Eveniment

6,4 miliarde de euro va costa cea mai scumpă autostradă din România de până acum pentru ca Moldova să fie conectată cu Transilvania şi Europa de Vest. Cum arată lotul A8 Miercurea Nirajului - Leghin, date tehnice

6,4 miliarde de euro va costa cea mai scumpă autostradă...

Autor: Bogdan Alecu

02.09.2023, 10:10 21790

Tronsonul montan al autostrăzii A8 Tg. Mureş - Iaşi-Ungheni se pregăteşte de licitaţie odată cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici. Va costa 31 de miliarde de lei fără TVA (6,4 mld. euro), sau aproape 40 de milioane de euro per km din cauza complexităţii ridicate.

Indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitaţiei pentru construcţia secţiunii a doua a autostrăzii A8 Târgu-Mureş - Iaşi-Ungheni via Târgu Neamţ au fost aprobaţi în cadrul comitetului companiei naţionale de drumuri şi autostrăzi (CNAIR).

Tronsonul de aproape 160 km va costa 6,4 miliarde de euro sau 40 de milioane de euro per kilometru, fiind cu aproape 12 milioane de euro per kilometru mai scumpă decât tronsonul montan din autostrada A1 Piteşti-Sibiu. Proiectul va fi finanţat parţial din fonduri europene nerambursabile.

Dacă secţiunile de la capetele A8 deja sunt în proiect finanţate prin PNRR, secţiunea montană a acesteia a avansat mai greu. Aceasta va fi cel mai scump şi complex drum realizat vreodată în România şi chiar Europa, având în vedere faptul că nu va traversa un singur lanţ muntos, ci trei şiruri paralele - aceasta fiind configuraţia Carpaţilor Orientali, cu trei fâşii paralele de munţi vulcanici - în vest, roci dure, şisturi cristaline în centru şi roci sedimentare în est şi sud.

„Autostrada va beneficia şi de patru parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin şi între­ţinere, 6 spaţii de servicii, 2 centre de în­treţinere şi coordonare. Proiectul, finanţat prin Programul Transport, are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA). Documentaţia pentru lansarea li­ci­ta­ţiei necesare construcţiei secţiunii de au­tostradă Miercurea Nirajului - Leghin va fi elaborată după aprobarea indicatorilor teh­ni­co-economici prin Hotărâre de Guvern“, a spus Cristian Pistol, şeful CNAIR.



În urmă cu aproape 10 ani, guvernul de atunci, condus de Victor Ponta, promitea că în 2020 se va circula nu doar pe autostrăzile Tg. Mureş - Iaşi, Sibiu - Piteşti sau Braşov - Bacău, proiecte decalate cu cel puţin 10 ani.

În total, autostrada Unirii -A8 - va avea 320 km şi se va întinde de la Târgu-Mureş, unde va avea conexiune cu A3 şi mai departe pe Autostrada Transilvaniei spre Cluj şi Oradea şi mai departe spre Budapesta şi Viena şi până la Iaşi şi Ungheni - graniţa cu Republica Moldova, unde va exista pe lângă actualul pod feroviar, şi un pod rutier. Astfel A8 va permite conectarea Moldovei şi Rep. Moldova cu Vestul, zona fiind în prezent izolată, în condiţiile în care infrastructura actuală care traversează Carpaţii Orientali este una într-o stare precară.

„Odată trecuţi indicatorii de CTE-ul CNAIR, cel care face analiza cea mai riguroasă a documentaţiei, proiectul segmentului median al sectorului montan din A8 are cale liberă spre a îndeplini visul de atâţia ani al moldovenilor, demararea procedurilor de licitaţie şi execuţia în sine. După cum se vede din indicatori, este un proiect foarte complex, dar am încredere că toată presiunea constantă venită din această Regiune va face ca el să devină realitate într-un orizont previzibil de timp“, a spus Marius Dangă, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Iaşi.

Tronsoanele de la capetele A8 - Tg. Mureş - Miercurea Nirajului de 25 km şi Leghin - Tg. Neamţ - Moţca de 30 km sunt finanţate acum pe PNRR. Lotul Leghin-Moţca este atribuit lui UMB/Dorinel Umbrărescu, cel care construieşte şi o bună parte din Autostrada Moldovei - A7.

bogdan.alecu@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO