Constructii & Imobiliare

Colliers: Costurile de administrare şi întreţinere ale clădirilor de birouri din portofoliu ar putea să crească, în medie, cu 11%

Ştefania Baldovinescu, Senior Partner Î Property Management Î Land Agency Î Construction Services la Colliers România

Ştefania Baldovinescu, Senior Partner Î Property Management Î Land Agency Î Construction Services la Colliers România

Autor: Cristina Bellu

09.03.2023, 10:50 302

Costurile de administrare şi întreţinere ale clădirilor de birouri administrate de Colliers România ar putea să crească, în medie, cu 11% anul acesta, de la 8% în 2022, când preţurile s-au situat la aproximativ jumătate din rata inflaţiei la nivel naţional, arată o analiză a companiei de consultanţă imobiliară.

Evoluţia costurilor din 2022 a fost influenţată de creşterea costurilor cu serviciile în general, inclusiv pe fondul salariilor mai mari, şi îmbunătăţirea prezenţei angajaţilor la birou în comparaţie cu 2021, care au creat această dinamică, în timp ce costul utilităţilor, care nu este inclus în toate bugetele, a crescut cu o cifră considerabil mai mare, de aproximativ 50%, pe fondul majorării substanţiale a preţurilor la energie.

Colliers România administrează aproximativ 680.000 de metri pătraţi de spaţii imobiliare (din care 590.000 metri pătraţi reprezintă birouri şi restul depozite industriale), ceea ce face ca datele companiei în privinţa costurilor administrative să fie destul de reprezentative pentru întreaga piaţă.

În contextul în care costurile cu utilităţile nu sunt incluse în toate bugetele de costuri de administrare, ci mai degrabă plătite direct de către chiriaşi, Colliers a exclus utilităţile din această analiză pentru a păstra comparabilitatea datelor.

„Chiriaşii din România au avut de înfruntat şi costurile mult mai mari cu utilităţile, venite în contextul războiului din Ucraina şi a influenţelor pe care acest conflict le-a avut asupra pieţei globale a energiei. Probabil singura veste mai bună ar fi că guvernul a amânat până în 2025 implementarea unui nou sistem de impozitare a proprietăţilor, care ar duce la o creştere substanţială a impozitului pe proprietate, dacă ne ghidăm după informaţiile vehiculate în spaţiul public. Aceasta categorie de costuri este foarte importantă, deoarece taxele pe proprietate reprezintă între 30% şi 40% dintr-un buget normal de administrare şi întreţinere a unui spaţiu de birouri”, spune Ştefania Baldovinescu, Senior Partner Î Property Management Î Land Agency Î Construction Services la Colliers România.

În 2022, cea mai mare creştere a bugetelor de administrare şi întreţinere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deşeurile – peste 50% faţă de 2021, în mare parte rezultatul prezenţei mai numeroase a salariaţilor în clădirile de birouri faţă de anul precedent, dar şi de creşterea costurilor cu serviciile în general. Aici fiind incluse inclusiv majorările salariale substanţiale din ultima perioadă, întreţinute de piaţa muncii destul de încordată, o temă recurentă şi la alte capitole bugetare.

În paralel, costurile cu mentenanţa tehnică (o creştere de aproape 30%) şi serviciile de curăţenie (creştere de 16%) au înregistrat la rândul lor dinamici substanţiale.

În ceea ce priveşte costurile cu utilităţile, în special electricitatea şi gazul, acestea au crescut cu peste 50% în 2022 faţă de anul precedent.

„Ţinând cont de toţi factorii din piaţă, bugetele pentru cheltuielile de administrare şi de întreţinere au fost construite în baza unei creşteri medii de 11% în 2023”, spune Ştefania Baldovinescu

Colliers România oferă servicii de administrare aferente unor bugete anuale de peste 26 de milioane de euro, ajutând la optimizarea acestor cheltuieli pentru proprietarii care au ales să externalizeze aceste servicii .

„În 2022 am crescut portofoliul de proprietăţi administrate cu 135.000 metri pătraţi în 5 noi proiecte de birouri, ajungând la un portofoliu total de 680.000 metri pătraţi. În prezent avem un total de aproximativ 400 de chiriaşi în clădirile pe care le administrăm în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Braşov şi Arad, iar valoarea proprietăţilor din portofoliul nostru depăşeşte un miliard de euro”, adaugă Ştefania Baldovinescu.

Divizia de Property Management a Colliers asigură un management operaţional şi tehnic al clădirilor, acoperind totodată nevoile chiriaşilor şi asigurându-se că aceştia îşi îndeplinesc obligaţiile contractuale. În acelaşi timp, compania oferă şi servicii financiare pentru administrare (facturare, plăţi, cheltuieli şi venituri, reconcilieri), precum şi  raportare către proprietari, asigurând legătura operaţională dintre nevoile chiriaşilor şi cele ale proprietarilor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO