Constructii & Imobiliare

CBRE: Peste 300.000 mp de spaţii moderne de retail urmează să fie livrate până la finalul anului, din care 74% în parcuri de retail şi 26% în centre comerciale. Stocul total trece de 4,4 mil. mp

Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE

Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE

Autor: Cristina Bellu

12.06.2023, 10:36 218

Un volum de 320.000 mp de spaţii moderne de retail este aşteptat să fie livrat până la finalul anului în România, atât în principalele centre regionale, cât şi în oraşe secundare din ţară, din care nu mai puţin de 74% dintre suprafeţele aflate în construcţie sunt parcuri de retail şi 26% sunt destinate marilor centre comerciale, arată datele companiei de consultanţă imobiliară CBRE.

Cei mai activi chiriaşi vin din industria fashion şi sectorul de food, care continuă să reprezinte principalul motor de dezvoltare al spaţiilor de retail.

Potrivit CBRE, în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerinţe ale consumatorilor şi devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracţie.

„Pe măsură ce spaţiile de retail se dezvoltă, vedem şi o îmbunătăţire în ceea ce priveşte experienţa oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienţilor mai multe facilităţi de relaxare şi petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În acelaşi timp, brandurile acordă o importanţă mult mai mare sustenabilităţii, iar criteriile ESG, dar şi partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile şi planurile companiilor”, spune, Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.

Stocul total de spaţii moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane metri pătraţi, după ce volumul total de spaţii moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, în primele trei luni ale anului, după o investiţie de 9 milioane de euro în două parcuri de retail, arată dateşe CBRE.

Cu toate că parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investiţii, mallurile continuă să deţină supremaţia. În prezent, piaţa este configurată în proporţie de 62% din centre comerciale precum malluri, şi doar 38% parcuri de retail.

„Cererea pentru spaţii de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieţei şi o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investiţiile în oraşele mici şi medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenţei şi creşterea puterii de cumpărare şi în acelaşi timp valoarea investiţiei este cu mult mai mică decât cea într-un mall”, adaugă Carmen Ravon.

Aproximativ 300 milioane euro au fost investiţi în construcţia de noi spaţii moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 şi până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condiţiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, faţă de aceeaşi perioadă din 2022, până la 7,5%.

„Ne aşteptăm ca avansul stocului total de spaţii moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind aşteptată finalizarea mai multor centre importante”, spune Carmen Ravon.

Datele CBRE mai arată că valoarea chiriei pentru centrele comerciale şi pentru locaţiile de pe principalele artere comerciale ale oraşelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.

 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO