„Cu siguranţă că în zece ani piaţa a crescut enorm în România. Noi estimăm că va creşte în continuare pentru că statul nu poate să lase taxa clawback la infinit. Nevoile sunt mari şi cu cât se învârt bani mai mulţi, cu atât problemele de eficienţă devin mai mari. E dificil ca cineva să pună ordine pe piaţa farma când zece ani nu s-a făcut ordine“, a spus pentru ZF Lorenzovici Laszlo, consultant farma, director general la Hospital Consulting.
Consultantul a mai precizat că populaţia României de circa 20 de milioane de locuitori face ca piaţa de medicamente românească să nu poată fi ignorată de companiile farma care activează în această zonă.
Piaţa farmaceutică românească este un butoi cu pulbere de la începutul anului în condiţiile în care marii jucători invocă „motive comerciale“ pentru a scoate medicamente de pe piaţă, distribuitorii preferă varianta exportului paralel pentru o serie de medicamente, iar în tot acest cerc consumatorul este cel care nu găseşte în România produsele de care are nevoie.
ZF a analizat cum au evoluat în ultimii ani zece ani cifrele de afaceri ale companiilor farmaceutice care în 2016 ocupau, potrivit Cegedim, primele zece poziţii în topul vânzărilor de medicamente. Datele Cegedim reflectă cel mai clar situaţia din piaţa farma în condiţiile în care pe site-ul Ministerului de Finanţe cifrele sunt mai mici, iar multe dintre companiile mari din farma au ca obiect de activitate consultanţa în management, activităţi ale agenţiilor de publicitate sau servicii de reprezentare media. Mai mult, doar două dintre primele zece companii au furnizat, la solicitarea ZF, informaţiile financiare din 2016.