Eveniment

Accidentul de la Gugesti trimite aproape 300 de vagoane CFR in revizie

17.08.2004, 00:00 86

Accidentul feroviar produs duminica dimineata in apropierea garii vrancene Gugesti, soldat cu ranirea a sapte pompieri si importante pagube materiale, a determinat Ministerul Transporturilor sa scoata din circulatie aproape 300 de vagoane CFR pentru a fi reinspectate.
Din primele cercetari facute la locul accidentului a reiesit ca garnitura incarcata cu produse petroliere a deraiat dupa ce osiile unui vagon s-au rupt.
"S-a decis oprirea din circulatie a vagoanelor echipate cu osii din aceeasi serie cu cele doua care s-au rupt si au dus la accidentul de la Gugesti. Vagoanele vor fi trimise producatorului pentru a fi reinspectate si, eventual, pentru a le fi inlocuite osiile", a declarat ieri Traian Panait, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, citat de Mediafax. El a adaugat ca osiile din aceeasi serie cu cele care s-au rupt la Gugesti nu echipeaza vagoane de calatori. Panait a tinut sa precizeze insa ca osiile - care au, in general, un termen de garantie de cinci ani - nu erau mai vechi de sase luni.
Secretarul de stat a mai spus ca se lucreaza pentru ca, pana joi, traficul feroviar sa fie reluat in conditii normale. "Primul fir de circulatie prin Gugesti a fost deschis duminica seara, trenurile traversand zona remorcate cu o locomotiva diesel, intrucat reteaua electrica nu este inca nefunctionala, a mai aratat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor. Panait a explicat ca, ieri la pranz, echipele CFR lucrau la deschiderea celui de-al doilea sens de circulatie si la reabilitarea liniilor electrice aferente caii ferate, in ziua de joi traficul urmand a fi reluat in conditii normale.
Oficialul Ministerului Transporturilor nu a putut inca preciza la cat se ridica pagubele pricinuite companiei CFR Marfa in urma accidentul de la Gugesti.
Explozia unui vagon cisterna incarcat cu motorina a avariat sapte vagoane, linia ferata a fost degradata pe o distanta de aproximativ 800 de metri, iar incendiul a distrus acoperisul unui depozit de cereale al firmei Comcereal din Focsani, potrivit Ministerului Public.
"Furnizorul combustibilului din cele 34 de vagoane cisterna este SC Rafo Onesti, iar beneficiarii sunt SC Visto SRL Bucuresti - pentru 11 vagoane cu benzina, cu statia de destinatie CFR Jilava - si SC VGB Impex SRL - DEP Bucuresti, cu statia de destinatie CFR Balotesti. La acest moment, nu se poate estima valoarea exacta a pagubelor produse", sustine sursa citata.
Dupa terminarea cercetarii locului accidentului, combustibilul a fost transbordat din vagoanele cisterna in autocisterne si a fost returnat furnizorului - SC Rafo Onesti, reusindu-se astfel recuperarea cantitatii de 101.800 de tone.
Concomitent, a avut loc ridicarea vagoanelor rasturnate, iar muncitorii CFR, sub supravegherea specialistilor, au reparat calea ferata avariata, astfel ca, duminica, la ora 22.00, linia a fost redata traficului feroviar.Investigatiile de la fata locului au durat zece ore, precizeaza Ministerul Public.
"In dimineata de 15 august 2004, trenul de marfa numarul 91552 Borzesti - Bucuresti, incarcat cu benzina si motorina, circula pe ruta Adjud - Buzau. In statia Gugesti, fusul de osie al rotii cinci de la vagonul al 28-lea din componenta trenului s-a rupt, vagonul a deraiat si a avariat schimbatorul de cale numarul noua, ceea ce a avut ca urmare deraierea a inca trei vagoane si rasturnarea acestora", sustin procurorii.
Singurul producator de osii din Romania este Fabrica de Osii si Boghiuri din Bals. Societatea are ca actionar principal compania Mecanoexportimport prin MR Investitii Industriale SA. Procurorii ii vor audia, in aceasta saptamana, pe controlorii tehnici de calitate de la societatea Bals, pentru a se stabili exactit modul in care se efectueaza controlul de calitate a pieselor din componenta boghiurilor, modul cum se respecta normele tehnice privind fabricarea pieselor componente ale boghiurilor, precum si cum se respecta normele tehnice de asamblare a pieselor care compun un boghiu.
De asemenea, procurorii au dispus efectuarea unei constatari tehnico-stiintifice vizand cauza ruperii fusului de osie al rotii cinci de la vagonul 28. Examinarea ar urma sa indice daca ruptura a aparut in timpul circulatiei trenului sau daca s-a produs in timp (posibila existenta a unei fisuri mai vechi); daca a avut drept cauza un viciu de constructie a osiei si daca acest viciu de constructie putea fi sesizat in timpul reviziilor obligatorii.
miruna.lebedencu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO