Eveniment

Afaceri care cresc o data cu copiii

03.08.2005, 19:50 12

Asigurarea celor necesare copilului si satisfacerea placerilor lui antreneaza afaceri de miliarde de dolari in intreaga lume. Este vorba despre afacerile "de nisa" - cu textile, alimente, incaltaminte, jucarii, cosmetice, parcuri de distractii, jocuri audio-video, activitati (extra)scolare sau diverse produse financiare. De pilda, numai producatorii de jucarii vand in intreaga lume de 60 de miliarde de dolari. Restul afacerilor ce dimensiune ar atinge oare, cumulat? Sute de miliarde? Mii de miliarde?

Raspunsurile la aceste intrebari conduc la o concluzie poate cinica, dar adevarata: copiii sunt un segment de piata cat se poate de profitabil.

In Romania, acest segment reprezinta circa 16% din populatie. Adica un potential de 3,5 milioane de consumatori, conform datelor Institutului National de Statistica pe 2004. Dar lupta producatorilor "de nisa" nu se da numai pentru cucerirea acestui segment. Ci si pentru cel al parintilor, o tinta de marketing la fel de clara ca si copiii insisi - uneori, chiar tinta directa a producatorilor de articole si servicii pentru copii.

"Facand o medie, cam 50% din venitul familial il cheltuim pentru copii", spune Mihaela C., 35 de ani, mama a doi baieti, Calin (9 ani) si Matei (7 ani). Mihaela lucreaza intr-o televiziune, ca producator/realizator de emisiuni si, impreuna cu sotul ei, inginer, au un venit comparabil cu cel al unui middle manager dintr-o companie privata. Asadar, din spusele Mihaelei, rezulta ca cei doi copii consuma, impreuna, un salariu pe luna. Asta in conditiile in care ea nu ii rasfata si evita sa pice in capcana santajului emotional. "Daca te lasi pe mana copiilor - in special cand vine vorba de dulciuri - esti distrus. Vor absolut tot ce apare in reclame", spune ea.

Reclamele si desenele animate - deci televiziunea - joaca un rol esential in formarea apetitului copiilor pentru jucarii sau dulciuri. Dar reprezinta si resortul principal in comportamentul de consum al parintilor. De aici, bugetele de publicitate din ce in ce mai mari ale producatorilor catre acest medium. Desi o centralizare exacta a investitiilor in toata publicitatea adresata copiilor este aproape imposibil de realizat, este de notat suma de 2,2 milioane de euro (rate-card) pe care au atras-o, numai in primele sase luni ale acestui an, cele doua canale TV specializate, Jetix si Minimax. Fara a pune la socoteala investitiile in publicitatea pe canalele generaliste (care mai aduna milioane bune de euro).

Aceste investitii reflecta, de fapt, o realitate: afacerile dezvoltate in jurul copiilor merg bine in Romania. Un exemplu relevant ar fi acela ca, desi inregistreaza scaderi la nivel mondial, Mattel - cel mai mare producator mondial de jucarii - are o crestere anuala de doua cifre. "Romania este una dintre putinele piete unde Mattel are o astfel de crestere", spune Maria Dinca, managing director Omnitoys (unic distribuitor al jucariilor Barbie, Fisher-Price, Hot Wheels).

Si fondul de investitii Gemisa Investments a mirosit potentialul acestui business, prin infiintarea lantului de magazine specializat Miniblu, anul trecut, prognozand pentru 2005 o cifra de afaceri de 2,5 milioane de euro. Iar lantul de magazine Z - un brand Zannier, una din marile companii mondiale in domeniul imbracamintei pentru copii - se pregateste sa deschida cel de-al saselea magazin din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO