunge anul acesta la o pondere de 65 - 70% din totalul consumului, cele mai mari cantitati fiind aduse din Spania si Italia.
Valoarea importurilor s-a ridicat anul trecut la circa 168 de milioane de euro, din care mai mult de jumatate sunt realizate din Spania - 87 de milioane de euro, potrivit datelor prezentate de Institutul Italian de Comert Exterior. Spania este urmata in top de Italia, Turcia, China si Polonia.
Piata de placi ceramice va ajunge anul acesta la o valoare cuprinsa intre 250 si 260 de milioane de euro, in timp ce consumul va atinge nivelul de 50 de milioane de metri patrati, dintre care doar 13 milioane de metri patrati sunt din productia locala, potrivit APMCR (Asociatia Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania).
"Pe ansamblul pietei, vanzarile din primul semestru s-au pastrat la nivelul anului 2007, sau chiar au scazut usor. Principalul motiv este stagnarea pietei imobiliare si ingreunarea accesului la facilitati de creditare. O estimare optimista in conditiile actuale, bazata pe finalizarea in semestrul doi a unor proiecte imobiliare decalate din semestrul unu este o crestere de 5%", a declarat Dragos Bonea, presedintele Delta Distribution, unul dintre cei mai mari distribuitori de placi ceramice.
Ponderea importurilor in vanzari va continua sa creasca, pentru ca producatorii spanioli se confrunta cu o scadere a pietei locale si incearca sa compenseze efectul prin lansarea unor produse premium la preturi reduse, in timp ce Turcia, Egipt si China alimenteaza piata locala cu produse mai ieftine.
"Fata de o crestere de 50% cat preconizam la inceputul anului, tinand cont de evolutia nefavorabila a pietei, consider ca vom ajunge la o crestere de 30 -40%. Cele mai mari vanzari le avem catre retelele de bricolaj, dezvoltatorii imobiliari si clienti de retail pentru nivelul mediu-lux", spune Bonea. In aceste conditii, cifra de afaceri a Delta Distribution va ajunge anul acesta la circa 59 - 63 de milioane de euro, in scadere fata de 67 de milioane de euro cat era estimat la inceputul anului.
Inghetarea pietei imobiliare a fost resimtita si de compania Pazo Grup, importatorul placilor ceramice Marazzi, cel mai mare producator din Italia.
"Nivelul vanzarilor de placi ceramice pe piata la sase luni este egal cu cel din perioada similara a anului trecut pe fondul finalizarii marilor proiecte imobiliare si a inghetarii pietei rezidentiale. Acest domeniu are o perioada de amorsare destul de lunga, din momentul inceperii proiectelor, termenul pentru furnizarea de placi ceramice este de minimum un an", spune Catrinel Ionita, coordonator de PR & marketing al Pazo Grup.
Printre factorii care au influentat evolutia vanzarilor s-a numarat iarna lunga, numarul mare de proiecte finalizate anul trecut si amanarea mai multor proiecte anul acesta, din cauza crizei internationale. "Anul acesta am asistat la o corectie pe piata, daca pana acum majoritatea clientilor pentru proiectele rezidentiale erau investitorii de portofoliu. Insa, datorita retragerii acestora din piata si a lichidarii portofoliilor detinute, pentru a acoperi pierderile din criza subprime, tot mai multi clienti finali achizitioneaza apartamente", afirma Ionita. Astfel, achizitionarea apartamentelor de clientii finali va majora vanzarile de placi ceramice, deoarece vor fi interesati sa personalizeze locuinta si sa apeleze la mai multe servicii pentru amenajarea locuintelor.
"Piata rezidentiala este in continuare polarizata intre produsele foarte ieftine (pentru renovari in principal) si produse mediu-superioare (pentru proiectele noi)", explica Ionita.
Pazo Grup a realizat in primul semestru o crestere de 10% a cifrei de afaceri, pana la 6,4 mil. euro.
"Suntem in grafic cu cifra bugetata pentru ca in partea a doua a anului vanzarile sunt mai dinamice decat in prima parte. Estimam ca vom atinge cifra de afaceri propusa anul trecut de 14 milioane de euro. Noi am anticipat inca de anul trecut aceasta reglare a pietei si
ne-am concentrat eforturile pe zona de proiecte comerciale, care nu este afectata de criza, unde inregistram o crestere majora ce compenseaza scaderea pe piata rezidentiala", explica Ionita.
Printre clientii Pazo Grup se numara marii dezvoltatori comerciali: Carrefour, Mivan-Kier (cu care a incheiat cel mai mare contract de furnizare ceramica pentru proiecte comerciale - 1,7 milioane de euro), Polus Constanta.
Singurul producator de pe piata locala de placi ceramice este compania austriaca Lasselsberger, care a preluat jucatorii locali Sanex si Cesarom. Imediat dupa achizitia producatorilor de profil, Lasselsberger a trecut la o impartire a pozitiilor pe pietele de placi ceramice si obiecte sanitare cu germanii de la Villeroy & Boch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO