Companii

ZF Live. Raluca Radu, CEO al Answear România: Avem 60.000 de produse în portofoliu, iar în pandemie aveam de trei ori mai puţine. Mizăm pe brandurile premium de modă şi ne extindem şi cu categorii noi, cum ar fi home&deco

Autor: Alexandra Matei

29.06.2023, 17:40 118

În prezent, pe piaţa locală, în topul celor mai căutate mărci din portofoliul Answear se află Tommy Hilfiger, Calvin Klein şi, mai nou, Michael Kors Bugetele consumatorilor români s-au dus anul acesta în special către partea de travel, astfel că se observă o creştere neaşteptată a vânzărilor de produse din categorii precum cele de bagaje sau costume de baie.

Retailerul online de modă Answear, originar din Polonia şi prezent pe piaţa din România de circa şapte ani, a ajuns la un portofoliu de 60.000 de articole, de trei ori mai multe decât în pandemie, spune Raluca Radu, CEO al operaţiunilor locale ale companiei.

Strategia Answear presupune dez­voltarea portofoliului preponderent cu branduri premium de modă, dar şi introducerea de noi categorii, precum home&deco.

„Dezvoltarea zonei premium a fost o strategie de diferenţiere. Uitându-ne la trendurile de pe alte pieţe vestice, am observat mult creşterea brandurilor scandinave. Am remarcat că există multe mărci din zona premium care nu erau prezente în portofoliul altor magazine, chiar şi magazine fizice, aşa că am văzut oportunitatea. Am început anul trecut şi extinderea în categoria home&deco şi ne-am poziţionat ca generator de inspiraţie pentru lifestyle. Nu ne mai vedem doar un jucător de modă, ci ne dorim să ne extindem către zona de lifestyle, care cuprinde de la papetărie până la mici produse pentru casă şi grădină. Nu intrăm pe categoria de mobilier“, a spus Raluca Radu, CEO al Answear România, la emisiunea online de business ZF Live.

În prezent, în topul celor mai căutate mărci pe piaţa locală, după cum spune ea, se află Tommy Hilfiger, Calvin Klein şi, mai nou, Michael Kors.

Brandurile româneşti, menţionează aceasta, nu sunt încă foarte căutate la nivelul altor pieţe, astfel că strategia retaile­rului online de modă merge către atragerea mărcilor deja cunoscute în toate ţările unde Answear e activ, în total 12 state. Pentru a adăuga mai multe branduri autohtone în portofoliul grupului, crede ea, ar ajuta să existe mai multă promovare din partea acestora.

Anul 2023, afirmă CEO-ul Answear România, este un an de consolidare până acum. Bugetele consumatorilor români s-au dus în special către partea de travel, către turism şi planuri de vacanţă, astfel că se observă o creştere neaşteptată pe anumite categorii adiacente din piaţa de modă, cum sunt cele de bagaje sau costume de baie. Restul categoriilor de produse, menţionează ea, nu au acelaşi ritm de creştere. Ele rămân pe plus, dar se remarcă o încetinire a vitezei faţă de primul trimestru din 2023. „Dacă ianuarie-martie au fost luni de creştere accelerată, cu un avans de circa 30% faţă de anul precedent, acum vedem că ne situăm la un nivel apropiat de cel din 2022 sau cu doar 5-6% peste“, a adăugat Raluca Radu.

Această încetinire, consideră ea, vine, cel mai probabil, dintr-o realocare de bugete la nivelul consumatorilor şi nu din cauza unei încetiniri economice. Pentru finalul anului, spune executivul, premisele sunt optimiste în ceea ce priveşte ritmul de creştere al Answear. De altfel, există o creştere a valorii comenzii medii, avansul fiind mai mare decât cel asociat majorării preţurilor, situaţie care indică existenţa unui apetit de consum.

„Această creştere ţine probabil de faptul că noi am atras un anumit public, care îşi doreşte produse de calitate sau anumite branduri premium. Simţim că există mare apetit pentru acestea. Nu avem în rândul clienţilor categoria de public care este prima afectată de creşterea preţurilor. De aceea, nici nu am simţit atât de puternic impactul inflaţiei.“

România era a doua piaţă din portofoliul Answear ca vânzări înainte de izbucnirea războiului de la graniţă, însă a fost devansată, chiar ca urmare a acestuia, de Ucraina, din pricina faptului că principalul jucător din industria de fashion era de origine rusă, astfel că a pierdut teren.

Astăzi, România este a treia cea mai importantă piaţă pentru retailerul online de modă.

La finalul anului trecut, vânzările Answear pe grup, respectiv în 12 ţări, au depăşit 212 milioane de euro, conform datelor publicate pe site-ul oficial al companiei poloneze.

Totodată, România, Grecia şi Bulgaria reprezintă circa 50% din vânzările grupului polonez, astfel că Answear pregăteşte deschiderea celui de-al doilea depozit care să deservească mai bine aceste pieţe. Acesta se va afla, cel mai probabil, în Bulgaria sau România.

În paralel, dezvoltarea multichannel reprezintă în continuare un plan pentru retailerul online de fashion.

"Anul acesta am achiziţionat brandul PRM, pe care l-am lansat în România ca un magazin online separat. El se adresează tinerilor şi celor care apreciază zona de streetwear. Merge în zona de branduri premium de streetwear. Plănuim şi o prezenţă fizică pentru acest brand în România, prezenţă pe care o avem deja pe alte pieţe", a mai adăugat Raluca Radu.

Această decizie vine şi ca urmare a faptului că românii au revenit din ce în ce mai mult în magazinele fizice după anii de pandemie. Însă, menţionează CEO-ul Answear România, a apărut obieciul de a face fie research-ul, fie comanda finală online, iar cele două canale - online şi offline - au ajuns să conlucreze mult mai mult.

Pentru consumatori, cele mai importante aspecte când vine vorba de shopping sunt preţul şi timpul de livrare, mulţi dintre ei dorindu-şi chiar livrare în acceaşi zi. Anul acesta, Answear a lansat şi livrarea către reţeaua de lockere Easy Box, dar ea reprezintă încă un procent mic din totalul livrărilor.

Optimismul pentru perioada următoare în ceea ce priveşte evoluţia retailerului online de modă, spune Raluca Radu, vine pe fondul faptului că, în România, retailul online reprezintă doar 10% din total retail, iar în modă, circa 15% din achiziţii se fac în mediul virtual, aşa că mai există loc de creştere. Spre comparaţie, în Marea Britanie, cota online-ului în modă e la circa 33%.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO