♦ Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consumul privat, a crescut în 2021 în serie brută cu 10,1% faţă de anul anterior. Aceasta este a treia cea mai bună evoluţie de după 2008, fiind depăşită doar de performanţa consumului din 2016, de 13,5% şi 2017, de 10,7%. În 2020, avansul a fost de circa cinci ori mai mic ♦ Astfel, deşi pandemia a avut un impact psihologic puternic asupra oamenilor, consumul a rămas în teritoriu pozitiv. Totuşi, cifrele au variat puternic de la lună la lună şi de la an la an.
Eugen Anicescu, country manager al Coface, afirmă că înainte de pandemie riscurile politice şi geopolitice erau pe primul loc între cele mai mari îngrijorări identificate de compania de analiză ce activează în domeniul asigurărilor de credit şi de servicii complementare. Criza sanitară le-a eclipsat pentru o vreme, însă acum ele au devenit realitate. „Înainte de pandemie, Coface punea riscurile politice şi geopolitice pe primul loc în ceea ce priveşte îngrijorările. A venit pandemia şi toţi ne-am orientat asupra unui alt lucru, dar se dovedeşte că a fost doar o amânare. Lucrurile revin acolo unde trendurile istorice le duceau.“
Un război cum este cel dintre Rusia şi Ucraina nu rămâne însă localizat, iar efectele lui se resimt asupra economiilor şi consumatorilor din toată lumea.