Companii

ZF Live. Matei Ladea, cofondator Omnia Capital: Ne-am uitat la 900 de companii de transport, cu aproximativ 50 am mers în analiză, iar la trei dintre ele am făcut due diligence. Dumagas a fost prima achiziţie

Matei Ladea, cofondator Omnia Capital: Omnia Capital şi-a făcut un nume în piaţă pentru investiţiile în industrii care nu sunt foarte atrăgătoare, care nu captează atenţia investitorilor foarte uşor, iar sectorul transporturilor face parte din strategia noastră.

Matei Ladea, cofondator Omnia Capital: Omnia Capital şi-a făcut un nume în piaţă pentru investiţiile în industrii care nu sunt foarte atrăgătoare, care nu captează atenţia investitorilor foarte uşor, iar sectorul transporturilor face parte din strategia noastră.

Autor: Alexandra Matei

09.04.2023, 18:11 104

Omnia Capital este o companie activă pe piaţa de fuziuni şi achiziţii, care a preluat recent de la fondul de investiţii Bancroft grupul Dumagas Transport, una dintre cele mai importante afaceri din industria de transport din România, un business de peste 150 mil. lei în 2021, potrivit celor mai recente date În continuare, Omnia Capital caută să preia alte companii de transport, de regulă cele care au o cifră de afaceri de peste un milion de euro şi nu mai mult de trei acţionari.

Compania de investiţii Omnia Capital, înfiinţată de Matei Ladea şi de Bogdan Georgescu, îşi propune să con­struiască un grup de companii de tran­sport, iar preluarea recentă a trans­­portatorului Dumagas repre­zintă primul pilon în această strategie, afirmă Matei Ladea, cofondator al Omnia Capital.

Omnia Capital este o companie acti­vă pe piaţa de fuziuni şi achiziţii, care a preluat recent de la fondul de in­ves­tiţii Bancroft grupul Dumagas Transport, una dintre cele mai impor­tante afaceri din industria de profil, un business de peste 150 mil. lei în 2021, acestea fiind cele mai recente date publice disponibile.

„Pentru noi, Dumagas este o investiţie strategică. Omnia Capital şi-a făcut un nume în piaţă pentru investiţiile în industrii care nu sunt foarte atrăgătoare, care nu captează atenţia investitorilor foarte uşor, iar sectorul transporturilor face parte din strategia noastră. Investim în industrii «unsexy», dar care reprezintă o componentă foarte importantă pentru economie. Fără transport, nu prea există economie. Dumagas este primul pilon din această strategie şi vrem să achiziţionăm cât mai multe companii în jurul ei pentru a construi un grup de transport, o platformă de transport transeuropeană“, a spus Matei Ladea, cofondator al Omnia Capital, la emisiunea online de business ZF Live.

Construcţia unui grup mare în domeniu, mai spune acesta, are foarte multe beneficii, mai ales că industria de transport este puternic fragmentată în România. Toţi transportatorii ştiu să facă transport, dar nu toţi au expertiză în relaţionarea cu clienţii, cu furnizorii sau cu companiile de logistică, completează el.

Dumagas este prima achiziţie din România, subliniază cofondatorul Omnia Capital, chiar dacă împreună cu Opulentia Capital, un fond de private equity din Marea Britanie, fondatorii au mai făcut alte două preluări în sectorul transportului, doar că în Marea Britanie.

Între Opulentia Capital şi Omnia Capital a început, în urmă cu trei ani de zile, o colaborare pentru a căuta oportunităţi de investiţii în estul şi vestul Europei.

Această colaborare, detaliază el, a luat naştere în contextul Brexit-ului şi a fost urmată de un mandat pentru integrarea companiilor din estul şi vestul Europei pentru a transporta mult mai uşor pe teritoriul Marii Britanii. Atunci, Omnia Capital şi Opulentia Capital au început research-ul pentru firme de profil din piaţa românească.

„Din România ne-am uitat la 900 de companii de transport, iar din Marea Britanie, la 400, analizând în total 1.300 de firme din acest sector. Cu aproximativ 50 dintre acestea am mers în analiză şi cu trei dintre ele am făcut due diligence. Dumagas a fost prima achiziţie din România“, afirmă Matei Ladea.

Omnia Capital mai deţine şi platforma 123Credit.ro, care facilitează accesarea unui credit de nevoi personale, de consum sau ipotecar, un business care atunci când a venit către compania de investiţii avea venituri zero.

Aşadar, afirmă Ladea, Omnia Capital nu va refuza nici acum oportunităţi doar pentru că anumite companii au venituri mici, însă se va uita, în principal, la acele firme din transport care au o cifră de afaceri de peste un milion de euro şi nu mai mult de trei acţionari.

„Avem încredere foarte mare în sectorul transporturilor din România. România este în top 3 transportatori din Europa, după Polonia şi Lituania, şi are o capacitate extraordinară de a deservi transportul european.“

România are o piaţă a transportatorilor puternic fragmentată, cu aproape 57.000 de firme de profil, dintre care circa 50.000 au o cifră de afaceri de sub un milion de euro, spune Ladea.

Dacă în viitor compania de investiţii va intra cu participaţii minoritare în anumite firme sau le va prelua în totalitate, cum s-a întâmplat în cazul transportatorului Dumagas, spune el, depinde foarte mult de fiecare caz în parte.

„Dacă vorbim de o tranzacţie de tip venture sau growth equity, putem discuta de o participaţie minoritară. Dumagas a făcut parte dintr-o strategie de buy out. Era o companie mare pe care ne-o doream în portofoliu“,  a mai adăugat acesta. A contat şi că fostul acţionar căuta să facă exit.

Procesul de integrare a unei companii mai mici într-un viitor grup centrat în jurul Dumagas depinde foarte mult de chimia dintre cele două. Omnia Capital îşi va concentra atenţia pe a păstra antreprenorul o perioadă, pentru a face acel transfer de responsabilitate şi know-how.

Totodată, se poate discuta despre achiziţionarea 100% a unei companii în viitor, spune el, dacă este un deal foarte bun şi dacă acesta poate fi integrat cât mai uşor în Dumagas.

În momentul de faţă, compania de investiţii se uită şi către alte domenii în care poate face achiziţii sau poate prelua participaţii la anumite companii, iar printre acestea se numără inclusiv zona de FMCG.

România, afirmă Matei Ladea, are un potenţial enorm pe tot lanţul pieţei de bunuri de larg consum, pornind de la produsul agricol până la cel de la raft. Însă,acest domeniu este la rândul său puternic fragmentat, crede el, întrucât sunt foarte mulţi oameni care, deşi se ocupă de un proces foarte bine, nu au o integrare pe lanţ.

Totodată, Omnia Capital se uită cu interes la infrastructura specializată, adică la soluţii tehnologice pentru anumite elemente de infrastructură. „Ne uităm în prezent la soluţii tehnologice care au legătură cu energia, risipa şi apa.“

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO